suski22.12.08 Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Jeg har en tatovering i korsryggen som begynner 3 cm under begynnelsen på hoftekammpen og strekker seg ned til beg på rompesprekken", vs ca 5-6 cm lang langs ryggraden sånn på øyemål i speilet. Har hørt av flere at da kan man ikke sette verken spinal eller epiural. Noen som VET om dette stemmer? (Har ikke vurdert epidural seriøst, men greit å vite hvilke valg man har. Skal uansett spørre på sykehus selvfølgelig.)
ketina Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Det står på KK Haukeland sine nettsider at de gjør obs på at vakthavende lege KAN nekte å sette epidural hvis en har tatovering eller piercing på nedre rygg.. Dette pga fare for infeksjon og komplikasjoner.. Men tror det bare er i tilfeller der det er høy risiko for infeksjoner, og ikke noe de nekter alle med tatovering. Kommer sikkert litt an på hvilken lege/ jordmor en får
*Super*Mamman* Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Jeg jobber på sykehus, så har spurt flere leger om dette da jeg selv har tattovering i korsryggen.. Har fått til svar at det ikke er noe i veien for å sette epidural.. Hvis korsryggen er fullstendig tilldekt, noe den svært, svært sjeldent er, så er det bare å lage et lite snitt i huden først,der hvor en skal sette epidural. Men pga alt dette snakket omkring dette, er det faktisk flere leger som er redde for å sette epidural når en har tattovering. De tror kanskje at det kan være farlig.. Men i følge de jeg har spurt, så er det altså ikke farlig..
smilan Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Det settes ikke noen kanyle inn gjennom huden dersom den treffer en tatovering... Grunnen er blekk o.l som kan bli med inn i blodbanen.. Det er det jeg har lest i min faglitteratur...
AO3 Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Det lurer jeg også på! Jeg har tatovering i korsryggen, den er vel sånn ca plassert som din hvis jeg har forstått beskrivelsen din riktig. Min er muligens litt større. Jeg har ikke klart å få noe klart svar fra noen på dette... Noen sier at det går an å sette epidural likevel, andre sier at det ikke gjør det. Det vil også være endel opp til anestesilegen. Jeg har inntrykk av at noen gjør det, andre gjør det ikke, uten at jeg skal si det sikkert. Dessuten setter de visstnok epiduralen lenger opp på ryggen enn det vi tror! Samboeren min (lege) tror kanskje det akkurat kan gå bra med min tatovering, men han er ikke sikker. Han har jo aldri satt epidural selv, han jobber på en helt annen avdeling. Dessuten er det et par ikke-tatoverte områder "inne i" min tatovering, dvs områder med normal hud. Har jeg flaks, kan en evt epidural kanskje settes der? Jeg har spurt jordmor, og hun svarte veldig ullent, så jeg tror ikke hun heller vet nøyaktig hvor den settes. Jeg spurte en anestesilege en gang (før jeg ble gravid), og fikk også et veldig uklart og tvetydig svar ang det med tatoveringer og epidural generelt. Min holdning er som din: Jeg har heller ikke vurdert epidural seriøst, men man vet jo ikke hvordan fødselen utvikler seg. Det hadde vært greit å vite at det helt sikkert ikke går, eller at det går... Slik at man vet hva man evt kan forberede seg på. Men men!
AO3 Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Ja, teorien er den at litt blekk/pigmenter kan følge med inn i epiduralrommet. Men om dette er så farlig/vanlig som man tidligere tydeligvis har trodd, vet jeg ikke. Har også hørt det noen skrev over her, at man kan gjøre et snitt i huden og slik unngå å stikke gjennom hudlagene med pigmenter i. MEN - er dette noe som varierer fra anestesilege til anestesilege?
Bic&Bac Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Som noen har skrevet over: Dette kommer an på legen. Noen leger nekter konsekvent, mens andre leger stort sett klarer å sette.
smilan Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 Men det syns jeg er rart, at noen leger gjør det og andre ikke.... Hmmm! Men sånn er det faktisk, å tenk så mye myndighet dem har..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå