Gå til innhold

Noen som har gode tips mot kvalme???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 9 uker. Har vært kvalm i 4 uker nå, er kvalm hele døgnet, sover dårlig. Er helt utslitt, så nå håper jeg at noen har noen gode råd

:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :) Skal prøve med det som har gjort dagene mine litt lettere, men vi er jo så forskjellige... For det første, prøv å spis noe, ett eller annet, uansett hvor kvalm du er! Det er mye bedre å kaste opp ett par kjeks enn å bare kaste opp magesyre... Så prøv å alltid ha litt i magen, alle monner drar vet du! Frukt kan være greit, mye fruktsukker, også smaker det ikke så mye. Eple i skiver, litt gulrot og melon har gått rimelig greit her. Drikken er faktisk viktigst. Prøv å få i deg noe med litt karbohydrater i, saft, jus eller brus, det som går ned. Mange som liker villa farris, og farris blandet med eplejus hører jeg funker for noen (ikke meg...) Smoothie er det også mange som prøver, er mye næring i det, og så kan du prøve med litt frokostblanding i så får du litt fiber også! Ellers, spis det du orker, ikke tenk så mye på om det nødvendigvis er det beste... Er det kun brus og kjeks som går ned så får det bare være ei lita stund - bare pass på mengden, som sikkert ikke er noe problem når du er så kvalm! Ingefær i alle former skal være kvalmestillende, lag te eller prøv å ta en bitteliten bit under tunga. Seabands rundt håndleddet og akupunktur. Og sist men ikke minst, gå til legen hvis du kaster opp mye og ikke blir bedre!! Ikke press deg for mye, det er ikke bra for hverken deg eller den lille... Alt blir mye bedre etter et sykehusopphold, selv om det er lite gøy der og da!

Masse lykke til, skal krysse fingrene for at kvalmen gir seg snart :)

Skrevet

Takk for svar :-) jeg kaster ikke opp, men er veldig kvalm 24 timer i døgnet. Våkner om natten fordi jeg er kvalm, blir så sliten av det.... har ikke prøvd med farris el ingefær, det skal jeg prøve. :-)

Skrevet

Slapp heelt av! Det hjalp meg veldig. Ble sykemeldt og tenkte bare på meg selv, så ga kvalmen seg mye. Hvis ikke så hjalp sjokolademelk meg. Var helt avhengig i flere uker, men det hjalp veldig. Alle er forskjellige, men alt er verdt å prøve, for den kvalmen er virkelig døden.... Lykke til :)

Skrevet

Sjøsyke-bånd eller seabands, var det eneste som hjalp for meg. Var også kvalm nesten døgnet rundt fram til uke 19 eller 20. De selges på apoteket og koster 100-150 kr. Vel verdt forsøket.

Skrevet

Jeg var også kvalm 24/7 uten å kaste opp i 1tri. Det var utrolig slitsomt! Heldigvis varte det i bare 3-4 uker for min del - plutselig en dag våknet jeg og var ikke kvalm lenger.... Håper du er like heldig!

- frisk luft - det fungerte vel best av alt for meg. F.eks. fikk jeg i meg mer mat hvis jeg kjørte bil og spiste samtidig, med vinduet åpent.

- små måltider ofte. Spis det du har lyst på, uansett hva det er. Jeg hadde perioder på 2-3 dager da jeg klarte å spise en spesiell type mat - så forbandt jeg det med å være kvalm, og da måtte jeg finne på noe nytt... Det eneste jeg klarte å spise gjennom hele den perioden, var smågodt! Jeg spiste smågodt uten å ha det minste dårlig samvittighet. Det var bedre enn ingen ting!

- iskaldt vann

- jeg prøvde ingefærkapsler - og det var min kvalmeste dag EVER. Mange synes det fungerer kjempebra, men for meg holdt det LENGE med den ene dagen!! Aldri mer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...