Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger lurer jeg på om jeg er tre år sånn mentalt - at jeg må gjøre motsatt liksom. Akkurat nå er det den rådende oppfatningen av at sukker er utroooolig skadelig som utløser trassen min. Mine unger spiser ikke masse sukker, men de får både is og bolle. Til og med Minstesnupp smaker. Altså er jeg kanskje på motsatt ende av sukkerskalaen. Nå kjenner jeg bare at jeg er så lei av alt hysteriet.

For noen uker siden var vi i bursdag hos noen venner og fikk servert is. Da vertinnen så at Minstesnupp fikk smake kommenterte hun "Får hun is?! Jeg er glad vi ikke har falt for fristelsen å la Bolla smake. Hun er jo bare 10 mnd og trenger ikke sånt på lenge". Jeg kokte innvendig og hadde lyst til å komme med mange kommentarer om deres (manglende) barneoppdragelse), men holdt munn.

I går var det barnehagen. Avdelingsleder kom bort til meg i mylderet i garderoben da jeg skulle hente og sa "Har ikke dere fått beskjed om at det ikke er lov med youghurt i barnehagen alle andre dager enn fredag? Vi prøver å være en sukkerfri barnehage, vet du". Lillebror er anti-mat for tiden og vi sliter med å få i ham mat. Matboksen kommer ofte full tilbake. Jeg innledet ingen diskusjon der og da, men kommer til å ta det opp på foreldremøte neste uke. Jeg liker virkelig ikke at noen skal bestemme hva vi skal gi barnet vårt. I det minste bør dette være en avgjørelse foreldrene står bak. Det er mulig andre foreldre har blitt hørt, men den avgjørelsen bør vel gjenoppfriskes hvert år? For meg blir det nesten like urimelig som hvis de hadde sagt "Her i barnehagen er det bare lov å ha blå klær på mandag. Vi prøver å være en ikke-blå barnehage, vet du".

Er jeg kanskje ørlite urimelig? Hva tenker dere andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Hysteriet har tatt litt overhånd enkelte steder.

Husker vi hadde med youghurt til storebror i barnehagen når han gikk på liten avdeling, men plutselig var det forbudt der også. Kun på fredager. Det var visst ett ønske fra majoriteten av foreldrene...

Ikke det at det er fri flyt av søtsaker her heller, men hun får brødskive med både prim og syltetøy nå og da. Dessuten får hun også is og kake i selskap..

Inne på skravle har jeg fått så hatten passet for mine "liberale" sukkerholdninger:-))

Skrevet

I all min fjernhet... hva som er ille med is? Er jo forskjell på å kose seg med en smak is i festelig lag, og på å gjø seg på is døgnet rundt.

Jeg oppfatter hele sukkerhysteriet som en veldig unyasert problemstilling. Hva skjedde med 'alt med måte'?

I mellomstens barnehage (stor, kommunal) sier styrer at jo, de skal gjerne være sukkerfri barnehage - men hun synes ikke det er hennes plass å fortelle foreldre hva de skal la sine egne barn spise. Og at hun ikke ville funnet seg i at noen sa slikt til henne. Så folk får bruke sitt eget, gode skjønn.

Skrevet

Jeg er også av den oppfatning at variasjon er sunt, og at "alt med måte" er et fint begrep. Jeg har lite til overs for sukkerhysteriet og syns at man som foreldre må få lov til å bruke sunn fornuft.

Helt greit at man ikke trenger drikke saft som tørstedrikk og spise boller og is hver eneste dag, men det kan jo ikke være nødvendig å gå helt i den andre grøften heller, at man aldri skal kunne kose seg uten vond samvittighet.

Skrevet

hahahhahahahahhahahahaha jeg ler høyt inni meg, også smiler jeg utenpå av å lese dette. Jeg kommer nemlig fra foreldremøte akkurat nå, hvor MATPAKKEN fikk store deler av møtet.... My goodness.

De kom med det ene forslaget etter det andre om hvordan man kan få matpakkene mer appetittelige, man kan for eksempal sette et fryseelement fast i matpakken mad en strikk for da blir den bedre, eller ha bittesmå duppedingser med det ene eller det andre av frukt og staselige ting.

Jeg er av den kjipe sorten som serverer brød med leverpostei. Lite mikk makk og nydelig danderte salater... Men jeg bryr meg lite om noen serverer ungene sine muffins til lunch. Jeg vil nemlig heller ikke bli fortalt hva jeg skal servere ungene mine. Sunn fornuft lenge leve! Og ungen din må jo ha mat Maud, og akkurat nå er det yoghurt han går på. Det er ikke engang spesielt usunt. det er sukker i prim og syltetøy og servelat også :-)

Jeg hadde reagert nesten likt som deg Maud, bare at jeg ikke hadde ventet med den diskusjonen, for om noen hadde stoppet meg for å oppdra meg midt i gangen forran publikum, så hadde jeg svart for det samme publikummet.

Sukkerfri bhg my ass.... på fredager,,, hahahaha. spør om de skryter av sukkerfrie fredager på kommunestyremøtene.

vi er nok mange i "alt med måte"-klubben

Skrevet

Er så enig. Det er blitt et hysteri. I realiteten bestemmer ikke vi foreldre over barna våre, når de er i barnehagen...Ikke yoghurt, ikke saft, ikke engang en kake på bursdagen!! Nei, synes dette er å gå for langt,ja...

Skrevet

Jeg er blandt dem som liker at barna får snop på lørdagene og så får enn prøve å holde seg borte ellers. Er det selskaper og slike ting,så er det jo en selvfølge at en skal kose seg med litt ekstra som is,brus,boller og kaker m.m

Det at noen kan reagere på at en unge spiser youghurt,kan jeg ikke forstå.Var hos hs i dag og fortalet at gutten får yoghurt hver dag,hun synes bare det var fint. Hadde aldri i livet godtatt at barnehagen skulle fortelle meg hva mitt barn skulle spise. De andre får sende med det de ønsker og så får jeg gi mitt barn det han vil spise.

Nå har han enda ikke begynt i barnehage,så det skal bli spenndene å se hva som skjer den dagen han begynner. Jeg oppdrar mitt eget barn,noe jeg mener alle må få lov til,så lenge de ikke setter barnet i fare.

Har ei venninne,som bare rister på hode av meg,hun gir ikke sin sønn søtsaker,han er født jan-07 og han enda ikke smakt det vi kaller snop,men hun gir ham vestlandslefse med sukker og boller og slike ting,er det noe bedre da?Sukker er vel sukker.

Skrevet

Jeg er uenig med dere.Jeg synes overhodet ikke dette er hysteri, for man VET at norske barn og undommer får alt for mye sukker i seg. Vi tror vi er forsiktige, men hvis man ser på hva det har fptt i løpet av en uke, blir det litt, og spesielt når barna blir litt ledre. kanskje har de kosetime på skolen, de skal i bursdag, så er det lørdaggsgodt på lørdagen og dessert på søndagen, og en bolle i butikken på onsdag. Og går barna hjem til noen venner får de kanskje litt kjeks eller noe der...

Jeg tror det er utrolig viktig å være kjempeobs på det med sukker, og jeg skjønner ikke at så mange bagatelliserer det.

Skrevet

Ja men du.... det der er vi jo enige i alle sammen... sukker er ikke greit, og man skal ikke servere saft og sjokolade til måltidene, men når en unge ikke spiser en periode, så virker det jo litt på bærtur å ha sukkerfri barnehage på fredager, sånn at han ikke kan spise youghurten sin da, er du ikke enig. Opplysning er fint, sukkerdiskusjoner er helt ok, men å gå ut i fra at de fleste ikke tenker på det til hverdags det er litt sprøtt.

Da det ble tatt opp på froeldremøtet vårt så fikk jeg inntrykk av at innholdet i matpakkene egentlig gjalt et fåtall av barna. De fleste er jo opptatt av at ungene skal leve sunt og godt, eller er jeg naiv?

I en elevmasse på 25 elever så er det kanskje to som er høye på sukker hele tiden, resten lever jo i hjem hvor "alt med måte" er regelen, og sånn er vi vel oppvokst de fleste av oss?

obs på sukker, obs på salt

obs på maten kort fortalt.

:-)

Skrevet

Jeg tror fortsatt at det viktigste er maten til daglig. Jeg har aldri vært grepet av hysteriet rundt inntak av sukker, men jeg har vært nøye på at ungene drikker vann til tørstedrikk. Det har heller ikke vært vanlig hos oss med lørdagsgodt eller dessert hver søndag. Men ungene mine får spise yoghurt, og syltetøy på brødskiva. Og når jeg baker boller eller kake koser vi oss med det uten dårlig samvittighet.

Hos oss er det ikke vanlig med kosetimer på skolen med søtsaker i, og bursdager skal være fest og selvfølgelig kan man kose seg med noe som er søtt da, syns jeg. Det er jo ikke så ofte!

Og hjemme er det en selvfølge at frukt, eller grovt brød, er tilgjengelig og ikke kjeks til små venner på besøk og til husets barn og ungdommer.

Nei til hysteri! Ja til sunn fornuft! :-))

Skrevet

Joda, vi nok egentlig helt enige. Og jeg er overbevist om at de fleste (alle?)her inne på dette forumet faktisk klarer å styre dette ganske bra (jeg strever selv). Men faktum er at 90 % av norske barn får mer sukker enn tilrådelig, så da skader det jo ikke meg litt ekstra fokus og oppmerksomhet rundt temat.

Skrevet

neida... litt fokus er fint, men fredagssukkerfri barnehage..... ha ha ha det ler jeg av enda :-)))

Skrevet

Jamen Dritgrei, dette må du slutte å le av for det var på fredager det var lov med youghurt ser du. Det var alle de andre dagene det ikke var lov. Så det så! :-))))

Skrevet

Jeg strever med det jeg også og tror nok at mine barn er blant de 90% som får mer sukker enn tilrådelig. Jeg vet imidlertid at skremselspropaganda ikke virker. Ikke en gang store holdningskampanjer virker eller mer målrettete greier som "Scare Straight" for utsatte ungdomsgrupper virker. Altså må man kanskje gjøre noe annet enn å vifte med et rødt flagg.

Jeg kjenner fortsatt at jeg blir irritert av at barnehagen mener seg berettiget til å "oppdra" meg og sette grenser for hvordan jeg velger å passe på barna mine. I hovedsak tror jeg jeg er en god nok mor. Hva blir det neste? At barnehagen legger seg opp i emosjonell tone mellom barn og foreldre, at man bare får levere med "riktig" merke på uteklærne? Jeg er enig i at man skal være forsiktig med sukker og enig i at barnehagen kan gi råd, men mener altså at de ikke kan forby youghurt alle andre dager enn fredag.

Skrevet

åååååååååååååååååååååååååååååååå

hah ahahahaha... da kan jeg le av det da:-)

før jag är lycklig før jag är lyclig

mandag tirsdag onsdag torsdag piiiiiiiiiiiiiiiip lørdag søndag

trallalalalallallaa.... hela veckan lång.

men ikke på fredag....

Jeg ler fortsatt kjenner jeg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...