Gå til innhold

Hva kan få min exmann til og ta litt ansvar for sin datter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger sårt ett råd eller to, da jeg har utrolig store problemer med min exmann og hans holdninger ovenfor vår datter.

Hun er 9 år og skjønner det meste, derfor er det veldig vanskelig og foreta seg noe ubemerket ovenfor henne. Far er også sånn at han gjerne slenger dritt mens vår datter er tilstede, noe som jeg ser river henne opp innvendig. Jeg er alltid den som må "redde" situasjonen og dysse ting ned, slik at hun ikke er så redd eller lei seg.

Jeg orker snart ikke mer av det her, men prøver så godt jeg kan, for jeg vet at hun er så inderlig glad i pappan sin, og vil være hos han, men slik som dette har blitt, ser jeg snart ingen annen utvei enn å ha henne full tid....

Det er så mye som man skulle tro var grunnleggende for alle foreldre med tanke på barna, som klær, oppfølging på skolen, fritidsaktiviteter, ferie, tid sammen med barnet osv... Min exmann prioriterer bort alt dette! Jeg må kjøpe klær som hun kan ha der, han bidrar aldri med så mye som ett par sokker, enda vi har 50/50 og ingen mottar bidrag fra den andre. Han hjelper ikke til med lekser, han "glemmer" de aktivitetene hun er med på, fordi HAN ikke orker?? Setter heller bort henne i helgen for å finne på noe selv osv osv.... Det kan jo ikke være sånn??

Jeg blir så fortvilet på vegne av lille jenta mi, som er verdens snilleste going, og jeg blir så sliten av den evige kampen.... Har prøvd familivernkontoret ol, uten resultat, da han utgir seg for noe helt annet enn han er i andres nærvær...

I tilleg til alt dette, som sikkert er en smule rotete, har jenta vår hatt litt vanskeligheter på skolen, hvor hun har blitt plaget av 3 gutter til tider. Hun har hatt forferdelig mye angst for både det ene og det andre etter disse episodene, som nå forøvrig er løst, og vi har på mange områder måtte begynt på nytt igjen med ulike ting. Bla følge henne inn til klasserommet, være med henne på treninger og gradvis dra derifra, hente bring henne fra venner som bor i nærheten, nettopp fordi hun har blitt redd for veldig mye etter disse guttene har plaget henne.

Pappan derimot, har bare rynket på panna og sagt at det er bare tull og at hun får skjerpe seg! Alle tåler litt motgang nå og da.... Kan er far virkelig være så steinhard og kald mot sitt eget barn, og skjønner han i det hele tatt hva dette gjør med henne?

Setter pris på alle svar, da jeg virkelig trenger og få gjort noe med dette!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke egentlig mer å si enn at du bare må gjøre det beste du kan - og overlate til ham å gjøre sitt. Sørg for en god tone med skole/SFO/støtteapparat forøvrig, slik at alle ser hvem og hvor det er som svikter her.

Det finnes ikke enkle løsninger i denne situasjonen, og svært få som ikke går utover jenta di. Dersom far ikke er interessert i å bidra med faktiske kostnader som å handle klær som trengs får du sende henne avgårde med ingenting utenom det hun står og går i.

Regn med konflikter. Synliggjør omsorgssvikten hans ved å slutte å dekke opp for ham. Du oppnår ingenting ved å fortsette å tilrettelegge for at han skal svikte. For det er faktisk du som muliggjør dette når du ikke setter benet ned.

Siden far har en annen side under møter på familiekontor etc. foreslår jeg at du krever en konkret, skriftlig avtale med målbare konkrete handlinger som skal utføres innen målbar tid. En måte å fordele kostnadene til klær på er å bli enige om hvem som skal kjøpe hva av utstyr (og innen når) på familiekontoret, og gjøre det skriftlig slik at det ikke er så enkelt å sleske seg ut av og overlate kostnadene til deg.

Til slutt - godta at far har en annen holdning og tilnærming til det å være forelder enn det du har. Du kan like hans måte eller ikke, det er fremdeles hans rett å ha en personlig tilnærming til foreldrerollen og barnets problemer. Støtt jenta di, men ikke slit deg ut med å forvente at han skal være eller gjøre som deg.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...