L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Vi er et par som har vært samboere i snart 4 år, det har vært helt fantasisk og vi har aldri hatt problemer. Vi har en sønn på 11 mnd som er værdens skjønneste, men som har hatt store problemer med søvn elt siden han ble født... For å si det slik så har vi aldri sovet mer enn et par timer sammehengende PÅ DET MESTE! Slik som i natt så våknet han 3 ganger frem til 24, forså å være våken fra 24-02. og våknet 0330/04/0430 osv osv osv... med andre ord svært usammenhengende søvn:( Nå merker vi at dette begynner å slite på oss, vi krangler over små ting, jeg kjenner jeg blir mye lettere irritert osv osv... med så lite søvn som vi har så er det ikke rart egentlig... mer merker det spesielt nå etter jeg også begynte i jobb... Hva kan vi gjøre for bedre situasjonen? noen som har råd?
heisand? Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 om dere kan bytte på å stå opp? min samboer skulle aldri stå opp, så jeg sleit med dette selv det første halve året. er ikke sammen med han om det lengre.
auro Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Problemet er jo at gutten deres ikke sover. Så da må en prøve å få løst det problemet. Hva er grunnen til at han våkner så ofte? Hva har dere prøvd for å få han til å sove? Vet at det ikke er enkelt altså. Har dere snakket med hsøster/lege? Kjenner et par som hadde samme problemet med jenta si. Til slutt prøvde de sovemedisin. Det funket supert. Brukte det kun en kort periode. Jenta fant rytmen og sover fortsatt bra. Det virker kanskje drastisk, men nå når du er i jobb igjen går det jo ikke i lengden å være våken halve natta. Lykke til
Mammaen til Isak Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Det er jo to temaer her, søvnproblemet til deres lille og parforholdet deres. Tror du ikke at hvis dere fikk han til å sove mer sammenhengende så gikk ting tilbake til det gamle? Søk hjelp hos fastlege eller helsesøster ang søvnen om dere ikke allerede har prøvd det. Et vennepar hadde en sønn som ikke sov ordentlig om natta før han var nesten 2år, dette sier jeg ikke for å skremme men for å vise at dere ikke er aleine. De fikk masse hjelp men ingen triks hjalp, han ville bare ikke sove. Plutselig snudde det ikke mist motet, enn så lenge må dere finne noen løsninger som passer dere feks lag en ordning på hvem som står opp når, hvem som skal få sove lengst hvilke dager.Sov lenge en dag hver i helga, send barnet til besteforeldre,tanter, gode venner innimellom så dere får noen dager som dere får sovet ut på ikke tenk at jammen han sover jo ikke ordentlig , ingen vil passe han. For for oss som har barn som sover ell er de som ikke har småbarn så er det ikke noe problem å takle enn natt med lite søvn ta i mot hjelpen dere kan få. Gjør kjæresteting når dere har mulighet, ta vare på hverandre. Kanskje kan dere planlegge noe en helg litt fram i tid bare dere to gjør noe sammen masse lykke til. ( og forresten finnes det kommuner som tilbyr hjelp til familier med feks søvnproblemer i form av hjelp hjemme, feks barnepass sjekk opp litt der du bor, og dette skal hs opplyse om
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 9. september 2008 Forfatter #5 Skrevet 9. september 2008 vi står opp med han på skift, men akkurat nå har ahn en periode hvor han kun skal være hos meg. blir helt hysterisk om pappan tar han... Vi har snakket med lege/sykehus/hs og prøvd ut mye forskjellig. Han hadde problemer med ryggen som førsten ble oppdaget ved 6 mnd alder ( etter jeg KREVDE å få det sjekket, for har aldri blitt trodd ang disse problemene)... og jeg personlig tror dete r det som er grunnen til at han har fått et dårlig sovnmønster+at hane r gutt som har behod for lite søvn... nå sover han fra 19-06 og sover en lur på ca 45 min på dagen. thats+ at ahne r mye våken på natta... vi har prøvd ut sovemed i samråd med sykehus, men vi følte ikke at det funket. Han våkna mye fordet han (var under observasjon på sykehuset)... så vi er bare så utrolig slitne... de på sykehuset mener vi bare p bruke tide, og vi ser jo forsåvidt fremgang fra 20-40 g pr natt til nå ca 10 g... men vi er som sagt såå sliten! og TRØTT:) HEHE
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 9. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2008 jo det er nettopp det at jeg tror ting ville gått tilbake til det "normale" om vi bare hadde fått litt søvn... men det har liksom pågått over så lang tid også, så en blir sliten og fortvilt... Og siden ingen finner ut av noe som kan hjelpe oss så bir det en sånn: "vente-å-se-hva-som-skjer-situasjon" ! Huff 2 år... oi oi-... jaja... da er vi snart halvveis:P hehe... Hadde ikke klaget om han hadde vært litt urolig, men somde sier på sykehsuet så er disse problene ganske ekstreme... Vi var inne nå for 1 uke siden og de var sjokkerte ja etter 1 natt med observasjon... :/ Ellers så sover vi en dag hver og vi bytter på å stå opp med han de dagene vi kan velge... Men samtidig så blir det sånn at vi aldri får tid sammen... det er jobb, sove, også selvsagt gullet... ikke mange timene sammen hver dag... ((( huff. jeg savner det
BettyBoob Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 hva med sove-karin?? google henne! hun har nettside og er ekspert på barn og søvnproblemer. kan jo ikke fortsette sånn som dere har det (
Gjest Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 hvor sover han? på eget rom eller sammen med dere?
M by M Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 Har du lest siste nmr av Foreldre og Barn? Der var det en artikkel om akkurat deres problem. Kanskje det kan gi deg noen råd? Mine råd for å få barn til å sove: 1. Beregn en uke på å oppnå ønsket resultat så du ikke gir opp for fort 2. Ha en fast rutine som du følger hver kveld med kveldsmat, kveldsstell, kos osv 3. Skru av mye av lyset i huset når dere begynner med kveldsstellet og ha det helt rolig. Vær gjerne alene hjemme med barnet også så du kan har det å tenke på 4. Ikke legg barnet for sent. Kl 19-20 er bra. La barnet roe seg heeelt hos deg før du legger det i sin egen seng 5. Tenk at søvn avler søvn. Sover barnet for mye eller for lite på dagtid? 6. Når barnet våkner om natten, ro det ned igjen med en eneste gang, så det ikke våkner opp veldig og blir lysvåkent. Men på den andre siden, ikke ta opp barnet for fort heller. Noen barn lager lyder og til og med gråter i søvne. Kanskje ungen blir vekt når dere tar han opp og blir urolig pga det? Hvis du ammer om natta enda, kanskje på tide å slutte med det? Uansett, lykke til!
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 9. september 2008 Forfatter #11 Skrevet 9. september 2008 tusen takk for råd damer:) vi har prøvd alt som dere skriver... på eget rom/vårt rom... har hatt fast rutine siden han var 8 uker gammel siden han bare sov 10 timer i snitt i døgnet... :/ Har lest X antall bølker om søvn etc og prøvd ut forskjellige metoder... og vi har kutta ut natt puppen for 2 mnd siden. Setter vedlig pris på detd ere skriver, men ønsker kanskje noen råd på hvordan vi som PAR kan takle dette... gode råd til oss, kanskje ting vi bør gjøre/tenke når frustrasjonen bygger seg opp? Jeg har nesten gitt opp sovinga hans. har prøvd ut så mye rart og legene sier også at vi har vært kjempe flinke... men noen bar vil bare ikke sove,,, vi får han til å sove på kvelden uten puppen i munnen slik at han sovner av seg selv, men det er oppvåkningene som er problemet... når han våkner tilbyr vi vann/sutt og noen ganger går det greit andre ganger må vi ta han opp og roe han... andre ganger er han lys våken!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå