Gjest Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Er på besøk fra 2.trimester, er 23 uker på vei. Er relativt frisk og rask, men i 100% stilling kjenner jeg at jeg har lite å gå på nå. Føles som om hodet mitt ikke henger på, er så sliten. Har aldri vært borte fra jobb, så det er ikke slik at jeg er uten arb.moral heller. Har derimot alltid likt jobben min, men synes det er vanskelig å være ovenpå. Føler meg helt fraværende.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Hei Jeg er i uke 33 nå og jobber fortsatt som 100 % lærer. Er riktignok sykemeldt denne uken pga en muskelstrekk av alle ting, men skal tilbake på jobb mandag. Har ingen andre sykedager i løpet av svangerskapet. Håper å kunne være frisk og rask helt frem til permisjon om 5 uker (har 1 uke med høstferie) så skal bare jobbe 3 uker fra mandag Det som er viktig er at du må kjenne på din kropp når nok ern ok. Husk det er ikke bare deg å ta hensyn til lenger. Viktig å ikke slite deg ut nå. Masse lykke til
Mina75 - *tobarnsmor* Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Jeg jobbet helt fram til permisjonsdato, men kun 50 % de siste 4 ukene. Hvor lenge man klarer å stå i jobb vil jo også avhenge av hvilken type jobb man har. Lytt til kroppen og ikke slit deg ut! Det kan jo evt være en mulighet å få en liten %-andel sykemelding, slik at du kan komme litt senere / gå litt tidligere for å se om det hjelper?!
Tilia69 Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Hvor lenge du skal jobbe er vel helt avhengig av hva slags jobb du har (stressnivå, ansvar osv.) og selvfølgelig hvilken form du er i. Og kanskje ikke minst om du har barn fra før som krever sitt. Da er det jo ikke så lett å leve sofalivet når du kommer hjem fra jobb. Du kjenner nok når det blir for mye. Går ut i fra at jordmor også spør når du er på kontroll?Synes jordmødrene virker nesten litt vel ivrige på å "pushe" sykemeldinger, så man blir absolutt tatt vare på er min erfaring :-) Selv har jeg jobbet 100% hele tiden. Sliten innimellom, men har gått over all forventning. Kun 3 dager til permisjon nå.
Lilja121 Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Jeg har 6 uker igjen til termin og jobber fremdeles 100%. Jeg er rimelig sikker på at jeg kommer til å fortsette med det de siste 3 ukene til permisjon. Har faktisk ikke hatt en eneste sykedag siden jeg ble gravid. Formen har stort sett vært i veldig god hele veien, selv om jeg spesielt i begynnelsen hadde noen trøtte uker. Klart at jeg har dager da ryggen er mer sår enn ellers og er vel til tider noe mindre fokusert på jobb enn ellers. Men min instilling er likevel at terskelen for ikke å gå på jobb ikke bør være lavere under graviditet enn ellers. Det hele avhenger jo selvsagt av arbeidssituasjon og mulighet for tilrettelegging ved behov.
mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Stakkar, her virker det jo som alle jobber 100 % frem til permisjon, det gjorde ikke jeg..! Har en jobb som sykepleier med masse stress, fullt kjør hele dagen, ikke sjangs til å sette seg ned i det hele tatt. Jeg gikk ned fra 100 % til 75 % (gradert sykemld.) allerede i uke 20, fordi jeg merket at jeg ikke klarte kjøret. Var redd jeg skulle havne i 100 % sykemld. om jeg ikke "roa ner". Jobbet 75% frem til jeg gikk ut i ferie i uke 31, hadde da ferie til og med uke 34. Gikk ikke ut igjen i jobb etter ferie, men fikk 100% sykemld. Hvis du har en jobb hvor forholdene kan legges til rette med litt lettere arbeidsoppgaver er jo det noe du kan prøve. Det gikk ikke i min jobb, valgte derfor i samråd med lege 100% sm de siste ukene. Jobben jeg har krever at en er til stede hele tiden, dette klarte jeg ikke og valgte derfor å gå ned i stilling. Har heller aldri vært borte fra jobb tidligere
enbolleiovnen Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 har vært sykemeldt 50%, aktivt og nå 100% siden april, og terminen er i oktober. du må bare kjenne på kroppen hva den klarer jfr arbeid og familieliv. jeg for min del har vært veldig kvalm, bekkenløsning og skikkelig plaget av kynnere. da er det godt at det er lov å tenke på seg selv og den lille...
Tulte, 07,08,mai 11,Fødeklar Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Jeg jobbet 100% til uke 31 - fortsatt i storform da - men fikk litt tette kynnere og pga veldig mye kynnere sist med modning som gjorde at jeg da måtte ligge i 2 mnd er jeg nå sykemeldt 100% til uke 35. SÅ håper jeg å jobbe to uker til - ikke nødvendigvis 100% da - frem til permisjon : ) Kynnerne har roet seg igjen nå men er forebyggende sykemeldt for om kynnerne tar seg opp igjen er det ingen garanti for at jeg får roet dem igjen og vil da være fare for at de går over i rier.
LilleBjella Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Jeg er nå i uke 31 og har så langt jobbet fullt. Var sykemeldt ei drøy uke etter påske, pga svangerskapskvalme, og ei uke hjemme var mirakelkur. Måtte også ta noen egenmeldingsdager rett etter sommerferien pga forkjølelse, bihulebetennelse, eller noe sånn. Ellers har det gått fint å jobbe, helt frem til nå. Plutselig har bekkenløsningen satt inn, og er så og si invalid. Legen sykemeldte meg i dag 40%, og jeg tror at ved å jobbe tre dager i uken skal jeg klare å holde ut i jobb ut oktober. Trives kjempegodt i jobben min, og liker den hektiske hverdagen min der. Men det gjør også at det er fort gjort å glemme å ta hensyn, og på den måten ødelegge for meg selv. Har liten lyst til å få senskader pga uforsiktighet. Er vant med å trene og gå turer hver eneste dag, og nå kan jeg ikke hente posten en gang uten at det er for jævlig. Så mitt råd må jo bare være at du må se det an, og ta en prat med legen din hvis du er i tvil.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 100 % fram til 2 uker før permisjon - da trappet jeg ganske mye ned. Det skal sies at jeg akkurat hadde fått fast stilling da jeg ble gravid og jeg ønsket å vise arbeidsgiver at jeg virkelig ville ha denne jobben. Så hadde innstilt meg på å gi alt. Og det holdt akkurat - var ganske utkjørt på slutten. Og jeg gikk på jobben av ren trass til slutt - kroppen var iallefall ikke enig =0)
Kikki1982 Skrevet 9. september 2008 #11 Skrevet 9. september 2008 Hei! Jeg jobber på kontor og har en stressende jobb med mye aktivitet og ansvar. Jeg ble 20% sykemeldt i uke 28 grunnet mange kynnere, hodepine og tretthet. Ser ikke for meg at jeg kommer til å jobbe 100 % igjen før permisjonen, men håper å kunne jobbe 80 % frem til tre uker før termin. Veldig uvant for meg å merke at jeg ikke greier å jobbe fult, og at kroppen ikke strekker til på samme måte som jeg er vant til.
babyfrøken *mamma* Skrevet 9. september 2008 #12 Skrevet 9. september 2008 Jeg er 100% sm fra idag faktisk.. Er 32+4. Har jobbet 60% de siste mnd da jeg har vært plaget med migrene. Det har nå heldigvis gitt seg, men da slo ryggen seg vrang ;o) Går til fysio 2x i uken, men har fått en muskelknute i ryggen som gjør at jeg ikke klarer sitte mer enn ca 15min av gangen, bare å ligge eller å gå som funker - og det blir rett og slett litt vanskelig med kontorjobb. Det finnes ingen fasit, du må bare lytte til din egen kropp og være ærlig med deg selv på hva du orker og ikke orker. En ting er at vi som gravide må regne med å være litt mer slitne enn ellers, men vi har også en til å ta hensyn til, så det er viktig å ikke presse seg selv over tålegrensen bare fordi andre forventer det el. Masse lykke til! Det er ingen skam å innse at 100% jobb kan være litt for tøft, det er tross alt en veeeeldig liten periode av arbeidslivet vårt det er snakk om (",)
Høna08 Skrevet 9. september 2008 #13 Skrevet 9. september 2008 Jeg har tre dager igjen på jobb før permisjonen starter og har jobbet 100% hele svangerskapet. Jobber på kontor og hadde det relativt hektisk i sommer da mange var borte på ferie, men heldigvis var jeg full av energi i hele 2. trimester. Men det må sies at jeg ikke har noen småbarn som venter på meg hjemme så de dagene jeg var skikkelig sliten kunne jeg ligge i ro og mak på sofaen hele kvelden og bli oppvartet av samboeren ;-) Denne siste uken på jobb har jeg valgt å jobbe 9-16, men det er av eget ønske så det er ikke noe redusert stilling. Har ekstremt mange avspaseringstimer tilgode og spurte sjefen om det var greit jeg tok en time hver morgen den siste uken og det synes han ikke var noe problem heldigvis. Men det er utrolig individuelt hvordan et svangerskap forløper, og mange arbeidsplasser som ikke er tilrettelagt nok for gravide. Det viktigste er at man selv tar seg tid til å lytte til kroppen sin! Babyen i magen har det ikke noe godt av verken en utslitt eller stressa mamma.
shari_z Skrevet 9. september 2008 #14 Skrevet 9. september 2008 Jeg har vært sykemeldt siden før jeg ble gravid, så har ikke jobbet. Men vet at om det ikke hadde vært sånn, så hadde jeg vært sykemeldt helt til uke 16-17 pga kvalme, for så å kunne jobbet noen uker, kanskje fram til uke 25, og sykemeldt igjen pga kynnere. Dette hvis tilrettelegging hadde gått, og det tviler jeg sterkt på. Er dyrepleier, og kan ikke jobbe med røntgen, anestesi, eller løfte tung (får kynnere av det), og med en liten arbeidsplass, så er det ikke sikkert at det hadde vært praktisk mulig å tilrettelegge for meg.
mamma til gutt06&jente08:) Skrevet 9. september 2008 #15 Skrevet 9. september 2008 Har gått ned til 60% i dag, er nå 33+4. Har til nå jobbet 100% som pedagogisk leder på småbarnsavdeling. Merker nå at bekkenet ikke tåler så mye, vil gjerne holde ut de siste 3 1/2 ukene før permisjonen, valgte derfor å trappe litt ned på jobben.
AO3 Skrevet 9. september 2008 #16 Skrevet 9. september 2008 Jeg har nå ca tre uker til jeg går ut i permisjon, og jobber 100%. Det går veldig greit, men jeg har en jobb hvor jeg kan legge opp dagen min selv, og som er lett å tilrettelegge. For min del er det endel (tunge) fysiske og potensielt farlige ting jeg ikke kan gjøre + jeg holder meg mest på kontoret, kjører minst mulig rundt. Jeg må vel også innrømme at jeg ikke holder maks tempo i forhold til det jeg kunne ha gjort. Tror det er mye bedre, både for arbeidsgiver og for meg, at jeg holder ut i jobben min til permisjonen starter enn at jeg sliter meg ut. Særlig siden de ikke har klart å finne noen vikar for meg enda...
Madamina Skrevet 9. september 2008 #17 Skrevet 9. september 2008 Har en uke igjen på jobb i 110% stilling. Har kun vært borte fra jobb en dag i hele svangerskapet. Er i storform.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå