Gå til innhold

Når forvente at de kan sovne litt av seg selv?( Min er 1 mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er 2 gangs mamma men det er lenge siden førstemann så jeg føler meg helt fersk nesten:) har ei tulle på 4 uker og hun strever sånn med å sovne av seg selv. Vi bysser henne så klart inn i mellom av og til sovner hun med puppen, men når hun er sikkelig trøtt og jeg legger henne ned kan hun ligge litt og nesten sovne, men akurat i det søvnen "tar henne" blir hun hysterisk, mister smok og gråter vilt. Hun kan roe seg ned og sovne i vognen f.eks, men i sengen om kvelden ender det med å sovne med puppen i munnen, Jeg har så lyst at hun skal kunne sovne litt av seg selv også.

Nå er hun så klart lita enda, men en ting jeg husker fra 1 mann er at vi bysset, vugget, puppet i det uendelige helt til han var året og vi var ganske sliten av hele sove styret at jeg bestemte meg for at neste mann skulle få sjangs til å sovne av seg selv. 1 mann tok vi opp bare han laget en lyd og han fikk aldri sjangsen til å sovne av seg selv heller:)

Bare så det er sagt så er det ikke snakk om noe ligge å gråte til hun sovner altså...

Hvordan er det med deres små, opplever dere at de føler ubehag i det søvnen inntrer? Og er dette forbigående kanskje? Noen tips eller råd?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten vår er seks uker, og dette er vår første så jeg har vel ikke den store erfaringen, men jeg svarer nå likevel... I starten sovnet han vel stort sett bare i mat-sammenheng. Vi hadde en gliende overgang hvor han spiste på fanget (han får mme), blir lagt i kurven for å få enda en liten skvett og sovnet der mens han spiste. Nå spiser han og blir så lagt i kurven, og sovner etter hvert av seg selv. Det kan ta ganske lang tid, han kan ligge og grynte eviglenge, men han sovner da til slutt. Hvis han ikke sovner kan det være en grunn som at bleien er våt eller han har en rap på lager. Etter at dette har blitt ordnet opp i legger vi han ned igjen, og han sovner etter litt. På kvelden sovner han i kurven i stua, og vi tar han med oss opp på soverommet når vi legger oss. Da sover han fint videre. Etter måltidet midt på natten legger jeg han rett ned i senga igjen, etter å ha skiftet bleie i halvmørke og uten å snakke noe særlig med han, og da sovner han igjen av seg selv.

Bare om han er veldig urolig, f.eks pga magevondt, luftsmerter etc bysser jeg han i søvn på armen....

Det var nå min lille erfaring...

Skrevet

En gang mellom de er 3 og 6 mnd kan du forvente at de sovner av seg selv. Men du kan jo prøve å lære han det ved hjelp av hysj-metoden.

Hysj-metoden (av Karin Naphaug):

Er for å få barn til å sove selv. Først å fremst for babyer mellom 8-12 uker. Man legger barnet etter den faste leggerutinen, med bading mat etc. Sitter ved siden av senga og når barnet hyler eller gråter så legger man en hånd på halve ansiktet eller på brystet og holder den der og holder baby med den andre hånda i babys hånd. Sier hyyysjj høyere enn babyen gråter og når det stilner så sier man hysj mye lavere. Babyen skal roe seg etter en stund med denne metoden. Det tar 20-30 min før barnet sover dypt nok etter det har sovnet og da går man ut, og krysser alle fingre og tær man har at baby sover videre:) Når baby begynner å gråte flere ganger skal det etterhvert holde å sie hysj uten å legge handa på han og etterhvert bare si hysj fra døråpningen.

Lykke til:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...