Mrs. Kaizer Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Jeg innrømmer at jeg bruker mye toro posesaus. Det er visst fy fy her inne, men jeg er ingen mester på kjøkkenet. Så hvordan lager egentlig dere sauser? Tenker på brun saus, saus til fisk, pastasaus o.l. Som smaker godt vel og merke. Har prøvd meg på div sauser lagd helt fra bunnen av, men de smakte aldeles grusomt mildt sagt. Noen som kan gi oppskrifter?
Libido- Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Verdens beste kyllingsaus: 1 dl hønsekraft eller -buljong 2 dl krem- eller matfløte 1 ts sennep 2 ss soyasaus pepper (hvis nødvendig) 2 ts maisenna Det er veldig viktig at det er ICA kinesisk soyasaus. Om ikke blir den ikke god. Fås på alle Ica butikker. Kok opp kraft (buljong) og fløte i en kjele. Smak til med sennep, soyasaus og eventuelt salt og pepper. Jevn sausen med maisenna utrørt i litt kaldt vann
Bring_it_on!!:)) Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Bruker ofte posesauser... Men bruker også og lage sauser fra bunn av.. Kommer an på hva jeg skal lage igrunn.. Noen spesiell saus du tenkte på?? Eller altså hva skal du ha sausen til??
Gjest Sauen lusker mellom trærne Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Jeg kan ihvertfall gi deg oppskriften på en helt nydelig pastasaus! Lager den flere ganger i uka, superenkelt, og du KAN ikke gjøre feil her! Den skal lages i en stekepanne som du har stekt grønnsakene og kjøttet i. Jeg gjør sånn: 1)Steker en halv løk og en halv paprika som er finternet 2)Skjærer en boks med bogskinke i terninger og hiver på stekepanna (skal ikke stekes, bare "være med" når sausen lages, så gå videre til neste steg med en gang du har puttet skinken oppi) 3)Hell over en boks med matfløte (1/3 liter) 4)Ha oppi en god skje med basillikum-pesto (kan droppes) 5)Ha oppi en god skje eller to med baconost 6)Rør rundt hele tiden. 7)Når det begynner å koke skrur du ned temperaturen så det bare så vidt bobler 8)Krydre med grønt krydder (basillikum, oregano, timian eller hva som helst, det skal bli litt farge på sausen så ta godt i!) 9)Ha oppi 1 ts med buljongpulver 10)Krydre med hvitløkspulver eller ha i hakket hvitløk. Det skal være litt hvitløkssmak på den! Server med pasta og evt salat.
firemerkersmør Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Ser det er veldig mye fløte i "fra bunnen av" maten deres. Hva hvis man vil prøve å unngå det usunne melkemettet? HVordan lager dere sauser da? Og nei, det går ikke ann å misslykkes hvis man bruker masse fløte i...
Mrs. Kaizer Skrevet 10. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. september 2008 Jeg kan ikke forstå at sausene med mye fløte i er sunnere enn toro sausene. Tror jeg foretrekker litt for mye salt enn alt det fettet i hj.laga sauser faktisk.
*Smiley* Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 Man behøver ikke fløte.Man kan bruke lettmelk, skummetosv.Jeg pleier å bruke litt flytende oksebuljong i sauser ,setter god smak på de.Og gjerne litt krydder av ymse slag. Sunn pasta saus kan man lage av :hermetiske tomater , løk , tomat pure salt og pepper , basilikum og oregano feks.Blir knallgodt. Syns posesauser er topp også jeg da.Mange med lite kalorier og så kan man spe på litt krydder , kraft eller buljong selv.Blir knallgodt:)
Libido- Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 Nå sløyfer ikke jeg toro pga fettet. Eller det er jo den farlige type fett i posesauser. Jeg bruker det ikke pga alle de falske tilsetningsstoffene og fordi det er null næring i dem.
Libido- Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 Og det var forslag på en saus. Om du ikke vil ha fløte i så må du si at du vil ha en mager saus da vettu! Stor porsjon pastasaus, deles opp og fryses. Brukes til lasagne og spaghetti. 2 bokser hermetiske hakkede tomater 2-6 tomater, gjerne noen med god smak 2 små bokser tomatpurre 1-2 finhakket løk 0-4 raspede gulrøtter 1-6 fedd hvitløk 2-3 laubærblad Friske krydderurter, ta det du har. Finhakk. Jeg bruker mye basilikum. 1 ss chilikrydder 2 ts pepper 2 ss oregano 4 ss olivenolje Litt worshestershire eller tabasco saus Litt soyasaus 1 ss sukker Finhakket paprika eller soltørkede tomater kan også brukes. Løken må stekes gylden på middels varme. La alt koke i 2-3 timer.
Ingeberta Skrevet 10. september 2008 #10 Skrevet 10. september 2008 Her er hvordan vi lager "gammeldagse sauser" hjemme hos oss, de er ganske magre. Basic brun saus til kjøtt - nok til 4: 5 dl kraft (fra buljongterning, stekesky eller kraft fra panne i ovn) + jevning Jevning kan lages av en stor ss maizenna som røres ut i 0,5 dl vann og haes i kraften etter at du har kokt den opp, la så småkoke minst ett minutt. Eller fres 1 ss olje/margarin med en stor ss hvetemel til det er lysebrunt, pisk inn kraften, la småkoke minst 5 minutter. Tilsett salt, pepper og sukkerkulør etter ønske. Så kan man krydre etter ønske, urter, rødvin, fløte, rømme osv. Hvit saus: bruk lett/skummetmelk eller blanding av melk og grønnsakbuljong og tilsett jevning, akkurat som til brun saus over. Salt, pepper. Man kan også her variere krydder etter hva man lager, en skje pesto til grønnsaker osv. Til fskeboller bruker vi som væske kraften fra boksen blandet med skummet melk, jevner og krydrer med karri.
Gjest Skrevet 10. september 2008 #11 Skrevet 10. september 2008 BRUN SAUS. Bruner smør og hvetemel i en kjele. Rører hele tiden slik at det ikke brenner seg. Spe med kraft av vann og en buljonterning. La sausen trekke en god stund. For en magrere saus så kan du koke kraft og jevne den med hvetemel. Kok opp kraft, rist sammen 2 ss hvetemel og ca 1/2 dl vann. Tilsett i sausen (bruk gjerne sil for å unngå å få i klumper) Rør hele tiden. Kok opp og la småkoke minst 10 min (for å få vekk denrå melsmaken) Bruk sukkerkulør for å oppnå riktig brunfarge. Felles for begge disse er at du må krydre etter smak. Vær bare litt forsiktig med saltet siden buljongen kan være salt nok i seg selv. HVIT SAUS (kan brukes som et utgangspunkt for veldig mange forskjellige sauser) Smelt smør og tilsett hvetemel (IKKE BRUNES ) Spe med grønnsak/kjøtt buljong og melk. Krydre og tilsett det du ønsker ut fra hva du skal bruke sausen til. (feks er det veldig godt med ost og baconost til pasta.) Om du bruker skummet eller h-melk har ikke så veldig mye å si for smaken på en saus som skal krydres eller som skal tilsettes andre smakstilsetninger.... synes jeg da ) Lager nesten alltid saus på lettmelk, men bruker mye forskjellig, og gjerne friskt, krydder. Saus smaker, nesten uten unntak, bedre fra bunnen, enn fra pose. Og kan man et par gode "grunnsauser" så er det i grunnen bare fantasien (og utvalget i krydderskapet) som setter grenser ) Lykke til )
Erisa* Skrevet 10. september 2008 #12 Skrevet 10. september 2008 Jeg lager ikke så ofte saus, i grunn. Brun saus lager jeg nesten alltid fra pose, samme med bernaise. Men hvit saus lager jeg til pasta og fisk: 2 ss smør/margarin 2 ss hvetemel 2 dl melk 3 dl kraft eller vann evt litt buljong Smelt fettet, tilsett melet og rør godt. tilsett så væske litt og litt, la det koke på svak varme noen minutter under omrøring. Så krydrer jeg med pepper, salt og ferske urter. Hvis jeg vil ha litt mer smak, tar jeg en ss eller to med krydderost. Billig, ganske enkelt og ikke så usunt. Tomatsaus til pasta lager jeg også fra bunnen, men det ser jeg at det er flere som har skrevet oppskrifter på over:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå