Gå til innhold

Vil ikke leke med de andre!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min (4&1/2) er i utgangspunktet en sosial type, som prater med alle, mye og lenge... Men ofte melder han seg fullstendig ut av leken. Både på besøk hos andre, og i barnehagen får han det for seg at han ikke vil leke med andre. Er jeg der vil han sitte med meg, eller plukke med noe selv, i barnehagen går han mye for seg selv. Har selv sett at dette er noe han velger selv, det er ikke de andre barna som presser han ut. Har ellers aldri vært noe problem i barnehagen, han er som regel klar for barnehagen om dagene.

Han har noen venner han leker mye med, helst yngre som han har "kontroll" på (er i alle fall slik jeg tolker det), eller eldre som føyer seg etter han.

Kunne jo sagt at dette er noe han har valgt, det er slik han vil ha det. Men er selvfølgelig redd for at han ikke tør, at han føler seg utenfor, og at de andre barna etter hvert slutter å spørre om han vil være med.

Andre som har lignende erfaringer, eller gode råd?

Signerer anonymt for ikke å henge ut gutten min :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt at noen barn er mindre sosiale enn andre. Så lenge det er noe han velger selv, er det helt i orden synes jeg. Han er kanskje en ledertype? Det behøver ikke være noe galt i at han trives med barn han kan sjefe litt over.

Skrevet

Vet ikke om jeg kan kalle han en ledertype, da det slett ikke er alltid de andre blir med der han leder :-) Men det er viktig for han å ha kontroll, han må vite hvor og hva vi skal, og ting må foregå akkurat slik som han har planlagt det, ellers blir han litt satt ut. Han syns kanskje ikke det er lett å ha kontroll på en livlig gjeng 4-5-åringer...

Er egentlig mest redd for at de andre skal venne seg til at han ikke vil være med, og at de slutter å spørre... Da vil han jo falle utenfor på skolen osv. Kanskje er det å ta problemene på forskudd, men er vel det vi mamma'er gjør...

Skrevet

Dette er nok en ting jeg ville holdt øye med. Kanskje kan barnehagen bidra ved å lage mindre grupper, lekegrupper, som kanskje kan hjelpe sønnen din.

Noen har mer behov for å være alene, men det å alltid velge sitt eget selskap er ikke bra det heller. Det er en stor fordel i dagens samfunn å kunne fungere i grupper.

Det kan være helt enkle ting som kan gjøres. Men det beste du kan gjøre er å ikke lage noe nummer av dette, men bare observere og snakke med ped.leder i bhg. Han skal få lov til å trekke seg tilbake, men ikke alltid. Kanskje er han ubevisst usikker på lekekodene, kanskje kan det hjelpe at en voksen følger han litt ekstra opp og viser ham hvordan han skal leke. Kanskje kan han tilbys andre aktiviteter med en gruppe barn en halvtime et par ganger i uka. Slike ting kan stimulere gutten til å ønske å dele opplevelser med andre barn.

Det skal også legges til at 4-5 års alder er ganske vanskelig for en del barn. De oppdager at deres eksistens påvirker omgivelsene, handlinger får konsekvenser og i tillegg er de ikke sentrum i verden lenger. Unger reagerer ulikt på disse oppdagelsene.

Spør gjerne hvis du vil det, send meg en PM hvis dette er vanskelig å ta opp her. :))

Skrevet

Takk for gode tips. Har tenkt å be om ekstra foreldresamtale, så får vi se det litt an. Kan nevne forslagene dine, små lekegrupper høres ut som noe som kan funke, store grupper kan bli litt voldsomme for ham. Høres ut som du har peiling på dette, vet du om dette er et vanlig problem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...