Gjest Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Jeg har fortalt før her inne at jeg er så veldig imot at det ikke er sosialt akseptert å spørre voksne mennesker, fortrinnsvis godt voksne damer, om hvor gamle de er. Da jeg gikk på ungdomsskolen opplevde jeg at flere lærerinner nektet å si alderen sin når jeg spurte dem om hvor gamle de var. Jeg ble lei meg den gangen og syntes det var ekkelt gjort av dem. De visste udmerket godt hvor gammel jeg var den gangen, men de skulle som modne damer og lærerinner markere sin autoritet på sin høye hest og nekte å si hvor gamle de er og komme med en belærende tirrade om at "man skal ikke spørre voksne folk om hvor gamle de er". Jeg tror i dag at det var vel oppdragerbehov de hadde den gangen og ikke oppriktig problemer med å meddele alderen sin. Greit nok at det skal være litt avstand mellom lærer og elev, men jeg syns at hvis en elev er på tomannshånd med en lærer og eleven spør læreren sin "Hvor gammel er du?" så kan læreren svare på det. Jeg syns det kan virke som om mange lærere har et ekstremt oppdragerbehov, og det at mange lærere nektet å si hvor gamle de var når jeg spurte det mener jeg var uttrykk for oppdragerbehovet. De hadde neppe store problemer med å fortelle hvor gamle de var, men fordi jeg var så ung som jeg var så skulle jeg liksom læres opp til at det å spørre voksne rett ut om hvor gamle de er det er Fy, Fy. Jeg personlig mener at det var ekkelt gjort av lærerne og ikke svare på hvor gamle de var, og arrogant. Jeg syns det var arrogant av lærerne å nekte å si alderen sin. Hadde det vært å miste autoriteten og stoltheten sin som lærer å svare en elev som spør om alderen på læreren sin? Er det et nederlag for en lærer å fortelle eleven sin hvor gammel hun er???
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Hvorfor har du så sterkt behov for å vite hvor gammel folk er da? Det går jo ann å se til en viss grad ved utseende til personen, klesstil osv.. Noen har jo faktisk store problemer med det å bli eldre og syns det er tungt når andre spør hvor GAMMEL de da er. Respekter de som ikke ønsker å dele med deg at de er f.eks. 55 år, det kan jo tenke seg at de ikke helt har akseptert det selv..
Gjest Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Det er helt absurd at når man er barn så vet alle som kjenner deg hvor gammel du er. Alle barn som møter nye barn spør hverandre hvor gamle de er, og voksne spør også nesten alle nye barn de skal bli kjent med hvor gamle de er. Men når man blir voksen så skal det plutselig liksom være helt snudd på hodet. Fra at alderen er et helt åpent dagligdags tema, så skal man plutselig liksom ikke ha lov å spørre rett ut "Hvor gammel er du?". Heller ikke om det er et menneske du har vært mye sammen med så skal du helst ikke spørre rett ut om alderen på vedkommende. Jeg syns dette her er helt idioti. Når jeg spurte klasseforstanderen min som jeg hadde hver dag 5 dager i uka, så var det noe tøv at jeg ikke kunne få lov å få vite hvor gammel hun var!!! Jeg syns det arrogant av en lærerinne å blånekte å svare eleven sin på hvor gammel hun er.
Vintersol Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Syns kanskje det er litt tåpelig å ikke kunne si hvor gammel man er. Man blir jo ikke yngre(/eldre) selv om man ikke vil si det til noen. Ser ingen grunn til at det skulle være en "statshemmlighet". Men jeg forstår heller ikke helt ditt voldsomme engasjement...?? (PS Du får benytte sjansen når skattelistene legges ut til å slå opp de du lurer på alderen på. (Jada, jeg vet at det ikke var det som var budskapet i innlegget ditt :-))
FruMamma med nr 2 Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Hvorfor henge seg opp i dette spør nå jeg??
ElliBelli Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Nøffemor, hvor gammel er du selv oppi dette? Denne tråden hadde nok passet fint inne på "kranglesiden". *Rister på hodet av denne problemstillingen*.
liljamin Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Vet du hva? Alt det du skriver ovenfor her kunne du skrevet i en setning! Du gjentar deg selv hele tiden jo! Jeg må innrømme at jeg heller ikke helt forstår ditt store engasjement... Det virker mer som at du prøver å irritere på deg folk her inne. Hvorfor ikke heller gå inn på kranglesiden, eller noe sånt? Fett hår, oppkast,hårbånd og oppdragerbehov...hehe mye rare ting du tenker på! Du er ihvertfall en orginal type! Det skal du ha
Gjest Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Jeg fatter ikke at det går an å irritere seg over så mye rart jeg da men..
Gjest Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Mener mange av dere her inne altså at det er riktig av lærere å nekte å svare elevene sine på hvor gamle de er, hvis de skulle få spørsmålet "Hvor gammel er du?". Mener dere at f.eks. en 13-åring ennå er så ung at hvis en 13-åring spør læreren sin om hvor gammel hun/han er, så har læreren sin fulle rett til å påpeke at det spørsmålet den eleven stiller nå er utidig å stille. Når man er lærer i grunnskolen så er elevene man underviser og har ansvar for så unge at som lærer har du rett til å vise tydelig hva som er riktig og galt. Så mener dere det at som lærer på en ungdomsskole så er det bare moralsk riktig f.eks. å nekte å svare på hvor gammel man er, fordi man som lærer skal vise barn og ungdom hva som er riktig og galt? Dere syns ikke det er arrogant av en lærer å nekte å si alderen sin? Dere mener det bare er å vise et barn/en ungdom hva som er rett og galt, eller???? Mister en lærer autoriteten hvis man svarer og sier alderen sin uten å nøle, hvis en elev spør om alderen på en lærer???
Gjest Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 Nøffemor... Du gjentar deg selv i innlegg etter innlegg.. I flere av innleggene gjentar du det samme pointet gjennom hele! Samme som svaret til bla meg, skriver du en lang remse om unger som spør lærere hvor gamle de er etc, så skriver du nesten det samme ett par ganger etterpå! Jeg skjønte pointet ditt med første innlegget, men skjønner bare ikke hvorfor du gidder å irritere deg over så mye rart!
meg & to små vampyrer Skrevet 9. september 2008 #11 Skrevet 9. september 2008 Kan hende de bare ikke vil si det. Folk får lov å bestemme over eget liv. Hva har moral og rett/galt med det å gjøre?
Gjest ronja røverdatter Skrevet 10. september 2008 #12 Skrevet 10. september 2008 Nei, det er ikke arrogant.
Gjest Skrevet 10. september 2008 #13 Skrevet 10. september 2008 Nei. Alle er i sin fulle rett til ikke å ville opplyse om alder. Og barn bør faktisk lære seg at det ikke er noe man spør om, og når de ikke lærer det hjemme så får de lære det ved at de som blir spurt ikke ønsker å svare. Jeg liker ikke noe særlig at folk spør hvor gammel jeg er, enda det ikke er noen hemmelighet. Jeg blir bare overrasket da jeg synes det er uhøflig. Såklart, noen ganger kommer det opp som en naturlig del av samtalen mellom voksne folk og da er det jo greit nok, men at folk spør av ren nysgjerrighet liker jeg ikke. Så jeg er helt enig med lærerne dine, jeg. Når unger spør om slikt skal det være opp til hver enkelt om de ønsker å svare, og barna skal vite at det er helt greit å ikke svare på sånne spørsmål.
Lillemus&mamma'n Skrevet 10. september 2008 #14 Skrevet 10. september 2008 Du henger deg opp i mye rart, du... Synes det er veldig rart hvis du bare hadde lærere som nektet å si hvor gamle de var, men kanskje du er fra et veldig lite sted med bare en lærer? Jeg svarer alltid mine elever hvis de spør, og jeg vet at jeg ikke er den eneste på jobben. Men jeg må si jeg er enig med andre som svarer her; det er en personlig avgjørelse, og det har jo egentlig ikke noen å si for hvilken jobb du gjør. Pleier du nå å spørre legen, eller bussjåføren, for den saks skyld, om alder?
strikkemegihel Skrevet 10. september 2008 #15 Skrevet 10. september 2008 Du skriv i eit av innlegga dine over her at du meiner at elevar som har ein lærar 5 dagar i veka nermast har "plikt" på å svare på kor gamle dei er. No er det faktisk slik at ein lærar berre gjer ein jobb, dei har absolutt ingen plikt til å gi ut informasjon av persolig type til elevane, og for enkelte lærarar blir spørsmål om alder personlig. Alder har som oftast ingen ting med jobben å gjere. Det verste som fins er dei elevane som aldri har lært at også lærarar har behov for eit privatliv, sjølv om ein del elevar kanskje ser læraren meir enn foreldra. Der må vere eit skilje. I tillegg meiner du visst at mange lærarar har eit "ekstremt oppdragerbehov" ( som du skriv) Vel, det er desverre ein konsekvens av at mange foreldre ikkje tek jobben med å lære borna sine vanleg folkeskikk heime. Kjenner mange kolleger som gjerne skulle vore uten den rolla i tillegg til lærardelen. Men når enkelte borns oppførsel går ut over dei andre elevane i eit klasserom, må ein av og til ty til oppdraging.
lengter daler ned i skjul... Skrevet 10. september 2008 #16 Skrevet 10. september 2008 nei jeg synes ikke det er arogant. en lærer må, som alle andre mennesker få lov å ha litt privatliv. mange mennesker som ikke vil si alderen sin, ikke bare til barn. plager dette deg fortsatt nå i voksen alder?? du henger deg opp i mye rart ja, hehe!
Raych Skrevet 10. september 2008 #17 Skrevet 10. september 2008 Hehe, må le litt av innlegget ditt også jeg. Skjønner at du ble irritert og lei deg da du som barn spurte læreren din, men er det ikke litt drøyt å fortsatt være så opphengt i dette?? Tror ikke det hadde noe med at de var lærere som fikk dem til å svare slik i alle fall. Det var jo en gjengs oppfatning tidligere at det var uhøflig å spørre noen om hvor gamle de var, da spesielt voksne folk. Noe av dette henger nok igjen fortsatt. For min egen del har det ingen betyding hvor gammel folk er, da går det mer på hvordan personen er:)
AO3 Skrevet 10. september 2008 #18 Skrevet 10. september 2008 Nei, jeg synes ikke det er arrogant gjort av lærere. Hvorfor skal dette være noe problem overhode?! Skjønner ikke at dette skal være noe å henge seg opp i... Barn har ikke noe ordentlig begrep om alder - om man er 45 eller 55 er man like fullt "gammel" i deres øyne. På barneskolen hadde vi en veldig "gammeldags" lærer som ga oss klar beskjed den ene gangen noen spurte hvor gammel hun var, at "man spør ikke en dame om hvor gammel hun er". Jeg skjønner ikke hvorfor dette skal være et "ekstremt oppdragerbehov"? En persons alder tilhører privatlivet. Om læreren synes det er greit å si det, så sier han/hun det. Han/hun har da vel ingen plikt til å opplyse elevene sine om hvor gammel han/hun er!
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 10. september 2008 #19 Skrevet 10. september 2008 herregud for noe tøv!sorry altså, men å gå å irritere seg over en slik sak i SÅ mange år?! virker nesten som du har et aldri så lite problem der..beklager altså
Gjest Skrevet 10. september 2008 #20 Skrevet 10. september 2008 Jeg er selv lærer og har ingen problemer med å svare på hvor gammel jeg er. Kanskje fordi at det ikke er noe ømfintlig tema heller... Elevene (6 og 7 år) har tippet alt fra 16 til 55 (er snart 30..) Men en lærer må selv få bestemme hva de ønsker å si til elevene sine eller ikke om eget privatliv. Skjønner ikke at dette er noe å henge seg opp i. Finn ut alderen selv da og si det til barnet ditt......dersom det er så veldig viktig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå