cherry coke Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 Noen som vet formelen for å finne den 20. prosentil? Og øvre og nedre kvartil?
LivetErEnLek Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 For å finne en prosentli, tar du antall verdier, ganger den med prosentilen og deler på hundre. Du vil da få opp hvilket verdi som gjelder. Feks hvis du har 400 verdier og skal finne den 20 prosentilen, så ganger du 400 med 20 og deler på 100. Du vil da få at det er den 80'nde verdien som er den 20 prosentilen. Den nedre kvartilen er de 25% laveste verdiene. Dvs at du må ta antall verdier (feks 400) gange med 25 og dele på 100. Du vil da i dette tilfelle få at de hundre første verdiene hører til i den nedre kvartilen. Den øvre kvartilen er de 25% høyeste verdiene og regens ut på samme måte, dvs at de 100 øvereste verdiene befinner seg i den øvre kvartilen. Skjønner? Lenge siden jeg hadde dette på skolen, men mener i alle falla t det var sånn det var.
cherry coke Skrevet 10. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. september 2008 Wow!! Tuuuusen takk=)Ble skikkelig glad nå! Har lagt igjen boka mi hos foreldrene mine og har ikke hatt sjangs til å få den igjen i dag.
cherry coke Skrevet 10. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 10. september 2008 Men ....er ikke den øvre kvartil 75%?
LivetErEnLek Skrevet 10. september 2008 #5 Skrevet 10. september 2008 Nei, den øvre kvartil er de 25% høyeste verdiene, dvs at 75% av verdiene er lavere enn den øvre kvartil. Men, er som sagt en stund siden jeg har drevet med dette og mulig jeg tar feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå