Gå til innhold

Studenter med baby i huset!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som studerer her samtidig som de har baby (6mnd) i huset? Jeg studerer til master i naturforvaltning på UMB og har forelesninger to dager i uka. Disse dagene har pappaen permisjon, så jeg får fulgt med på alle forelesningene, men så er det alt jeg må gjøre på egen hånd da... Jeg er jo både litt avsondret fra studentlivet, kjenner få medstudenter, må lese alt hjemme og skrive semesteroppgaver på egen hånd. Er det noen som er/har vært i samme situasjon og som har noen tips til hvordan jeg skal få mest mulig ut av døgnet og få lest jevnt? Hadde vært koselig å bli kjent/utvekslet litt erfaringer om dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er barnet mitt litt eldre enn ditt. Han er fylt ett år og har fått plass i bhg. Så han er der på dagtid. Men jeg er alene med ham så jeg er også litt utenfor "studie"verden når det kommer til kollokvie grupper, kveldsforelesninger osv. Her går det i fryktelig mye kveldsjobbing etter at tassen er i seng og ellers de dagene jeg ikke har forelesning leverere jeg ham i bhg som normalt (eller blir vel endel seinere da siden vi bruker lang tid og koser oss på morgenen sover til vi våkner osv) og sitter hjemme og leser og skriver. Leser jevnt en til to timer hver dag etter at han er i seng.

Skrevet

babyen min er 7 mnd. og jeg leser paa egenhaand, jeg har ikke mulighet til aa gaa paa forelesninger i det hele tatt... det er kjempetoeft, men jeg valgte aa ikke ta permisjon... naar jeg hadde eksamen i vaar, leste jeg paa nattestid, hadde rett og slett ikke noe valg... det samme gjoer jeg naa! har egentlig ikke noe tips annet enn aa piske deg selv og proeve aa vaere saa konsentrert som mulig hele tiden, ellers mister du mye tid!!!! naar du mister konsentrasjonen ta heller en 15 min pause... er vel egentlig ikke noe godt raad, men det eneste jeg kan komme paa! vis du passer paa aa ta en formiddagslur med babyen din 'holder du ut' bedre paa natttestid... vanskelig aa ha et godt forhold med samboer paa denne maaten, men jeg troester meg med at det er bare for en periode, og han stoetter meg 100 prosent paa at jeg skal fullfoere....

lykke til:)

Skrevet

Har en liten gutt på 3 mnd og skal ta ett fag i lærerutdanelsen min dette året. Nå har jeg allerede gått to år på skolen, så jeg har en god vennegjeng fra kullet mitt, og jeg har "avtale" med dem om å stille til lunsj en gang i uken, slik at vi får slarvet litt.

Faget jeg tar er et nettstudium, så jeg skal bare på seminar 6 ganger i semesteret, resten er selvstudium hjemme.

Denne gangen (gikk ikke med storebror), har lillebror fått en fin døgnrutine der han sover noen timer på formiddagen. Da lar jeg huset ligge som det er, og setter meg ned ved kjøkkenbordet og leser. Tar husarbeid og klær og slikt enten når han er våken og med, eller når far og storebror er kommet hjem. Da får jeg til ca to timer om dagen, enten i en hel økt, eller fordelt på to lurer.

Utenom den lunsjen (som jeg VET kommer til å skli litt ut...), ser jeg da ikke noe til de andre på kullet mitt, men for meg er det ikke noe særlig savn. Studentlivet når man er gift med to barn og i (grøss:) 30-årene er annerledes enn når man er 20..:)

Skrevet

Ja, jeg må nok ty til kveldene jeg også, bare ta meg sammen. Heldigvis har vi fått en nogenlunde grei leggetid på jena nå, hun la seg tolv for en drøy måned siden mens hun nå er i seng drøyt åtte. Jeg må vel klare å få til et par timer jeg også etter leggetid, selv om det ikke er nok :o)

Jeg er kjempemotivert for å bli ferdig, men det blir et tøft år nå mens jenta mi er hjemme, samtidig som også det er veldig koselig da... Skulle kanskje ventet et år med å begynt på med studiene, men da tror jeg at jeg hadde blitt rastløse i løpet av vinteren.

Hor mange studiepoeng tar du og hva studerer du?

Skrevet

Takk for flere tips :o)))

Vet vel at når alt kommer til alt, er det bare å piske seg selv, men det er ikke lett når hus og klesvask skriker etter meg straks veslejenta sovner...hehe.

Grunnen til at jeg savner litt omgang med medstudenter er nok at jeg nettopp har flyttet hit og har veldig lite kjentfolk og venner og ingen av min familie rundt meg. Selve studentlivet savner jeg slettes ikke med festing, hybelliv og dårlig råd... Baby, samboer, hus og tasjonsvogn er mer meg :o)

Skrevet

Collargoll77: Tar 60 studiepoeng. Lærerutdanning.

For meg er det ikke studenttilværelsen jeg savner med kontakt med medstudenter. Men muligheten til å sitte sammen og jobbe. Diskutere teorier, kilder ol. Det får jeg ikke gjort på samme måte nå som jeg kunne tidligere.

Skrevet

Begge deler for meg faktisk; men savner som deg mest den faglige kontakten med medstudenter som jeg kan utveksle teorier og diskutere fag med.

Skrevet

Hei! Jepp jeg har nå begynt andre året på master og har en seks måneder gammel baby:) Er på forelesning en dag i uken, resten er hjemme på egenhånd. Merker tidsfristende sprenges her :0 Jeg prøver å benytte kveldene så godt som mulig, lillegutt legger seg seks og sover da heldigvis godt helt frem til klokken to om natten. På dagen liker han å ligge å leke på lekematten sin for seg selv. Enten ligger jeg ved siden av han å leser, eller så sitter jeg i sofaen. Går en times trilletur om dagen - herlig å få litt frisk luft, bra for både baby og meg - klarner litt opp i hodet! Og når jeg tar pauser i lesing så koser jeg masse med lillegutt i stedet for å skru på tven som jeg ville ha gjort før. Men som sagt - høres enklere ut i teorien enn det er i praksis. Alt tar tid og jeg vil ikke at det skal gå utover lillegutt at jeg studerer - så så lenge han er våken er han prioritet en, så som regel blir det lite effektiv lesing før han er i seng. Ja - slitsomt!!! Så vi får krysse fingrene for at det går;) Når det gjelder sosialt liv, så blir jo det litt mer problematisk - her begrenses det til ett kafebesøk i helgen med gode venninner - da jeg selvfølgelig også må benytte helger til å lese. Studentlivet er jeg ikke så veldig opptatt av, da jeg er i mitt syvende år som student, så det begrenser seg til forelesningene:) Men artig at du har en liten en på samme alder som min!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...