3nydeligesmå Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Spør for ein vennine her. Ho har jobba litt over ein mnd.hos arbeidsgiver A.har ikkje fått kontrakt,sjølv om ho har spurt etter den.Har ingen fast avtale på kor mykje og kor tid ho skal jobbe.Ho fikk i dag tilbud om "drømmejobben"men må begynne i morgen.Arbeidsgiver A sei at ho er nødt til å jobbe ein mnd oppseingtid hos henne. Er ho virkelig NØDT til det når ho ikkje har kontrakt? Forstår seff at ho sett arb.A i ei knipe,men dei kan vell skylde litt seg sjølv når dei ikkje gir ho kontrakt. Arbeidsgiver A sei berre at ei muntelig avtale er like bindende som ein skriftelig.Dei har jo heller ikkje avtalt nokke fast kor ho skulle jobbe,men A meinar at ho berre må jobbe det ho sett henne opp. Eg trudde faktisk at ho kunne gå på dagen når ho ikkje har fått kontrakt...Nokken som veit om ho kan det? På forhand takk:)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Sålenge hun ikke har kontrakt kan hun gå på dagen ja!!! Ingenting som hindrer henne uansett!!!
Sweet caramel Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er den gjensidige oppsigelsesfrist 1 måned. Loven inneholder dessuten ufravikelige regler om oppsigelsesfrister fra 2 til 6 måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder. Dette kopierte jeg fra arbeidstilsynets sider, hun må desverre jobbe 1 mnd, altså ut oktober. (Oppsigelsestid beg. 1 i hver mnd.)
3nydeligesmå Skrevet 9. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2008 Trudde det gjaldt visst ikkje annet var spesipfisert i kontrakten eg... hmm trur ho få sjekka dette skikkelig i morgen.Så ho iallefall er heilt sikker. Men tusen takk for svar:)
Sweet caramel Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Ville ringt arbeidstilsynet var jeg venninnen din, tlf. 815 48 222.
kristin200 Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Det pleier jo stort sett å være 6 måneders prøvetid og da er oppsigelsestiden 14 dager. Men jeg syntes at siden hun ikke har fått kontrakt, ikke har fått vite hvor mye og når hun skal jobbe at hun skal ta drømmejobben sin. Man har krav på å vite vakter minst 14 dager i forveien, så det er jo et annet punkt. Det værste som kan skje er jo at hun ikke får noen attest, men det er vel kanskje ingen krise?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå