Gå til innhold

Krise!! NAV har tre-3-mnd behandlingstid på foreldrepenger....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det full krise i heimen...Har nettopp fått vite at jeg kanskje ikke får inn lønnen min på 2-3 mnd. Leverte søknad for to uker siden, men nå finner jeg ut at det er ikke de greie folkene på mitt lokale kontor som behandler søknaden min. Nei, de sender den langt ut i gokk- og disse krever et skjema som jeg IKKE fikk beskjed om at var nødvendig da jeg søkte. VI kan aldri klare oss på en lønning- min mann er uføretrygdet, og vi lever fra hånd til munn. Må vi på sosialen?? Hadde det ikke vært for BIM så hadde vi ikke engang visst at vi måtte søke selv- trodde det gikk automatisk akkurat som barnetrygden. Hvorfor har ingen tatt det ansvaret å informere oss om at vi må søke selv???? Ikke legen som jeg regelmessig går til, ikke til NAV som jeg har snakket med personlig, ikke familie/venner. Nei, nå har vi bare lyst å dø! Dette går ikke....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor bor du? Jeg bor i Oslo og trodde jeg var sent ute da jeg sente søknaden 22.august (termin 11.oktober), men svaret kom bare en uke etter så det gikk ganske kjapt!

Skrevet

jeg sendte inn skjema i juni og har termin på torsdag.. det vil si at det er 3 uker siden jeg gikk i perm... jeg har akkurat fått svar på min søknad.. de sa til meg at det kunne ta opp til 4 mnd.

ingen som har informert meg heller, men jeg spurte arb.giver om hva de måtte ha for at jeg skulle få penger i perm tiden...

Skrevet

i all verden, fikk beskjed om at det holdt å søke en mnd før jeg skulle ut i perm jeg!

Skrevet

Har ikke tatt så lang tid de andre gangene jeg har søkt og har ikke trodd det var så mye extra denne gangen heller. Har termin i november og skal levere søknaden imorgen for jeg og tenkte det bare vare 1 mnd behandlingstid, da ligger jeg dårlig an og vet jeg. Ordner seg nok skal du se, de kan jo ikke bruke så lang tid på en sånn søknad......

Skrevet

Merker jeg er glad for at arbeidsplassen min forskutterer foreldrepengene!! Jobben har en policy om at man skal levere søknad 8 uker før termin, så ordner de resten.

Veldig rart at nav ikke ordner med en frist for å søke som er lik i hele landet, 3 mnd søknadsfrist ett sted og 3 uker ett annet, man kan jo aldri vite sikkert da!! I tillegg har jeg hørt om de som har søkt for tidlig og, da rota nav bort søknaden....

Skrevet

Jeg bor i Bergen, men har plutselig fått en saksbehandler på STORD!!! Har nettopp ordnet et lån med mine svigerforeldre, så vi klarer oss. Men jeg tenker på de som ikke har en slik mulighet til å låne. NAV kan ikke behandle folk sånn!!! Mener at NAV burde ha opplysningsplikt når det gjelder dette, slik som Termine sier. Var i kontakt med min saksbehandler lokalt i juni, men hun opplyste ikke om at jeg burde søke snart. Nå får jeg vite at hun har ikke kompetanse på foreldrepenger, det er det noen andre på kontoret som har. Problemet med NAV er mangelen på kompetanse som gjennomsyrer alt, og at man ikke lenger har EN saksbehandler, men blir sendt fra person til person, og da blir det gjerne rot.

Har forøvrig ikke hatt arbeidsgiver- har vært sykemeldt hele svangerskapet. Hadde jeg hatt arb.giver hadde hun nok informert meg. Men det burde ikke være så tilfeldig som dette. Dette er viktig informasjon som alle gravide burde fått vite tidlig i svangerskapet, gjerne av jordmor/lege. Det bør ikke være slik at de mest ressurssterke alltid skal kunne karre til seg, mens de som ikke er like for seg, blir sittende igjen som svarteper. Slik er systemet lagt opp til i dag.

Skrevet

Av NAV i Oslo fikk vi beskjed om at behandlingstiden var fire uker, men at det kunne ta opptil seks uker. Høres rart ut at du bare må godta så lang behandlingstid. Selv om det er saksbehandler på Stord, lever vi jo ikke i middelalderen. Burde jo kunne fått gjort unna det i løpet av kort tid... Jeg synes dere bør klage. Jeg har selv også dårlig erfaring med systemet, og at man bare blir henvist fra den ene til den andre. Og at man får masse feilopplysninger. Det er altså veldig viktig å sette seg inn i alle regler selv, for man får ingenting gratis.

Skrevet

Har du vært sykemeldt frem til perm så har de jo info på deg, så det kan ikke være så vanskelig å behandle søknaden din. Jeg er enig i at det er lite kompetanse på nav og at de virkelig ikke forstår konsekvensene for folk at penger utblir.

Det tok 3 mndr for meg å få sykepenger, jeg ringte å etterlyste penger og fikk vite at de manglet noe fra arbeidsgiver. MEN å si i fra om at det manglet opplysninger det hadde ikke falt dem inn

Jeg er derimot ikke enig i at noen andre har ansvaret for at man får info om rettigheter. Jeg mener den enkelte av oss må selv klare å følge med på rettigheter og retningslinjer for å oppnå disse. (Da mener jeg ikke saksbehandlingstiden for den er tydeligvis varierende fra dag til dag)

Skrevet

Oj. Nei, foreldrepenger får man ikke automatisk. Litt må man kunne følge med selv. Beklager.

Selv har jeg brukt minst 2 fulle arbeidsuker på begge mine søknader, og får nok lønn for strevet. Det er komplisert og jeg synes synd på de stakkars nyankomne landsmenn som trenger NAV og som ikke kan norsk.

Dersom du har fast stilling og arbeidsgiveren din fremsetter krav om refusjon, har du ingenting å frykte.

Det er kun når NAV direkte utbetaler pengene man er avhengig av svar. Uansett så må ungen fødes før de kan gjøre vedtak.

Det står også ganske tydelig at eneste krav til søknadsfrist er 3 mnd ETTER fødsel.

Jeg har denne gang og før forrige fødsel snakket med minst 10 saksbehandlere bare for å være sikker.

For fremtiden: Dersom du mottar kontanstøtte og så får barnehageplass, må du selv gi beskjed eller så får du deg en smell.

Her må man passe på selv. Men vi er heldige her i Norge!

Skrevet

Oj. Nei, foreldrepenger får man ikke automatisk. Litt må man kunne følge med selv. Beklager.

Selv har jeg brukt minst 2 fulle arbeidsuker på begge mine søknader, og får nok lønn for strevet. Det er komplisert og jeg synes synd på de stakkars nyankomne landsmenn som trenger NAV og som ikke kan norsk.

Dersom du har fast stilling og arbeidsgiveren din fremsetter krav om refusjon, har du ingenting å frykte.

Det er kun når NAV direkte utbetaler pengene man er avhengig av svar. Uansett så må ungen fødes før de kan gjøre vedtak.

Det står også ganske tydelig at eneste krav til søknadsfrist er 3 mnd ETTER fødsel.

Jeg har denne gang og før forrige fødsel snakket med minst 10 saksbehandlere bare for å være sikker.

For fremtiden: Dersom du mottar kontanstøtte og så får barnehageplass, må du selv gi beskjed eller så får du deg en smell.

Her må man passe på selv. Men vi er heldige her i Norge!

Skrevet

Sugarcane jeg vil oppfordre deg til å ringe ofte til nav og purre på de og fortelle at det er krise for deg å gå uten penger. Jeg har også fått min søknad behandlet på Stord og der brukte de faktisk 3 1/2 mnd på behandlingen,og da har jeg ringt og mailet og purret de siste 3 ukene for å få fortgang i saken. Tvi tvi-kast deg over tlf og ring dem imorgen den dag!!!

Skrevet

Jeg tar ALT NAV sier med ei klype salt og søker i GOD tid før, slik at jeg ikke blir sittende der uten penger. Oppfordrer alle til å gjøre det. Når jeg skulle ut i perm, søkte jeg 3 måneder før permisjonen begynnte. og da slapp jeg å gå i noen måneder uten penger

Skrevet

mamma 35: Hvordan kom du i kontakt med NAV Stord? Slik jeg har forstått det, kommer man ikke til de som behandler søknaden ved å ringe 815 nummeret som står nederst på brevet fra dem. Vi troppet opp kl.09 i dag lokalt på NAV og fikk snakket med ei som vi håper vi kan stole på. Hun mente at det ikke var noe problem, og at pengene nok ville komme tidsnok. De var bare nødt til å opplyse om max behandlingstid( noe som sjelden var vanlig.) Så får vi håpe hun har rett! Men jeg ble bekymret over det du skrev over. Hadde du arbeidsgiver, og var det de som var sent ute med din søknad? Eller hadde du ikke arb.giver, slik som meg? Jeg er sykemeldt( men nå uten arb.giver, da jeg har sagt opp nå.) Hun vi snakket med i sted, sa at som oftest når pengene kom sent, så var det arb.giver som hadde sendt fra seg papirene sent- og kom med Haukeland Sykehus som et eks på en arb.giver som var lovlig sent ute med slikt.

Det er sjokkerende at Stord kunne bruke 3 og en halv mnd på din søknad. Men altså hvordan fikk du nummeret til Stord og hun/han som behandlet din søknad?

Skrevet

Gutsbestebarn jente+frø: Tusen takk! Ble glad nå når jeg har tlf og mail til dem. Skal ringe å snakke med dem allerede i morgen. Så satser jeg på at det går i orden. :)

Skrevet

Sugarcane: ser at noen andre har gitt deg tlf og mail adresse. Saksbehandleren min på stord var ei som heter berit brattetaule,så om de ikke lar deg snakke med noen så si at du skal snakke med henne. Hun jobber ihvertfall med disse søknadene.

Hvorfor de var sene med å behandle søknaden min vet jeg ikke. Men jeg vet den låg 3 uker på mitt lokale nav kontor før de giddet registrere at den var mottatt. De mottok papirene fra arbeidsgiver samtidig som søknaden fra meg.Når jeg ut i agust begynnte å etterlyse pengene var det mye frem og tilbake og veldig vanskelig å få kontakt med noen,det ble som regel en av disse personene som sitter og tar telefonen og de ville ikke sette meg videre.....Til slutt når jeg fikk kontakt med noen som faktisk kunne gjøre noe så påstod de først at arbeidsgiver hadde krysset av for at de betalte lønn til meg(derfor så ventet de med å behandle søknaden siden jeg fikk lønn likevel)-men det var nok bare tull,for jeg sluttet i min stilling samtidig som permisjonen startet.Neste dag påstod de at arbeidsgiver ikke hadde sendt inn papirer.....da jeg lurte på hvorfor de hadde sagt noe annet dagen før hadde de ikke noe svar. Til slutt etter et par dager og ikke mere telefonkontakt sto pengene på konto. Makan til oppførsel fra et offentlig kontor skal man lete lenge etter!!

Håper du når frem med og får pengene så raskt at du ikke kommer i større problemer. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...