Gå til innhold

Ta kontakt med barnevernet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her har vi prøvd familevernkontoret x antall ganger, uten at det blir noe bedre. Null samarbeid og kommunikasjon (mannen min har altså to barn fra tidligere med ei litt vanskelig dame, kan man si). Hun nekter å snakke med han, det være seg på mail, telefon og sms. Dette begynte hun med den dagen hun fikk vite at han hadde funnet seg ny kjæreste.

Det er nå gått snart tre år og all kommunikasjon går gjennom barna. Jeg er kommet for å bli, vi har fått et barn sammen, kjøpt hus, forlovet oss og skal gifte oss til neste sommer. Jeg går godt overens med ungene, og vi koser oss sammen når de er her (normalt samvær).

Men vi ser at ungene virkelig lider pga morens oppførsel. Hun finner stadig på nye ting, snakker dritt om faren og meg til ungene (99% løgn). Sender de på samvær i skitne og for små klær for å utnytte oss (vi må kjøpe nytt), noe som er veldig ekkelt for ungene som er store nok til å forstå det spiller moren driver med.

Vi tenker nå på å ta kontakt med barnevernet, da vi ikke kommer noen vei med familievernkontoret. Så for en tid tilbake et innslag på Puls på NRK om akkurat dette. Der ble det påpekt at barnevernet kunne være til stor hjelp i slike låste og vanskelige saker, hvor barna lider.

Hva tror dere? Noen som har benyttet seg av barnevernet som rådgivende instans?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har benyttet meg av barnevernet som rådgivende instans, om enn litt annen sak enn din. De var supre å snakke med. Jeg ringte anonymt og la frem problemstillingen min. Vi snakket sammen en 30 min tid. Bra.

Prøv dette, hør hva barnevernet mener, så kan dere på dette grunnlaget vurdere om dere ønsker å ta barnevernet inn i en mer formell samtale

Skrevet

Barnevernet er ikke veldig glade i å gå inn i barnefordelingssaker eller omsorgssaker av denne typen... Disse forholdene reguleres i barneloven, ikke barnevernloven... og familievernkontoret eller rettssystemet er riktig instans... Men, det er klart, du kan jo høre hva slags tanker barnevernet gjør seg, hvis du mener at barna lider nød under disse forholdene...

lykke til :-)

Skrevet

Takk for gode innspill - tror nok det blir til at vi kontakter barnevernet...

Jeg blir bare så oppgitt over de holdningene man møter når man nevner barnevernet - de er jo ikke akkurat den store, stygge ulven.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...