kreps-76 Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Det er stas å være gravid, og jeg liker ikke å klage. Det er bare det at jeg er konstant trøtt, sliten og en del svimmel- jobber 80% (også før jeg ble gravid) og har to små fra før på 2 og 4. Jobben tar all energi, og når jeg kommer hjem er jeg utkjørt og har ingenting å gi til verken mann eller barn.At huset flyter får så være, men det føles ille at det er familien det "gå utover". Dessverre blir lunta (ekstra) kort og det blir mye kjefting, og dårlig huør fra min side..Jeg har et forholdsvis tungt yrke, med mye gåing, løft, mye ansvar- og det er ikke lett å få "tilrettelagt arbeid". Jeg er bare i 19. uke, så det er langt fram enda, men deter vanskelig å holde ut føler jeg. HAr mest lyst til å be om halv sykemelding, men synes det er tidlig- og særlig fordi jeg "bare" er trøtt og sliten. Flere som har det sånn? Hordan løste dere det?
isi* med liten januar spire!! Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Er også sååå trøtt å sliten. Å jeg har ingen barn fra før å ta meg av i tilleg. Er imponert over deg!!! Er 22 uker idag. Var hos min første jormortime idag å da fikk jeg bare kjeft når hun skjønnte at jeg var sliten. Her skulle det sove lurer på dagen og sambo fikk ta seg av huset. Jeg er 50% sykemeldt nå. Syns også det er litt "flaut" å være så kort på vei å sykemeldt fordi jeg "bare" er sliten. Sliter også med svangerskapskløe så sover ikke særlig godt om natten da. Det med at samboer/mann skal ta huset og det flyter er jo helt greit, men de er jo i full jobb de også. Pluss de skal ta seg av oss. Du vil jo gjerne for din egen del bare få unna kles vasken å lage en goood middag for å vise hvor mye du sitter pris på det de gjør. Å for at du selv skal føle deg bra. Men du orker det jo rett å slett ikke. Rett og slett og bare ta ting med ro!!! Jeg skjønner deg godt, å syns det er imponerende at du klarer det med 2 barn også. Ser ikke for meg hvordan det hadde gått her hehe. Sender deg en klem =)
Collette Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Å, jeg vet akkurat hvordan dere har det. Jeg er så sliten at jeg kunne sovnet gående. Er 50% sykemeldt, men det hjelper jo nesten ikke. Her om dagen skulle jeg gjøre litt husarbeid, men klarte ikke fordi jeg var så utrolig tung i kroppen. Ble sittende på sofaen å gråte i stedet. Klem til dere begge!
elinom trebarnsmor Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Det er lov å sykmelde seg selv om du ikke er syk. Det er viktig at hele bildet sees. Jeg har to gutter fra før, bekkenløsning og mye kvalme. Er ikke skamfull for å ha sykmeldt meg. Jeg jobber 50%. Vet av erfaring at det er etter fødselen det virkelig røyner på. Det er viktigere å ha overskudd da til familie og det som er viktig. Jobb er bare jobb. Ikke det viktigste i livet. Å være sliten er jo et symptom på at du har for mye.
Sølvi77 Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Missforstå meg riktig, men det er godt å hørre at jeg ikke er alene. Med førstemann sov jeg meg igjennom de første 3 mnd, fikk bekkenløsning og ble sykemeldt fra uke 30.. Så da gutten vår kom var jeg veldig uthvilt. Nå er jeg 26 uker på vei, har en gutt på 1 år og full jobb + stort hus og maaaasse klær som skal vaskes og strykes. (sa jeg mann i nordsjøen?) Likevel sitter jeg her i sofaen hver kveld, orker ingenting.. Er redd jeg også må "krype til korset" og få en sykemelding fordi jeg er sliten. Jeg nekter å være utslitt når den lille kommer! Det er jobben som vinner på at jeg står løpet ut; men det er ingen der som takker meg. Kanskje du skulle prøvd en uke med 100 % for å komme deg til hektene, for så å prøve 50 % sykemelding etterpå? Og dersom du har en god veninne ol som du kunne besøkt, uten barn, er nok en liten husmorferie på sin plass... Jeg planlegger en helge tur til oslo, hotell, shopping og maaaassse cafe!
Faylinn Skrevet 10. september 2008 #6 Skrevet 10. september 2008 Leste i Aftenposten at nordmenn er på topp i dårlig samvittighet for å være hjemme når man er syk. Kan tenke meg gravide slitne damer er godt representert der! Når jeg leser innlegget ditt tenker jeg: Men herregud, du må jo sykmelde deg! Men jeg har selv jobbet til jeg har "stupt", så hvem er vel jeg til å snakke... Teit med denne dårlige samvittigheten. Jobben får de få timene på dagen da jeg er i god form, og etter jeg er utslitt og reiser hjem skal jeg liksom være mamma og kone? Hadde omgangssjuke og var hjemme og sov en uke, og vært litt sykmeldet et par uker etterpå. Men nå skal jeg prøve 100% igjen. Legene har jo så vondt for å finne en diagnose til skjema sitt også, så det er ikke lett å få sykmelding pga at man er utslitt. Lurer på hva som står i sykmeldingen til de som er utbrent? Det er jo på en måte det noen av oss gravide er? Lykke til med å be om sykmelding med rak rygg! :-) Du har ett liv, og du er gravid veldig kort tid av det. Ta vare på deg selv og familien.
Lillemy2004 Skrevet 10. september 2008 #7 Skrevet 10. september 2008 Hei. kjenner meg igjen i denne. men fra 1 september er det nye regler for sykemelding. vet ikke hvordan legen din stiller seg til disse. min lege følger de til punkt og prikke. han/hun ska fylle ut et varsel om sykemelding, og hva de må gjøre for og legge til til rette for deg på arb plass. vist de ikke kan tilrette legge må dette fylles inn. ut fra denne tilbakemelding fra arb giver vil legen vurdere sykemelding. kan også få vist de ikke tilrette legger svangerskapspenger. jeg er nå sykemeldt 100% i to uker, mens jeg er til utredning på føden vedrørende for mange kynnerer som er smertefulle, nedtrykk og vondt i korsryggen. lykke til. og ikke ha dårlig samvittighet, man skal ikke være utslitt og trett hele tiden, svangerskapet skal være en kos periode. Klems
3snuppeliner Skrevet 10. september 2008 #8 Skrevet 10. september 2008 Så lenge humør og form går utover hjem og familie skal du ikke nøle med å sykemelde deg!! De to små barna dine har det mye bedre med en mamma med overskudd og godt humør!! Det er ingen på jobben som takker deg om du jobber til du stuper. Bruk heller tiden til å samle krefter og kose deg med barna dine=:-)
3snuppeliner Skrevet 10. september 2008 #9 Skrevet 10. september 2008 Glemte å si at jeg er 16+5 idag og har full sykemelding i to uker nå. Går deretter over på 50% hvis formen tilsier det..
Frida, med nr 3 i magen Skrevet 10. september 2008 #10 Skrevet 10. september 2008 Ja, jeg vet også hvordan du har det! Er også 19 uker på vei med 3., og har to barn på 2 og 4! Ser vi er like gamle og...:0) Jeg er sykmeldt, pga høyrisikosvangerskap og bekkenløsning, og kommer til å være det hele svangerskapet. Høres ut som du og trenger litt fred og ro, ja. Jeg er helt enig med de andre som har svart på innlegget ditt. Du skal ikke tenke på at det er tidlig i svangerskapet. Du har all rett til å synes at dette er en slitsom situasjon! Det som er grunnleggende å tenke på for å unngå den dårlige samvittigheten, er at du ikke kan sykmelde deg fra familien. De er det viktigste! Dette er en kort periode av livet ditt, og du har mange år foran deg til å være en pliktoppfyllende karrierekvinne. Ta deg tid til å tenke på det beste for deg og familien en stund nå. Lykke til!
kreps-76 Skrevet 10. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 10. september 2008 Tusen takk for alle svar og innspill- de var jo ganske entydige fra samtlige også.Det var godt å få en liten "ublåsing"- og litt godt å høre at vi er fler "i samme båt".Man vil jo gjerne fikse alt og henge med, og når det ikke går så bra føler man seg jo litt mislykket på en måte. Da var det ekstra godt med forståelse fra dere.Jeg har hatt noen dager sammenhengende fri nå, riktignok med barn hjemme så ikke dirkekte avslappende, men likevel- det har uansett gjort godt. Men jeg er fremdeles trøtt og tung i kroppen, som en av dere beskrev,- og tidvis ganske svimmel. Jeg har noen dager jobb foran meg nå, og så har jeg jordmortime i starten av neste uke. Så skal jeg ta det opp med henne, og evt snakke med legen min og. Med støtte fra dere er det litt lettere å ta avgjørelsen- jeg skal ikke presse meg så mye lenger. Jeg tenger kreftene til andre ting, og jobben er ikke viktigst. Som en skrev, det er slett ingen som takker en om en jobber til en stuper. Igjen - takk for alle svar:-)Ønsker dere alle lykke til videre i svangerskapet også!
3 prinser prinsesse på vei Skrevet 10. september 2008 #12 Skrevet 10. september 2008 Kjenner meg igjen her. Ble sykmeldt 100% i to uker. Var så sliten at jeg bare satt hjemme og gråt.. Når jeg sto opp om morgenen gledet jeg meg bare til å gå å legge meg igjen, og overskuddet til barn og hjem var lik NULL.. Men så føler man seg jo ikke "syk" og får dårlig samvittighet og føler seg teit ovenfor jobben siden man ikke er "synlig" syk. Etter to uker 100% sykmelding, begynte jeg å jobbe denne uken, jobber 30% prosent, og hva skjedde? joda,, her sitter jeg i dag igjen, og griner og griner og føler jeg ikke strekker til noen steder og er bare såååååå sliten.. ( nevnte jeg mann som pendler og er borte 4 dager i uken?) Så tenker jeg bare,, erre mulig? kan jeg ikke klare å jobbe TO dager engang??? da må jeg si jeg blir fortvilet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå