Gå til innhold

Jeg har så sære unger

Anbefalte innlegg

Skrevet

På brødmaten skal det kun være gulost, brunost eller salami. Til nød kan de spise leverpostei. og brødet må selvsakt være kneipp og for all del ikke hjemmebakt i alle fall!

Jeg blir så lei av at de ikke kan prøve på noe nytt.

Noen som har samme problemet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man må lære seg å like nye ting. Gir du dem altid det samme vil de aldri ha noe annet. La dem bli skikkelig sultne så spiser de nok.

Nei, jeg har ikke samme problemet.

Skrevet

det er nemlig det. Når jeg legger på annet pålegg spiser de bare brødet med smør på eller hvis jeg har nytt brød spiser de bare pålegget, og de går gjerne uten mat hele dagen hvis de ikke får det de er vant med.

Hvor mange dager skal jeg "sulte" dem da?

Skrevet

Jeg har selv tre unger som spiser mer eller mindre *alt' de blir servert. Men samboerns to er det verre med. Spesielt han eldste på 16... Kan ikke spise kneip engang han, tror vel at brød der du kan se antydning til helkorn er giftig eller noe sånt. Eneste pålegget han kan spise er brunost og nugatti. Kan til nød spise baguett med ost og skinke, men ikke loff med det samme hjemme*oppgitt* Den eneste form for frukt/grønt han kan spise er potet... Ikke et eple, en banan eller et eneste jorddbær...Har vært sammen med samboer i seks år snart, og på de åra har jeg fått ham til å begynne med noen nye retter, som lasagne, pizza, indisk korma(utrolig nok). Minstemann spiser i det minste frukt, og endel typer pålegg. Blir snart gal, fader heller, gutten er 16 år, og ser på oss som om vi ønsker livet av ham når vi prøver å få ham til å spise litt mer variert... Samboer har tidligere prøvd det der med at han nok spiser når han blir sulten, men det gjør han bare ikke... Nå gidder jeg ikke mase mer, han er her bare annenhver helg, så da plir det pizza, kylling og lasagne da... Også spiser han taco da... Men *bare* kjøttdeig... Maten hans ser jo bare tragisk kjedelig ut...

Oi, det var deilig å få ut litt gruff:)

Skrevet

HI her.

Barna mine spiser kun grønnsakene til middag de da, ikke kjøtt eller potet og for all del ikke saus.

Salat er de glad i. Til og med oliven spiser de.

til nød kan de spise litt kjøttpudding eller annen farsemat. og eller fiskeboller og fiskepinner eller annen fisk med kavring utenpå, bare ikke fylt med saus og slikt.

De spiser ikke banan, menn all annen frukt er de glad i.

Skrevet

3-4 dager har de sikkert ikke vondt av så lenge de drikker nok. men jeg hadde selvfølgelig ikke likt å måtte gå så langt selv.

Ellers er det jo greit å si at ingen får gå fra bordet før de har spist opp. Første gang kan det godt ta 3 timer, men når de forstår at du mener det går det gjerne greit.

For mange er det sån at man må spise maten ca 10 ganger i løpet av ikke alt for lang tid før man begynner å like den. Jo flere ting man allerede liker jo lettere er det å lære seg å like ny mat, derfor vil det ofte gå tungt i starten men lettere etter hvert.

Jeg er foresten ingen ekspert. Dette er min "synsing". Kontakt gjerne en erneringsekspert eller spør om tips på helsestasjonen.

Hvis de ellers spiser noegenlunge sundt og variert kan du jo også velge å overse det. Unger klarer seg fint på en type brød og tre typer pålegg, selv om det kan være irriterende.

Skrevet

Da er de nok tross alt sunnere enn stesønnen min:/

Men de er vel også endel mindre, fader heller, en 16-åring som oppfører seg sånn... Han er også lite selvstendig, må kjøres overalt, og siden moren ikke har bil, så er det samboern som til enhver tid må stille som privatsjåfør.. Nå blir han kjørt til skolen, og henta der hver dag, for selvfølgelig kan han ikke ta bussen som omtrent går fra dør til dør*grrr* Han har en sykt tafatt mor da, så det er vel der "feilen" ligger...

Skrevet

Det høres jo ikke ut som om ungene dine har noe erneringsmessig problem med den dietten, det er vel heller at det hadde vært greit både for dem og dere å lære seg å like flere ting.

Du kan jo lage et belønningssystem også.

Skrevet

Den 16 åringen er vel et godt eksempel på at det er lurt å presse ungene til å spise flere ting mens de er små. Når de blir så store er det nok værre å få dem til å prøve noe de ikke har forsøkt før, hvis de ikke vil selv.

Skrevet

Hehe...Ungene dine varierer i det minste mellom 3 typer pålegg. Her i heimen skal det helst bare være prim på skivene, og helst kneipp-brød. Men for "syns" skyld putter jeg på gulost, og skinkepålegg på skivene jeg sender med i bhg, men det blir stort sett aldri spist. Kun primskiva. Kjøper jeg dyrere og grovere brød, blir det stort sett heller ikke spist. Mens kneipp går unna - da spiser de stort sett skorpene også.

Skrevet

Hadde jeg kommet inn i bildet tidligere hadde nok samboern prøvd mer. Han er liksom så redd for at noe skal bli utrivelig, og har dårlig samvittighet for at de vokser opp med foreldre som ikke kunne bo sammen...

Jeg har som sagt fått lurt ham til å prøve noen nye ting de siste åra, men det er ikke lett..

Unga mine så bare rart på ham i begynnelsen, de skulle f.eks ha hjemmelaget burker med salat, løk, mais, dressing, ost osv. Han satt der med burger i brød, uten så mye som ketchup... Skal du spise det der? var spørsmålet da... Nå er de jo vant til det...

Nå har jo han største begynt på idrettslinja. Håper de lærer om viktigheten av et riktig kosthold der, så får han det fra noen andre enn oss at man må spise riktig for at kroppen skal fungere optimalt og hvis man skal fånok energi...

Skrevet

Det var ikke ment som noen kritikk av deg.

Håper han lærer å like mer nå. Det er jo ham det er værst for. En ting er det ernæringsmessige, men i tillegg er det jo det sossiale.

Skrevet

Neida, jeg tok det ikke som kritikk av meg:)

Og ja, tenker på at han skal på turer med skole og venner, og må ha med loff/fint brød og nugatti liksom...

Eller spise hos venner... Her hjemme går det jo greit, det bare er sånn...

Skrevet

HI her.

Prim, syltetøy, sjokoladepålegg, nøtte etc. er helt uaktuelt her i huset hvis det ikke er helg. Og har jeg kjøpt det sørger jeg for at alt er spist opp før Mandagen kommer og det er lenge mellom hver gang jeg har noe av det i huset.

Jo da ungene spiser da variert nok sikkert, men jeg blir så lei den kosten. Kan liksom ikke kjøpe inn noe særlig annet pålegg jeg da siden jeg må spise det opp alene. Og det er ikke artig å tvinges til å være vegetarianer da du ikke er det. Litt vanskelig å lage "normal" middag da ungene ikke spiser halvparten av det som blir servert.

Skrevet

Foreslår at du dropper primskiven i matboksen. Jobber i barnehage hvor det eneste søte vi har er prim og brunost med strenge restriksjoner (en halv skive). Det fungerer på ALLE barna vi har her. De spiser pålegg i barnehagen som de ikke spiser hjemme, da makrell, kaviar og lignende. Det tror jeg har sammenheng med at de vet hva som finnes i kjøleskapet hjemme, mens i barnehagen vet de at de må velge mellom det som er på bordet.

Skrevet

Hei,

Jeg har ingen barn selv (men venter i spenning:). Men jeg hadde en lillebror som var ekstrem når han var liten. Da mener jeg at det kun var nugatti,pølser i brød og pizza. Til og med på julaften spiste han det! Han kunne ikke engang smake på noe nytt fordi han viste at han ikke likte det. Å prøvde han fikk han vondt i magen.Jeg vet at mamma og pappa hadde han med til sykehuset og leger og ernæringsfolk. Ingenting hjalp. Helt til pappa en dag vi var alene med han presenterte dagens meny. Helt vandlig mat med en liten vri:) Maten hette ikke kjøttkaker i brun saus lenger men "gråstein med sandstuing" osv... Lillebroren min synes det var så gøy å få servert "leke" maten at han begynte å spise vandlig så lenge vi tulla og sa det hette noe annet.

Kan jo være en ide! om ikke det bare er vår familie som er litt rar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...