penny lane Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 hei. åh nå er jeg sliten. tenkte å fylle ut det skjemaet til nav, men merker jeg har ikke konsentrasjon til det. når skal det være inne? og hvorfor må alle slike søknader virke så veldig forvirrende...kan hende det har med meg og norsk språk, og smerte i bekkenet...men jeg klarte det ikke. noen gode råd? er det noe arb.giver skal gjøre? eller skal nav bare ha denne søknaden? takker for hjelpen.
Gjest Skrevet 10. september 2008 #2 Skrevet 10. september 2008 1) Skjemaet har ikke noen frist, sånn egentlig. Du kan sende inn kravet etter at barnet er født, men de etterbetaler bare for noen måneder (husker ikke hvor lenge). Dersom du må ha pengene fra permisjonen starter så bør du sende inn i hvertfall 2-3 mnd før termin. Helst så tidlig som mulig etter uke 24 eller 26 (varierer fra kontor til kontor). Arbeidsgiver skal sende inntektsopplysningene dine til nav. Dette er det eget skjema for (ligger på nettet), men dette ordner de fleste arbeidsgivere opp i selv og er ikke noe du skal behøve å tenke på. Nav skal bare ha denne ene søknaden, men du må huske å legge ved kopi av lønnslipp, samt en bekreftelse på termin fra jordmor eller lege. I tillegg må du huske å søke arbeidsgiver om permisjon. Om det er eget skjema for dette eller om du bare skriver et vanlig brev med de samme opplysningene som til nav varierer litt fra arbeidssted til arbeidssted. Generelle gode råd... Finn frem et ark der du skriver opp alle ukenummer fra permisjonsstart til slutt (loddrett rekke). Dersom du skal ha ferie undervegs markerer du disse ukenummerne, og føyer til tilsvarende antall uker på slutten. På denne måten er det lettere å være sikker på at du har regnet riktig med tanke på dato for oppstart og avslutning. Når du skal legge inn ferien så velg uker med mange helligdager, da får du mest ut av feriedagene dine. På en uke med 3 helligdager vil du kunne forskyve permisjonen med 7 dager selv om du bare bruker 2 feriedager. Dette kommer av 2 feriedager + 3 helligdager + 2 helgedager = 1 uke fri! Dette forutsetter jo såklart at du ikke jobber turnus o.l.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå