Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var på min andre kontroll i uke 26 sa den faste jordmoren min at hun trodde at hodet var festet. Så i uke 28 var jeg på kontroll på ultralydpga lav morkake. Her fikk jeg vite at det var seteleie. I går var jeg på min tredje kontroll hos min faste jordmor, og nå påstå hun også at hodet var festet seg. Men ble usikker når jeg sa at jeg hadde fått vite at hun låg i seteleie.

Bør ikke jordmødrene vite hvordan babyen ligger? Dersom babyen ligger i seteleie, kan jeg nemlig ikke føde der jeg helst vil, pga manglende kompetanse. Hva skal jeg tro på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor bør vite det.

Men tror ikke de tar noen vurdering før du er i uke 36. Baby kan nemlig snu seg flere ganger før denne tid. Babygutten vår lå med setet ned helt frem til uke 35 nå, så jeg begynte å bli bekymret. Men på kontroll i uke 36 hadde han snudd seg riktig vei.

Så du får vente å se litt:-)

Skrevet

Hvis saken er den at du må til et annet sykehus ved eventuel setefødsel så bør jordmoren din ha den infoen for at det ikke skal oppstå missforståelser dere i mellom.

Da min jordmor ble i stuss om min lå i sete (trodde jeg var 37+5 men viste seg jeg var 40+1) da henviste hun meg dagen der på til ultralyd. Men det rak jeg jo ikke for jeg fødte samme natt.... og da skal jeg si deg det oppsto ståhei på fødeavdelingen... var hvertfall 3 jordmødre på inspeksjon både utenpå og innvendig for å finne ut om bebisen lå i sete eller rett vei. Ultralyd brukte de også men ingen av de kunne si sikkert leie. Hun ene sa så greit til slutt... du ser da at den ligger rett vei.... liksom for bare å ha tatt en avgjørelse. En av de andre ringte på en fødsels lege som med en gang bekreftet det motsatte.... en bebis som var på vei ut med stumpen først.

Så det er nok ikke bare bare å bekrefte leie nei.

Skrevet

Jeg hadde to leger som bekreftet at hodet var festet og to jordmødre som mente det var nestet festet før jeg fant ut at min lå i sete..

Tydeligvis ikke alltid like lett å oppdage, er visstnok 60% av alle setefødsler som ikke oppdages før fødsel.

Hvis du er i tvil, krev en UL litt nærmere termin!

Skrevet

Små troll Kom stumpen først da eller?

Nei det er ikke barebare å få bestemt leie

Min Jm sa hode var ned, men legen fant ikke ut om hode var opp eller ned. Etter at vannet gikk så ble det konstantert på sykehuset at hodet var ned.

Skrevet

Uke 33: To jordmødre kjente på magen min i løpet av en liten time. Den første sa seteleie. Den andre, uten å vite hva den første hadde sagt, sa hodeleie. Så det er tydeligvis ikke så greit! ;) Jeg tror den andre har rett, både sambo og jeg kjenner det samme... Hode nede ved bekkenet, rumpe ved ribbeina oppe til venstre.

Skrevet

Ja, han lå med stumpen først og heldig for meg så hadde jeg stort nok bekken og etter 15 min var han ute.... ikke noe epuderal men fikk tid til pudendal bedøvelse.

I ettertid så ser jeg på hele situasjonen som en fin erfaring, men var ganske frustrert da det sto på og første tiden etter.

Skrevet

var på ul to uker før termin, fikk konstantert seteleie og ett stort barn igjen:) de sa at han her ville nok ikke snu seg så jeg skulle være forberedt på seteleie. en uke etter startet riene, og jeg fikk beskjed om å komme inn på sykehuset siden det var seteleie, de ville ikke at vannet skulle gå hjemme og at i og med dtete var nr to så ville fødselen gå raskere.(det gjorde den ikke:(). Kom på sykehuset og jordmor skulle kjenne og syns hun mente hode var ned. og tok ny ul og hodet var jammen ned. dagen før riene startet var jeg på kontroll hos lege og hun konstanterte at barnet fortsatt lå med rompa ned. så han her snudde seg i løpet av natta med rier. De finner jo gjerne hjertelyden best der hodet er, så etter legen har sjekket meg putter hun alltid denne lytte greia der hun tror hodet er:) også tar hun den dit hun tro rompa er for se om hun har riktig:) Men ingenting er vel en garanti:) Venter nr 3 nå, denne ligger forløpig i tverrleie, så skal ha ul i morra 17 dager før termin for å se om den har beveget på seg. Det jeg skal fram til er vel at du bør vel bli henvist til ul pga usikkerhet med leie?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...