Gå til innhold

å kjenne liv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at jeg ikke skal bekymre meg, men trenger egentlig bare å høre at andre har det på samme måte som meg.. Enkelte dager er det virkelig baluba hos lillegutt i magen. Kraftige spark så hele magen beveger seg. Men så er det dager innimellom hvor det er så og si helt stille, og jeg må virkelig konsentrere meg for å kjenne en ørliten bevegelse der inne. Da hjelper det hverken å slappe av eller spise/drikke noe søtt. Jeg har fått beskjed om at jeg fra nå av skal kjenne liv hver dag (er 25+1), men hvor ofte da liksom? Er det bra nok om jeg kjenner et par bevegelser hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer paa det samme!! Har hatt en ekstremt aktiv krabat i magen, men i dag er bevegelsene saa smaa...

Naar skal man sjekke det?? naar man ikke kjenner noe??

Skrevet

Hei (er dansk så håper dere kan lese mitt svar)

Jeg er bosatt i norge og er i uke 23, jeg har nyligt været på scanning og fikk med hjem en folder hvor jeg skal skrive inn når jeg merker spark (fra uke 28) og hver dag til fødslen.

På folderen står der fra uke 28 skal man helst merke bevelgelse eller spark 10 gange hver 2 time.. Så på 2 timer skal man helst merke liv 10 gange på 2 timer hele dagen.

Men lillen sover jo også og dersom du ikke merker liv meste av dagen kan der være mye grunne til.

1. moderkaken din ligger på fremsiden (det vil sie du aldrig vil merke så kraftige spark som hvis den hadde ligget på baksiden)

2. lillen din ligger med ryggen ut mot magen din, då komme du ikke å merke spark veldig bra da lillen sparker inn i deg ikke ut imot magen din.

Det rådes til å søke lege om du ikke merker liv i en hel dag (fra uke 28) men det er ikke noe å uroe sig for om du ikke kjenner så mye spark / bevegelse på en dag.

Om du ikke vet om moderkaken din ligger frem eller bak skal du nesten kontakte lege eller jordmor og få svaret på dette, Så vet du i hvert fald hvorfor du ikke kjenner lillen så mye.

Jeg er sikker på alt er bra, nogle barn er roligere end andre og sådan er det jo også når de kommer ut.

Håper jeg kunne hjelpe litt med svar til deg. Uansett synes jeg du skal tage en prat med lege eller jordmor og få litt ro i sjelen din. Ikke bra og stresse :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...