penny lane Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 hei. åh nå er jeg sliten. tenkte å fylle ut det skjemaet til nav, men merker jeg har ikke konsentrasjon til det. når skal det være inne? og hvorfor må alle slike søknader virke så veldig forvirrende...kan hende det har med meg og norsk språk, og smerte i bekkenet...men jeg klarte det ikke. noen gode råd? er det noe arb.giver skal gjøre? eller skal nav bare ha denne søknaden? takker for hjelpen.
Herkules Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Du fyller ut skjemaet til NAV, om du skal søke skriftlig til arbeidsgiver så må du spørre arb. giver. Om nav skal betale deg foreldrepengene direkte(om arbeidsgiver ikke forskutterer) så sender du søknad til nav. Du sender med bekreftelse på terminen og ev, dokumentasjon på lønnen din. Nav skal selv be arbeidsgiver om inntektskjema. Jeg vet at jeg ikke behøver å sende inn dokumentasjon på inntekten min, men hører andre må det. Jeg hører også at enkelte nav kontorer bare sitter å venter på info fra arbeidsgiver. Du kan skrive at dere ikke vet når dere skal ta ut ferie og / eller fedrekvote
Pruska Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Jeg ble omsider ferdig nå i kveld, men det har tatt meg lang tid (ikke minst mange utsettelser fordi jeg hater slikt) Bare spør om du har noe konkret, jeg er klokere på det nå enn for en måned siden, men er langt fra blitt spesialist (c:
frøet76 Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Hvorfor må ikke du sende inn dokumentasjon på inntekten din? Har du kanskje vært sykemeldt- slik som meg? Jeg har imidlertid fått vite at slik dokum. trengs og må leveres.
frøet76 Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Husk bare å søk i god tid. Jeg fikk i dag brev om at behandlingstid er opptil 3 mnd. Se innlegg under av meg.
Herkules Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Fordi nav her sier at de får info om min inntekt fra arbeidsgiver. Jeg har bare fylt ut hva jeg tjener og så har jeg sendt dem søknaden, De innhenter jo info om inntekt. (Dessuten ser de hva man faktisk har tjent uansett siden det er er info de automatisk sitter med når man har fast inntekt og dermed betaler trygdeavgift gjenom skatten) Jeg har aldri sendt noe dok på inntekt, men nå er jeg sykemeldt og de er vel oppdatert allerede.
opsi fødeklar Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Jeg har vært sykemedt i 3 mnd nå, og har hatt ustabil inntekt før det. Liten prosent, men mye extra jobbing. Hvordan er det da med dokumentasjon på inntekt? Går dem ut i fra det jeg har som sykepenger, som jo er en gjennomsnittslig sum av det jeg har hatt, eller må jeg dokumentere for mange mnd? Hm, mulig jeg kanskje må bestille meg en time der nede. Nå er jeg ikke så veldig glad i nav etter denne sykemeldt perioden, men de kan jo overrasske?
Herkules Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Arwen Du skal ha samme grunnlag for foreldrepenger som du har hatt for sykepenger Så jeg tror du ikke behøver å dokumentere så mye. MEN det er to forskjellige skjemaer så arbeidsgiveren din må nok fylle ut et nytt skjema knyttet til foreldrepengene. Akkurat det syns jeg er litt tullete da men:)
Lille-My,75 Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Du må også sende med dokumentasjon på termindato. Det glemte jeg da jeg sendte inn, og fikk brev fra NAV om at jeg måtte ettersende. Sendte kopi av dokumentasjon fra ultralyd. Har ikke hørt noe mer etterpå, så jeg regner med at det var greit. Lykke til med søknaden :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå