___ Skrevet 10. september 2008 #1 Skrevet 10. september 2008 De fleste her inne ser ut til å være enige om at det er fint å kunne ha Lange rolige morgener hjemme og la barna gå sent i barnehagen. For mange er det sikkert bra, men det er i hvertfal en ting som skulle tilsi at ungene får det bedre om de starter tidlig. Slik jeg opplever det med både min eldste og mine nieser ser det ut til at ungene finner noen å leke med veldig tidlig på dagen, gjerne allerede ved frokosten. Deretter holder de ofte sammen hele dagen. Det er også ofte de som kommer tidlig som setter standarden for hva de skal drive med den dagen. For de barna som kansje er litt tilbakeholdene, sjenerte eller av andre grunner faller utenfor litt ofte kan det da være enda vanskeligere å komme inn i leken hvis de kommer sent. En annen ting er at de som kommer først kommer til en roligere oppstart i barnehagen der de voksne har bedre tid til hvert enkelt barn. For mange barn betyr sikkert dette minimalt, men for noen kan det utgjøre forskellen mellom å trives og å misstrives intenst i barnehagen. Det var tilfellet for to av mine nieser. Over lang tid ble de levert sent, som regel mellom 9 og 10. Da ble de på en måte kastet rett ut i leken og måtte forsøke å finne en plass. De hadde store problemer og misstrivdes intenst. Foreldrene gjorde selvfølgelig sitt beste for at barnehagedagen skulle bli kortest mulig i den situasjonen og ting ble bare værre og værre. Så endret jobbsituasjonen seg for det ene foreldreparret. De ble nødt til å levere veldig tidlig. Som regel kom jenta først eller nest først. Til gjendgjeld kunne de hente tidlig. I løpet av bare et par uker var jentas syn på barnehagen snudd på hodet. Da foreldrene til den andre niesen min så forandringen forsøkte de også å begynne å levere tidliger. Det hjalp også veldig godt. Nå sier ikke jeg at alle bør levere ungene sine før 8 om morgenen, men hvis det er unger som ikke trives, har vanskelig for å komme inn i leken ol tror jeg det kan være smart å forsøke å gi avkall på morgenkosen hjemme og heller starte barnehagedagen tidlig. Dette bare som et apropo til alle innleggene som legger så stor vekt på hvor viktig det er å ha en rolig morgen hjemme før barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 Interessant innlegg, har ikke tenkt over dette før! Vi leverer jenta vår mellom 8 og halv 9, og da er hun som regel nr. 3 av 9 barn som går der. Men hun er jo bare 14 mnd ennå, så tviler på at hun bestemmer så mye av leken :-). Men ser godt for meg at det du skriver kan stemme i mange tilfeller, skal være obs på det i hvert fall om noen år.
AndreVonDrei Skrevet 10. september 2008 #3 Skrevet 10. september 2008 Veldig riktig, HI. Hadde samme problemet i starten med min sønn, da han er veldig sjenert og setter seg selv litt i bakgrunnen. Ble faktisk anbefalt dette i en periode av bhgpersonellet selv. Han trivdes så mye bedre hvis han fikk frokosten i bhg og roen til å tilpasse seg alle barna som kom, i forhold til om han kom rett før samlingen, med mange barn og litt mer kaotiske forhold ;-).
Gjest Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Leverer som regel før frokosten kr 8.30, men enkelte dager lever jeg ( som feks i dag) når kjernetida begynner kl 9.30. Ikke merket noe negativt med det så langt, men nå er jentene mine ikke mer en 17mnd og knapt 3år. Man skal selvsagt se an ungene, men jentene mine har funnet seg godt til rette allerede nå. Jeg er glad jeg har denne muligheten, godt å ha god tid og mulighet til å ha rolige morgener.
___ Skrevet 10. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. september 2008 Jeg kjenner også unger som finner seg godt til rette uansett når de blir levert. Da er det jo ikke noe problem. Det var bare et tips til dem som ikke er så heldige.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #6 Skrevet 10. september 2008 Jeg opplever ikke dette som noe problem. Alle mine tre barn har funnet seg godt til rette og sklidd fint inn i lek om de har kommet senere enn andre barn. Minste som er 2,5 nå er åpen og sosial og er på nett med en gang hun kommer inn. Kommer sjelden før kl 9. Men de ansatte er også kjempeflinke til å sette seg ned så de kan prate litt etc.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 Enig med deg HI! Har selv jobbet litt i barnehage før jeg startet på utdanninga, driver og utdanner meg til førskolelærer nå. Og har ved flere anledninger opplevd det du beskriver her. De fleste barn finner seg til rette uavhengig av når de kommer i barnehagen. Men det er også en del som ikke klarer og komme inn i leken hvis de kommer sent. Synes det er et godt tips du kommer med. Det gjelder nok mest de eldste barna, men har opplevd dette med 3-åringer også. Synes man skal være litt obs på dette hvis man i utgangspunktet har et sjenert og tilbakeholdent barn. Selv om det går fint med de fleste:)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 Ja, det du skriver er jeg klar over, men det gjelder ikke mine barn. Datteren min er veldig populær, i følge personalet, for hun er snill og god med alle og ønsker å leke med alle. Det merker jeg også, for når vi kommer tuslende i 10-11 tiden, så stormer alle jentene på avdelingen hennes ned til oss og tar i mot henne med kos, tegninger og ønske om lek. Og hun har knapt tid til å gi meg en kos før hun løper avgårde med alle jentene for å leke:-)
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 Hsadde det bare vært så enkelt at så lenge barna var "snille og gode med alle og ønsker å leke med alle" så ble de "veldig populære" så hadde det ikke vært mange mobbeofre... Du får det til å høres så enkelt ut...
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #10 Skrevet 10. september 2008 Det er vel heller at noen barn er sossialt veldig dyktige helt fra ung alder. De er selvfølgelig poppulære, men ikke alle barn er sån.
Anonym bruker Skrevet 10. september 2008 #11 Skrevet 10. september 2008 For datteren min så er det enkelt. Hun har en veldig fin personlighet og er veldig opptatt av at alle skal ha det bra og at ingen skal stå utenfor. Det har jeg som moren hennes obervert og det samme har de i barnehagen. Det er ikke uten grunn at alle de nye ungene blir koblet sammen med henne, for hun tar seg av dem og inkluderer dem i lek med de andre barna. Jeg håper det fortsetter slik. Jeg er ganske redd for at nettopp hun vil bli mobbet fordi hun er så snill med alle. Tillitsfull, det er det hun er...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå