Gå til innhold

Det å planlegge et bryllup.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi sitter her for å planlegge vårt bryllup. Vi er begge enige om at vi vil ha det smått. Ingen av oss liker å være midtpunkt. Har satt oss ned for å lage gjesteliste. Hjelp den er på over 70 gjester. Da har vi bare tatt med foreldre, besteforeldre, søsken, tanter, onkler og søskenbarn + noen av våre beste venner.

 

Både jeg og min samboer har snakket på at vi ønsker å ha et "spleiselag" av et bryllyp. Ønsker å bruke mer penger på bryllypsreise, hus og hjem.

 

Har sett at mange ønsker å bruke masse penger for en dag. Vi tenker ikke slik. Vi har heller ingen ønsker for gaver. Har servise, og krystall og sølv til 12. Brukt penger på kunst. Så vi ønsker egentlig ingen gaver. Men heller at vi spleiser på festen.

 

Tenker vi rart?

 

Har fått en del merkelige kommentarer på det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja jeg mener det er litt rart. Det som er enda merkeligere er at du skriver:"Vi er begge enige om at vi vil ha det smått. Ingen av oss liker å være midtpunkt. Har satt oss ned for å lage gjesteliste. Hjelp den er på over 70 gjester"

 

For meg er ikke 70 gjester smått!

 

Det er kanskje over normalen i mange bryllup!

Skrevet

Hi her..

 

Det er ikke smått det vet jeg. Det er det som er litt skremmende. Hvem kan vi stryke ut. Vi kommer begge fra familier hvor vi har sterke familiebånd. Dvs vi kan ikke stryke ut tanter og onkler. Har kun tatt med de kusinene og fetterene som er oss nære. Det er derfor det har blitt så mange. Vi sitter med gjestelisten og prøver å stryke ut og stryke ut.

 

Er redd for å såre familien vår.

Skrevet

Det er meg anonym over igjen...

 

Vi hadde samme problem. Vi bestemte rett og slett at vi inviterer:

 

- besteforeldre

- tanter og onkler (to vi ikke inviterer, fordi jeg ikke gidder å se de sure trynene deres hele min dag)

-ingen kusiner

- nærmeste venner

- foreldre og søsken.

 

( vi inviterer ikke partner om de ikke er forlovet, har barn, samboer eller er gift)

 

Det er vår dag og vi inviterer de vi vil ha og ikke de som vi burde ellers blir noen lei seg eller sure. Tanta mi har allerede gitt utrykk for at hu er skuffa over at vi ikke inviterer ungene. Vi vil ikke ha barn med i det hele tatt da det ikke passer seg med barn og alkohol på en plass. Ikke fordi vi ikke liker barna i familien men fordi vi vil bestemme. Det er vår fest og vi lager den for å feire med de vi vil og ikke for de som på en eller annen måte mener de burde bi invitert.

 

Ikke bry dere så mye om hva andre føler, det er deres dag:)

Skrevet

HI her

 

Vi har tenkt ganske likt:

 

VI har tenkt til å invitere

 

Tanter og onkler (minus noen vi ikke har kontakt med)

kusiner og fetter (de som er nærmest vår alder og har mest kontakt med)

foreldre + steforeldre

søsken

nærmeste venner

besteforeldre hele 2 stk

 

Ingen parnere hvis de ikke er samboere ingen unger unntatt datteren min på 11.

 

Men allikevel får vi over 70.

Hvis vi får velge så ønsker vi å velge kusiner og fettere enn tanter og onkler. HVis vi ikke klarer å få ned tallet yttligere.

 

Skrevet

Er poenget å ha færrest mulig der...? Hvis dere vil ha det smått går det an å invitere kun nærmeste, dvs droppe tanter/onkler og søskenbarn. Dere kan jo ha det så smått at det kun involverer dere og forlovere...

 

Er poenget å ha alle på listen sammen med dere, men likevel gjøre det billig...? Da er et av alternativene å ønske seg mat og drikke i bryllupsgave, opplyse om dette i invitasjoner, og ringe rundt for å høre hva den enkelte kunne tenke seg å bidra med. Et annet alternativ er å arrangere en type felles grillfest. Dere stiller med store griller, folk tar selv med det de ønsker å grille og drikke til. Det blir svært billig for dere...

Skrevet

Anonym 19:00!

 

Herregud! Har du ikke øyne i skallen? Synes du 70 gjester er smått?

 

Jeg har skriv innleggene her for å hjelpe HI når hun sier hun sliter med at det er vanskelig å "kutte" folk fra lista. Jeg er ikke ute etter hvordan jeg kan få ett billigere bryllup. Jeg er vel en av de få her inne som har ett budsjett som folk ville slengt dritt om hadde de vist hva vi legger i det. 4 dagers fest og middag til over 70 hver dag med drikke...

 

Det jeg mener er at man trenger ikke invitere folk fordi det er familie om man ikke føler for det.

 

Gå tilbake til din egen grillfest planlegging!

Skrevet

Hi her.

 

Poenget mitt er ikke det å ha færrest mulig eller få det billigst mulig. VI kan sikkert ha et bryllup med 5 retters med danseband og fri bar. Vi ønsker ikke det.

 

Kan sikkert bare dra til utlandet på en ambassade eller sjømannskirke med bare forlovere, ha en stille og rolig sermoni på tinghuset med kun foreldre og søsken, ønsker heller ikke det.

 

Vi ønsker å ha en fest med familien, men vi ønsker ikke en "stiv" fest hvor vi er midtpunktet. Derfor ønsker vi et "spleiselag". En sammenkomst for hele familien, nye og gamle familiemedlemmer. En feiring av sammen slåing av 2 familier.

 

Derfor ønsker vi et spleiselag, hvor aller tar med seg litt. Hvis allikevel gjestene ønsker å komme med en gave så ønsker vi en pengegave som skal gå til et spesiellt formål,

Skrevet

Øøøøh, akkurat ja. Hva er poenget med å fyre seg opp??

Har aldri nevnt at jeg synes 70 gjester er smått, derfor foreslo jeg at det går an å kutte tanter, onkler og søskenbarn for å krympe gjestelista, om HI primært ønsket å ha et mindre bryllup enn med 70 inviterte. Et annet alternativ er å gjøre noe hyggelig sammen med bare forlovere hvis man vil ha det veldig "smått".

 

Hvis HI føler at hun vil ha alle 70, og ikke bruke så mye penger (jamfør HI's første innlegg: "Ønsker å bruke mer penger på bryllypsreise, hus og hjem. Har sett at mange ønsker å bruke masse penger for en dag. Vi tenker ikke slik."), er spleiselag en god ide, dvs ønske seg mat og drikke i bryllupsgave. En felles grillfest (trenger ikke å bety litervis med øl, grilldresser og brente grillpølser) er et rimelig alternativ, samtidig som det ikke er like formelt som en ordinær bryllupsfest (jamfør HI's første innlegg "Vi er begge enige om at vi vil ha det smått. Ingen av oss liker å være midtpunkt."). En grillfest kan man ha i en koselig hage, der man helgriller lam, dekker pent på langbord, serverer god vin osv.

 

Jeg må beklage hvis jeg tråkket deg så fælt på tærne surpomp.

 

Skrevet

Vi liker heller ikke å være midtpunkt og vil ikke ha det så stort så her inviterer vi noen til middag og de som ikke står oss like nærme til kaffen.

Inviter til middag:

 

-Foreldre

-Søsken

-Besteforeldre

-forlovere

 

Vi blir ca 30 stk og synes det er mer enn nok.

 

Inviterer til kaffe:

tanter

onkler

venner

noen søskenbarn.

Skrevet

Men så gjør det da. Jeg ville ikke bedt folk om å ta med seg mat og drikke på en dag som skal feire brudeparet, og hadde heller ikke kommet hvis jeg ble bedt til en slik fest. Jeg synes det lukter "harry" lang vei her, men det er deres fest....

Skrevet

Synes faktisk ikke dette er det du kaller "harry" jeg. Det virker ganske overfladisk at du ikke ønsker å komme til et slikt bryllup. Der er for meg mer "harry".

 

Ønsker brudeparet lykke til jeg. Virker som de har virkelig tenkt på hvordan de vil ha det. Forstår dem også. Det er ikke alle som ønsker prinsessebryllupet til mange tusen kroner.

Skrevet

Hvis en av gjestene mine ble så snurt at de ikke ville komme bare fordi jeg spurte om de ville bake en kake til meg feks, så er det faktisk HELT greit at h*n ikke kommer... Makan.

Skrevet

hvis dere vil ha det smått,hva er vitsen med å be tanter,onkler og søskenbarn? viktigste er jo foreldre,søsken,besteforeldre og sine egne barn.har dere ikke råd til å betale bryllupet selv så kan dere spørre foreldrene deres om hjelp kanskje?? syns det blir frekt å spørre andre i familien om å være med å pleise på ett bryllup. vi må betale alt selv,og hadde vi ikke hatt råd selv så hadde vi latt være å gifte oss å heller spare penger ett par år framover...

Skrevet

HI sier jo at de har råd til å ha fest med femretters, danseband og fri bar, men at de ikke ønsker det. Hun ønsker at gjestene skal ta med seg maten. Dette i seg selv er ikke med på å gjøre festen mindre formell, eller ta fokuset mer bort fra brudeparet. Men enhver gjør som de selv vil :)

Skrevet

Tror ikke det er det å ikke ha råd dette dreier seg om. Tror det har noe med å tenke annerledes.

 

Hvorfor skal man bruke så masse penger på en dag. Syntes HI skrev bra med å ha en fest for en sammenslåing av to familier. Det er faktisk en del familier som er sterkt knyttet ikke bare foreldre og besteforeldre, men også tante, onkler og søskenbarn.

Skrevet

Festen blir jo akkurat det samme, uansett hvem som betaler.......

Skrevet

... og ikke minst så vet man hva man skal gi brudeparet som har alt fra før.

Skrevet

Nå skal det vel litt mer en enn kake til å "mette" ca 70 personer.. Jeg har ikke noe imot å bake en kake, men å ha med mat og drikke synes jeg er å be om for mye... Men som sagt så er det deres fest, jeg sier bare meningen min...

Skrevet

Kjempegrei løsning! Jeg hadde gjerne kommet i bryllupet deres, og den gaven dere hadde fått, hadde vært et godt bidrag til matbordet og et par-tre flasker vin.

 

Hva skal vi med mer å putte i skapet? Det er jo fullt fra før! Og stive bryllupsfester med stripynta folk som egentlig ikke trives i stripynten eller i en 5 timer lang bryllupsmiddag, det er da ikke så vanvittig gøy... Det er heller ikke alle som trives som midtpunkt - dere er ikke alene om det!

 

Make it your way!!! Dere ønsker å spleise sammen familiene - måten dere skisserer her vil gjøre nettopp det. De som synes opplegget er harry og ikke vil komme, dem kan du gi blaffen i. Det sier mer om dem enn om deg!

 

Lykke til!

 

PS: Helt sikker på at ikke du og jeg er gamle bekjente??? Jeg vil gjerne komme i bryllupet, skjønner du! :-)

 

 

Skrevet

Enig med deg jeg Kakao. Jeg også kunne tenkt meg å gå i dette bryllupet.

 

Kan det ha noe med alder?

 

Stå på ha en glimrende bryllupsfest.

 

PS: jeg stjeler ideen deres

Skrevet

Jeg synes det å lage litt egne tradisjoner og la bryllupet speile litt hvem dere er er en helt utrolig modig og flott idé! Jeg vil tro atmosfæren blir ledigere og at det blir mye lettere for de to familiene å bli kjent med hverandre =)

 

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...