Gå til innhold

vet dere hva en ergoteraput er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og hva hovedtrekkene av deres faglige kompetanse består av?

skriver oppgave, og trenger nye synspunkt om hva folk egentlig legger i begrepet ergoterapi :)

tusen takk til de som orker å bruke litt av tiden sin for å svare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ergoterapUt??eh, kanskje på tide med en pause fra datamaskinen ;/

Skrevet

Det er vel en fysioterapeut som jobber spesielt med å tilrettelegge arbeidsplassen? Var det jeg innbilte meg hvertfall... :)

Skrevet

takk for innspill ;)

vel, ikke helt korrekt, men jeg skjønner veldig godt at du relaterer ergoterapifaget til fysioterapifaget. Begge faggrupper jobber med kropp ;P Dog, allikevel ikke samme yrkesgruppe.

Kan jo si at sykepleiere har en tendens til å trykke faget til sitt bryst og behandle det som sitt eget.

klokere?

Skrevet

Ikke så mye klokere, ser ut som jeg kanskje må google litt. :) Du må jo ikke legge ut definisjonen her hvis folk skal komme med innspill på hva de tror, hehe. :)

Skrevet

Det skal jeg ikke;) er usikker på om det finnes en eksakt definisjon også. google i vei. spennende å høre hva folk egentlig tenker om ergoterapi

Skrevet

En ergo er en som er utdannet for å tilrettelegge bruk av hjelpemidler. Feks. en eldre mann med slag som har vært inne til behandling/rehab hos en fysio. Denne mannen vil kanskje ha bruk for hjelpemidler både på rehaben og hjemme. Ergoen undersøker vel og finner ut hva slags hjelpemidler pasienten har behov for/kommer til å ha behov for. De sammarbeider vel også litt med fysio(?) Deretter er det tilrettelegging og opplæring/oppfølging på rett bruk av hjelpemidlene.

Om de har 2 eller 3 års utdannelse er jeg jammen ikke sikker på:)

Jeg regner med at anatomi er en stor del av fagene på skolen.

De har sikkert mer av kompetanse enn det jeg nevner her altså, men jeg har mindre peil på ergo og mer på fysio og manuell

Skrevet

En ergoterapeut sitt hovedfokus er vel å tilrettelegge og tilpasse hjelpemidler til de som har vansker med å sin egen egenomsorg (for å bruke et fint uttrykk). En ergoterapeut skal forsøke å tilrettelegge og finne løsninger slik at vedkommende best mulig kan klare håndtere hverdagens små og store utfordringer innen egenomsorg og pleie. At vedkommende blir mest mulig selvhjulpen innenfor de(n) begrensninger et eller flere funksjonstap har påført dem av vansker. Eller at vedkommende har hatt en funksjonshemming hele livet. F.eks tilpassing av bolig. Hjemmebesøk der man kan få doforhøyer, fjerne lister. Få egne skjærekniver til brød og som er særlig tilpasset til et godt grep. Eller mer tekniske løsninger som stort talltastatur på telefon osv.

Skrevet

de to siste peiler seg bittelitt inn på en brøkdel av hva faget består av ;) 3-års høyskoleutd.

p.s en ergoterapeut prøver først å finne andre metoder før hjelpemidler innblandes.

fysio & ergo samarbeider ja.

Skrevet

En ergoterapeut ser på funksjonsnivået til pasienten og kommer med klok forslag om hjelpemidler til vedkommende. Tilpasser rullestol og andre hjelpemidler. Hjelper til å bestille ting som gjør hverdagen enklere for de med forskjellige handicap.

Skrevet

Jeg har alltid sett for meg at det er folk som jobber med at folk (gjerne psykisk) syke skal faa noe fysisk aa pusle med slik at de foeler seg bedre - alt fra gaaturer til strikking. Men sannsynligvis er jeg helt paa jordet (har ikke lest de andre svarene).

Skrevet

fnis, unnskyld, men har jeg lov til å le bittelitt? absolutt ikke på noen måte stygt ment, men jeg tror foreleserne mine hadde dødd litt hadde de lest det siste svaret. riktignok finnes det litt sannhet i det siste svaret om man ser på historikken og da trekker det tilbake til 1700- tallet kanskje.

les svaret ang. hjelpemidler.

Skrevet

Vel, du ville vite hva jeg trodde, og ikke hva de andre trodde :-) Naa har du svaret fra en som egentlig vet veldig lite om hva yrket handler om!

Skrevet

ja absolutt, og det setter jeg stor pris på ;)

Skrevet

Sant ;-) Men jeg skjoenner hvorfor du fniser naar jeg leser "fasit" da!

Skrevet

Ergoterapeuter er det som tidligere ble kalt arbeidsterapeuter. Ergoterapeuter jobber med mye forskjellig: Aktiviteter i dagliglivet (ADL), trening på og tilrettelegging for dette er viktig. Kartlegging, utredning, søking, tilpassing av bolig/ skole/ barnehage og hjelpemidler. Kognitive tester. Noen driver også med kognitiv trening. Blant annet:)

Noen ganger overlapper ergo- og fysioterpeutens arbeidsoppgaver hverandre. Samarbeid er viktig og vanlig. Ergoterapeututdanning er tre år på høyskole, fysioterapeut tre år på høyskole + ett års turnustjeneste.

Skrevet

varmer hjertet mitt ;) hvor fant du det?

det kalles fortsatt arbeidsterapeuter i sverige (om jeg ikke blingser på sverige og danmark nå)

Skrevet

He, he, er fysioterapeut selv, og har ergoterapeuter som jeg samarbeider med:) Synes dere fortjener å verdsettes for mer enn hjelpemidlene. Som for øvrig er noe fysioterpeuter også sysler med:)

Skrevet

Hei!

Jeg er utdannet ergoterapeut fra Høgskolen i Sør-Trøndelag og jobber med unge mennesker med langvarige psykiske utfordringer. Ergoterapi tar utgangspunkt i AKTIVITET, og at mennesket er avhengig av, og utvikler seg gjennom aktiviteter. Dette være seg dagligdagse aktiviteter som å sove, spise, husarbeid og barneoppdragelse, til hobbyer som fotball, trening, se film osv. Utdanningen er 3årig på høyskole.

Er veldig mye om ergotarapi på netf.no! Dette er ergotarapiforbundets side på nett.

NETF.NO

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...