Pruska Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Beregnes fødselspengene av gjennomsnittet av de 10 siste mnd før permisjon eller av gjennomsnittet av de 6 beste av de 10 siste mnd før permisjon?
Herkules Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Ingen av delene Om du ikke har veldig varierende lønn er hovedregelen at de tar siste mnd før perm. Har man varierende inntekt så tar man et snitt, hos min arbeidsgiver så tar de 3 eller 6 siste mndr ettersom. Der jeg jobbet før tok de alltid 12 mndr.
Pruska Skrevet 9. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2008 Jeg har varierende inntekt, så for meg har det stor betydning. -men det er vel NAV og ikke arbeidsgiver som gjør den beregningen og det følger vel faste regler?
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Har du veldig varierende inntekt er det de 6 beste av de 10 siste månedene som skal legges til grunn. Alle tillegg skal med i beregningen. Om du har nogenlunde samme lønn hver måned er det inntekten du og arbeidsgiver fyller ut på skjemaene som legges til grunn.
Bifrost 2 barn<3 Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Det var det jeg også trodde Kjerstipusen.., men på NAV hos en konsulent som jobbet med foreldrepenger fikk vi vite at det kun er dem som mottar dagpenger som får beregnet ut fra de 6 beste av 10 siste månender. Vi andre får beregnet et gjennomsnitt ut fra de ti siste månender. De kan også bruke skjønn dersom man er ferdig med utdanning og har kommet i fast jobb, da får mange basert på de siste lønningene. Så det virker på meg som om utfallet av det man får i foreldrepenger kommer veldig an på saksbehandler, og at det ikke er noen veldig klare retningslinjer... Irriterende.
Herkules Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Det er ikke riktig at man får av de 6 BESTE måndene nei. Det er RIKTIG at det kun gjelder dem som går på dagpenger!!! Det er heller ikke automatikk i at det gjelder de 10 siste måndene!!! Som HOVEDREGEL får man den lønnen som man har ved permstart. (iste måned) Har man variabel inntekt så beregnes det et snitt. Det er ikke noen fast regel på dette. Det står også på nav sine sider. Har man en inntekt som varierer mer enn 25% har man mulighet for en sjønnsmessig vurderding. Det er derfor riktig som jeg skriver høyere opp. Hos min tidligere arbeidsgiver forskutterte arbeidsgiver pengene De tok et snitt av de siste 12 måndene. Hadde man gått opp i lønn (endret stilling i mitt tilfelle) tok de et snitt fra de måndene etter lønnsøkningen. Der jeg jobber nå så forskutterer de ikke. Jeg har snakket med dem og med nav Arbeidsgiver skal sende inn inntektsopplysninger på meg og det er arbeidsgiver som beregner. Jeg har fått sykepenger nå hvor arbeidsgiver hadde beregnet inntekten av de 3 siste måndene Hadde jeg kommet bedre ut med 6 siste måndene så hadde de valgt det. (Det kunne vært aktuelt om juli "feriemånden" skulle vært med i beregningen) Foreldrepenger regnes på samme grunnlag som sykepenger
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 6 beste av de 10 siste mnd. vurderer de her, men jeg som har varierernde inntekt leverte bare inn lønnsslippene min fra de 10 siste mnd. slik at de kan regne seg fram til det;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå