Gå til innhold

Ang søppelsortering, hørt noe så idiotisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nabokommunen var en av landets første kommuner som startet sortering, for leenge siden. Vel og bra. Men vet dere? Søppelet fra restavfall, papir og mat ble blandet, så kjørt til sverige hvor det ble brent i et digert anlegg. Altså, ikke nok med at sorteringa var bortkasta, miljøgevinsten forsvant som dugg for solen pga mange mil med putrende diesel. Smart. =))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glupt.. Disse hodene på toppen imponerer stadig.

Skrevet

Ja det er sant, men jeg har jo problemer med å forstå at noen nabokommuner her kildesorterer, mens i vår kommune går all søppel i samme sekken..

Jeg må si at det hadde kanskje vært bedre om alle gjorde det....

Skrevet

Kildesorerte altså.

Skrevet

Er det rart enkelte kommuner ha dårlig økonomi sier jeg bare. Jeg burde kanskej slutte å bli overrasket over sånne duste-ting, men jeg blir det ikke tydeligvis *sukk*

Skrevet

Ja, jeg har hørt den før og sett det på nyhetene også.

Gubben og bestekompisen hans ler av meg fordi jeg liker å kildesortere.

Bestekompisen har bodd på østlandet, hvor papiret ble blandet sammen med restavfallet, så han gidder ikke å kildesortere, siden han ikke ser vitsen, selv om han nå bor i Bergen.

Bergen er håpløs på kildesortering, men kommunen viser sakte og små fremskritt, så det finnes håp.

Om papir og plast blir blandet sammen med restavfallet her i byen, vet jeg ikke, men jeg har et lite håp.

Skrevet

Heldigvis går verden fremover, og det HI beskriver er vel ikke dekkende for alle kommuner som driver kildesortering....

Dessuten sier hun jo at det var lenge siden dette hendte - så å ta det til inntekt for at man ikke gidder å sortere hjemme er jo ganske korttenkt.

Vi sorterte i fem dunker på kjøkkenet i vår kommune - plast, papir, matavfall, restavfall og glass&metall - og selvom restavfall ble blandet med matavfallet under henting, så ble dette sortert ut i et senere ledd. Papir og plast ble hentet separat, og skilt fra hverandre det også.

Hvis folk ikke gidder å sortere hjemme, er det hvertfall veldig vrient å få til miljøvennlige løsninger med søppelet vårt....

Skrevet

Sign Reveenka.

Det er kanskje en dråpe i havet, men mange dråper små gjør en stor å!!!

Skrevet

Hei Reven, ikke alt handler om å gidde:o)

Her sorterer vi papp og plast, glass og metall, og så panter vi flasker.

Men det er etter eget ønske, kommunen har ikke lagt opp til sortering hjemme.

Vi må ta papp,plast,glass og metall i bilen og kjøre til et returpunkt noen km. unna.

Resten av søppel går i en og samme dunk, både ute og inne:o))

Men ingen hadde blunket om vi puttet alt i samme sekk.

Skrevet

Sorterer jeg og, så bruker det ikke som unnskyldning altså, kom bare på det i forbindelse med bleiesøppel-debatten her i morges. Men jeg sorterer ikke matavfall, vi hiver så sykt lite mat her i heimen, og det tømmes kun en gang i mnd så heller tre kg mat i restavfallet enn en bombe av bakterier utenfor soveromsvinduet. men plast, papir, glass, papp og metall sorteres.

Skrevet

Det er ofte sånn i en overgang, dessverre.

De infører kildesortering, men har ikke helt klart for seg hva de skal gjøre med sorteringen...Enda.

Men det kommer.

Samme er jo med økologiske produkter.

Det blir dyrket mer økologisk fruskt/grønnsaker, og melk for den sags skyld, enn de klarer å selge som økologisk.

Så de blander de økoligiske fruktene, den økologiske melka oss, med det som ikke er økologisk.

Dette fordi;

Økologisk selges dyrere enn andre tilsvarendes produkter.

Folk har enda ikke fått helt øynene opp for økologisk enda.

Bønder rundt i Norgesland produserer mer og mer økologisk, og får bedre betalt for det også, men produkktene selger ikke så bra enda, kan ikke be bøndene slutte å produsere økologisk.

Derfor blander de disse produktene, i en overgangsfase.

Skrevet

her i kommunen er det også nytt opplegg med kildesortering.

vi hadde det før også, men nå har vi fått flere dunker, og ikke så ofte tømming,er kun mat som blir hentet hver uke.

Så pga plass i dunkene, må vi sortere, og de som ikke sorterer, blir notert opp, og blir kontaktet av kommunen etter en stund.

synes det er greit å sortere jeg, men nå vet jeg at de ikke putter alt i en kontainer da...

Skrevet

kommer!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...