Gå til innhold

Laserkonisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk låne boken "På vei" av Gro Nylander i går og leste tilfeldigvis at de som har foretatt laserkonisering har fått forkortet livmorhals, noe som kan gi svakere livmorhals og dermed for tidlig fødsel. Jeg fortalte det til legen min i uke 11 at dette har blitt gjort med meg, men hun reagerte ikke på det annet enn at hun sa "Ja, det kan jo være relevant!". Vel, nå vokser jo junior mer, og magen kommer jo om ikke så lenge. Etter et raskt Googelsøk, så antydes det at jeg egentlig bør følges spesielt opp pga dette for å se etter svakheter.

De av dere som har gjenomgått denne operasjonen og er eller har vært gravide. Hvordan var oppfølgingen? Bør jeg be spesielt om dette?

Er forøvrig 13+0 i dag så ingen krise ennå, selvfølgelig, men greit å være føre var ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også laserkonisert. Sendte nylig en mail til min gynekolog med spørsmål om jeg skulle ha ekstra oppfølging i svangerskapet. Hun sa at det på nåværende tidspunkt ikke er anbefalinger eller dokumentert nytte av ekstra kontroller av koniserte. Men det gir en litt økt risiko for tidlig fødsel. Har imidlertid en venninne og søster som har født hhv 1 og 2 barn til termin uten problemer. Jeg vil uansett ha en tidlig UL, og kommer da til å be om at man kikker litt på livmorhalsen og vurderer om den ser ut til å kunne gi noe problem (tidligere har det blitt sagt at det står igjen så mye av den etter koniseringen at det neppe blir noe problem). Lykke til!

Skrevet

Takk for svar! Har kjøpt meg en tidlig ul siden mannen drar til utlandet og ikke får vært med på en ordinære, så da tenkte jeg at jeg skulle spørre om de har mulighet for å sjekke det. Er jo ikke sikkert, men så skal jeg nå uansett til jordmor om ikke lenge. Hun har sikkert noen kloke svar til meg ;-)

Skrevet

Jeg ble laserkonisert i juni-05,og fødte en gutt på termin i mai-07.

Er gravid igjen nå, og legen min sendte meg på ul i uke 30 bare for å være på den sikre siden pga jeg har hatt masse kynnere.

Livmorhalsen var 3 cm,og det er bra.

Livmorhalsen ble ikke sjekket i forrige sv.skap, det er ikke rutine.

Dette står på rikshospitalets sider om konisering:

det er beskrevet litt økt frekvens av senabort, tidlig vannavgang og for tidlig fødsel. Dette forekommer mest etter eldre typer koniseringer, fordi man i dag som regel fjerner mindree vevsbiter enn man gjorde før.

Med andre ord,ble du konisert med laser,i "nyere" tid,er sjansene mye mindre enn før.

Jeg er ikke bekymret for dette hvertfall.

Skrevet

Jeg ble konisert i 2005, og fødte en datter til termin i 2006. Er gravid igjen nå. Min fastleghe har sagt at det ikke er noen problemer knyttet til dette, og at man ikke trenger spesiell oppfølging etc.

Tidligere vet jeg at man satte en "strikk" rundt livmorhalsen på koniserte gravide, men det har de altså sluttet med. Konisering nå er mye mer presist enn tidligere, så man tar ikke mer enn man "må", dermed er det ingen økt fare for noe som helst under svangerskapet og fødselen.

Skrevet

Jeg ble konisert i mars -07. Jeg har gått jevnlig på kontroll hos overlegen på fødepol ca hver 4 uke. Innvendig og utvendig ul hver gang. Alt har sett bra ut, og jeg har jobbet fullt fram til nå, er 35+1. Praksisen i forhold til dette er veldig ulik rundt om i landet. Jeg har vært heldig!!

Skrevet

Jeg har også dette her, jeg er nå i uke 21 og har vært sykemld siden uke 19 for kort livmorhals.. Blir målt hver uke og det er fare for for tidlig fødsel, så jeg ligger rett ut hver dag.. grensen er 2,5 cm sier legen min og jeg hadde 2,3 og han vil legge meg inn på sykehus ved 2 cm.. så jeg ligger og ligger hjemme for å slippe og havne på sykehus resten av svangerskapet..

Ikke for å skremme men jeg har mange venninner som har opplevd det sammen, og synes det er litt merkelig at dere ikke blir tatt mer på alvor enn dere gjør.. Har jo mange historier her inne som livmorhalsen har vært grei så plustselig har den blitt veldig kort og rett inn.. så hør med legen og si at du vil bli fulgt opp.. og hvis ikke så gjør det privat!!

Masse lykke til

Skrevet

Takk for gode svar alle sammen! Det er bra det virker som om det som regel er grei skuring, men jeg skal nok nevne det ja.

Når ble du konisert Tullemor1? Det er vel nesten 10 år siden jeg var inne på Ullevål, mener jeg. Er rimelig sikker på at de brukte laser, forøvrig, på meg.

Skrevet

Nei det er nok noen år siden ja, første gangen var vel for 6 år siden tenker jeg, er ikke helt sikker, men det er ikke nylig. Husker ikke hva de brukte..

Men jeg ville tatt dette på alvor, min lege er super seriøs og tar virkelig meg på alvor når det gjelder dette, og sier jeg har et risikosvangerskap og er så glad for han tar det slik..

Skrevet

Vet du, jeg ble faktisk litt nervøs nå jeg, selv om jeg hadde et veldig normalt svangerskap sist. Jeg har hatt mye kynnere og noe som kjennes ut som modning de siste par ukene, så tror jeg skal ringe til legen og få meg en time for sjekk...bare sånn i tilfelle :S

Jeg er i uke 26.

Skrevet

Ja det ville jeg gjort.. synes mange her har fått beskjed om å bare ta det med ro, greit å si det men da må man jo sjekkes først og se at det ikke er noe problem..

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...