Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Når man egentlig ikke trenger det? Jeg har ei vennine som så gjærne vill ha tvillinger å prøver alt får å få det! Nå har hun bestilt Pergo uten resept og jeg veit at hun trenger ikke Pergo får å bli gravid men at det da øker sjangsen får tvillinger. Hvor mange er det som får tvillinger av å gå på pergo og er det farlig når man egentlig ikke trenger det? Vill ikke at noe skal skje med min vennine men jeg har jo egentlig ikke noe med saken å gjøre heller.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Hvor i svarte får hun tak i det uten resept? Hun kan jo få trillinger, firlinger og diverse.. Hadde ikke tatt det pga økt fare for livmor kreft. Har selv tatt det for å prøve å få ett barn.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Hunn hadde vist fått tak i det på en nettside. Veit ikke helt hva den heter. Hvordan gikk det med deg?
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Hun har nok bestilt det fra lillepille.com Har selv kjøpt derfra da jeg slet med å bli gravid. Er nå mamma pga de og lever i beste velgående. 1 av 10 pergosvangerskap ender med flerlinger.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Jeg fikk en gutt .Sliter med å bli gravid nå.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Er det ikke ulovelig å bestille uten resept? Hva viss de blir stoppa i tollen? Ble fælt frista viss legen min nekter meg pergo når jeg spør..
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Det går gjennom tollen. Har bestilt pakke som har blitt åpna i tollen til og med.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Da veit jeg hva samtalen i senga blir i kveld.Har prøvd i 1,5 år nå er slitne.Veit jeg har elendig eggløsning. TUSEN TAKK FOR TIPS !!!
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Det er i alle fall ikke bra om hun går på pillene under tidlig gravidtet, så det er en av grunnen til at en skal bli nøye fulgt opp. Det er kun de med eggløsningsforstyrrelser som skal bruke dette medikamentet, det for mye risiko og bivirkninger med pergotime til at det bør brukes uten at en har fertilitetsproblemer og med nøye oppfølging av gynokolog som kan ta jevnlig innvendig UL. Enten er venninna di en dust eller totalt uvitende om hva hun driver med.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 Til deg som har slitt i 1.5 år. Dere MÅ ha oppfølging av gynokolog. Blant annet for å utelukke andre ting som gjør at dere sliter og for at du skal ha riktig dose. Bruker man pergotime i feil dose risikerer man bare at effekten forsvinner etter en viss tid.
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #11 Skrevet 9. september 2008 Skal til gynekolog i slutten av mnd og snakke med henne da.Kommer ikke til å bestille før jeg veit at alt er i orden.Var teit og gav bort pillene mine etter at jeg ble gravid, angrer fælt nå.
Dronningen! Skrevet 10. september 2008 #12 Skrevet 10. september 2008 Hentet fra felleskatalogen.... C Pergotime Serono Ovulasjonsstimulerende middel. Pakningsvedlegg VarenummerATC-nr.: G03G B02 TABLETTER 50 mg: Hver tablett inneh.: Klomifensitrat 50 mg, laktose, hjelpestoffer. Med delestrek. Indikasjoner: Infertilitet eller subfertilitet pga. manglende ovulasjon, forårsaket av nedsatt hypofysefunksjon uten tegn på dysfunksjon i andre endokrine organer. Dosering: Behandlingen skal innsettes og følges av gynekolog. 1 tablett daglig i 5 dager. Ved spontan blødning startes behandlingen på eller omkring 5. syklusdag, for øvrig når som helst. Om ovulasjon ikke synes å ha inntruffet etter første behandlingskur, gis neste gang 2 tabletter daglig i 5 dager. Denne startes tidligst 1 måned etter den første. Ytterligere økning av dosen skal ikke skje. Behandlingsrespons skjer som regel under den første kuren. 3 kurer anses som et adekvat behandlingsforsøk. Om ovulatorisk blødning ikke har inntruffet da, bør diagnosens riktighet overveies på nytt. For å få regelmessig ovulasjon bør kurene startes på samme syklusdag, dvs. omkring den femte. Vesentlig er at coitus skjer ved et tidspunkt gunstig for konsepsjonen. Hvis konsepsjon ikke har skjedd etter 3 ovulatoriske sykler, bør ytterligere kurer ikke forsøkes. Kontraindikasjoner: Leversykdom eller leverdysfunksjon, unormale blødninger av ukjent årsak, kreft i livmor, ovariale cyster. Graviditet. Amming. Forsiktighetsregler: En fullstendig gynekologisk undersøkelse bør utføres før behandlingsstart. Dersom unormal blødning inntrer, bør det gjøres en grundig diagnose. Før behandlingsstart bør det undersøkes at partnerens spermproduksjon er tilstrekkelig. Pasienter med buksmerter etter behandling bør undersøkes nøye. Ved unormal ovarial forstørrelse, bør behandlingen avbrytes. Ovarial forstørrelse og cyster forsvinner vanligvis spontant noen dager eller uker etter avsluttet behandling. En ny behandlingsperiode bør ikke startes før ovariene igjen har normal størrelse, og da med lavere dose. Det er rapportert om ovariekreft i forbindelse med fertilitetsbehandling. Infertilitet er i seg selv en primær risiko. Epidemiologiske data antyder at langvarig bruk av klomifensitrat kan øke denne risiko. Den anbefalte behandlingstiden bør derfor ikke overskrides. Hyppigheten av flerbarnsgraviditeter økes. Pasienten bør informeres om dette samt potensielle farer ved multiple graviditeter. Det bør utvises forsiktighet ved bruk av klomifensitrat hos pasienter med myomatose grunnet fare for en ytterligere økning i muskelknutens størrelse. Effekt av behandling kan ikke forventes når ovulasjonsdefekt er forårsaket av forstyrrelser i andre organer, f.eks. i skjoldkjertelen og adrenale kjertler. Pasienter bør underrettes om at det under eller rett etter behandling med klomifensitrat i enkelte tilfeller kan forekomme symptomer som uskarpt syn eller andre synsforstyrrelser. Betydningen av disse symptomer er ikke kjent. Dersom pasienten har synsforstyrrelse, må behandlingen seponeres, og det må foretas en fullstendig oftalmologisk utredning. Graviditet/Amming: Skal ikke brukes under graviditet og amming. For å forhindre administrering av preparatet under tidlig graviditet, skal basal kroppstemperatur måles gjennom alle behandlingssykler og pasienten undersøkes nøye for å bestemme om ovulasjon har skjedd. Dersom basal kroppstemperatur er bifasisk og ikke etterfulgt av mens, bør pasienten undersøkes nøye for ovariale cyster, og det bør gjøres graviditetstest. Den neste behandlingssyklus skal ikke startes før diagnose er stilt. Bivirkninger: Vanligvis doserelaterte og generelt reversible ved seponering. Hyppige (>1/100): Endokrine: Ømme bryster. Gastrointestinale: Kvalme og oppkast, buksmerter. Psykiske: Anspenthet, søvnproblemer. Sirkulatoriske: Hetetokter. Syn: Synsforstyrrelse. Urogenitale: Ovarial forstørrelse eller cyster, som kan gi komplikasjoner i form av adnexal torsjon. Øvrige: Hodepine, svimmelhet. Mindre hyppige: Hud: Urticaria og allergisk dermatitt, reversibelt håravfall. Psykiske: Depresjon, humørsvingninger. Urogenitale: Unormal uterin blødning. Øvrige: Vektøkning, tretthet. Sjeldne (<1/1000): Isolerte tilfeller av unormal leverfunksjon, med eller uten kliniske symptomer, er observert. Ovarialt hyperstimuleringssyndrom og/eller tidligere tilfeller av leversykdom kan være disponerende faktorer for utvikling av leversvikt. Neurologiske: Konvulsjoner, pasienter som har hatt anfall kan være predisponerte. Øvrige: Tromboemboliske komplikasjoner. Overdosering/Forgiftning: Doser over 100 mg pr. dag i 5 dager har vært assosiert med høyere risiko for bivirkninger. Se Giftinformasjonens anbefalinger G03G B02. Hvem fader vil utsette seg selv for en viss fare uten å oppsøke gyn.? .
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #13 Skrevet 14. september 2008 Pergotime er jo ikke farlig. Flere gynekologer skriver det ut uten nøye undersøkelse. Bare sjekk litt på nettdoktor eller noe sånt. Det er vanlig at alle som har problemer med å bli gravide blir satt på pergo for å se om det får fart på sakene.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #14 Skrevet 14. september 2008 Jøss, 1 av 10 ender med flerlinger??? Hvor har du tallene fra?
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #15 Skrevet 14. september 2008 Jeg brukte pergotime selv for å bli gravid med vår nr 1 pga manglende eggløsning. Hadde enkeltkur og ble gravid på en kur. Alle som går på dette, må vite sikkert at de ikke er gravide og følge bruksanvisning nøye! Men en kur eller to i seg selv er jo ikke farlig. Tror mulighetene for tvillinger øker med ca 10% - så det er jo ikke så mye. Men hun burde jo uansett gå gjennom en lege/gyn for råd og oppfølging.
Anonym bruker Skrevet 14. september 2008 #16 Skrevet 14. september 2008 Bestilte jeg nå på lillepille.com 175 kroner med frakt. Slipper alt styret med gyenkolog.... rett på sak!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #17 Skrevet 15. september 2008 jeg har nå gått på pergo denne mnd her... og var jo ikke noe problem å få det hos gynekologen,jeg ba om det selv,siden vi har prøvd lenge er i 20 pp...og jeg fikk det,men du må igjennom en gu og innvendig ul for du får det utskrevet på resept...så er dumt å gjøre det,uten at man vet at er i orden?tenk om du har cyster eller no på eggstokkene dine da,også kjører du på med hormonbehandling...hmm,ikke bra!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #18 Skrevet 15. september 2008 Jeg bestilte også på lillepille, noen som vet hvor lang leveringstid det er?
Anonym bruker Skrevet 15. september 2008 #19 Skrevet 15. september 2008 Hehehehe visste at det kom til å bli mange som bestilte når linken kom.. Hilsen den anonyme som skal til gynekolog.
lillamyz Skrevet 14. august 2014 #20 Skrevet 14. august 2014 Pergotime reseptfritt www.apotekonline.cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå