*Lissi* Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Eldste jenta mi skal feire bursdagen sin i morgen, og har bedt en venninne med gluten allergi. Hvordan gjør jeg det med kaker? Er det bare å bytte ut melet med glutenfritt mel? Vil kakene smake det samme? Andre ting som er "greit" å servere noen med glutenallergi? Er helt grønn på dette jeg...
SmashingMummy Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Glutenfrittmel kan være litt vanskelig å bake med de første gangene, så for å gjøre det lett for deg selv : toro langpanne sj.kake og muffinsene til tor er glutenfrie, og veødig gode Men ellers så ja, da skal det i prinsippet være å bytte mel. Prøv evt jyttemjøl, det skal visst være det beste å bake med har jeg hørt... (Som du skjønner baker jeg ikke så mye kaker...)
Nr 3 underveis Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Hei Du kan nok bytte ut melet til de fleste kaker. Det smaker ofte likt, hvis det er med bakepulver. Gjärdeig, ville jeg nok ikke prövd pä. Meltypen Semper, synes jeg smaker godt. Ellers er gele og de fleste vaniljesauser glutenfrie. Is, mye sjokolade, frukt, mye potetgull ov er ogsä ofte glutenfrie. Det finnes egne glutenfrie hyller pä de större supermarkedene, hvor du kan kjöpe glutenfri kjeks, rundstykker osv... Sä bra at du önsker ä gi henne et alternativ, det kommer hun sikkert til ä sette pris pä. Lykke til!
Gjest Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Det finnes glutenfrie bakemikser (tror toro har noe?). De er vel nesten å foretrekke, i stedet som uerfaren å ordne selv. Bakeegenskapene er litt anderledes med glutenfritt mel. Hvis minsønn fremdeles ikke hadde tålt gluten hadde jeg blitt overlykkelig om han kune spist ALT i en bursdag, slippe å få den der"nei, dette kan ikke du spise" Gele og vaniljesaus er jo ok, og på www.desoteliv.no finner du MANGE oppskrifter på glutenfri bakst, bare kryss av for oppskrifer uten hvetemel øverst til venstre og voila! Det finnes glutenfrie pølsebrød også. NBNBNB Det er viktig å være streng, slik at du ikke forurenser overflaene med spor av mel. Bruk egen skjærefjøl/redskap (nyvasket) til det som er glutenfritt.
fridaflesk Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Jeg er mor til to gutter med matvareallergi- deriblant gluten. Jeg setter stor pris på at de kan spise det de andre spiser i bursdagen.. Toro langpannemix og toro muffinsmix er glutenfri og melkefri Gele Is PS! Glutenfri pølsebrød smaker ikke godt og er steindyre.. Her kan du kanskje lage pølsebrød selv om du gidder. Mine gutter spiser bare pølsene... Jeg har selv vanskeligheter med å lage kaker uten gluten og tyr derfor selv til Toro sine kakemixer. Og de er jo greie å servere til de andre ungene og. Jeg synes du er veldig flink- har opplevd flere ganger at gutta ikke har fått tilbud i bursdager og det bidrar jo til at de føler seg veldig utenfor. Lykke til med feiringen:)
*Lissi* Skrevet 9. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. september 2008 Takk for svar! Klart vi m finne på noe. Hun kan jo ikke komme i bursdag uten å f noe å spise:-)
dolly29 Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Her kommer to oppskrifter som jeg bare har bytta ut melet på. De er knallgode og blir alltid spist opp. Tantes banankake: 250gr. godt modne bananer (ca.2stk) 150gr. mykt smør saften av 1 sitron (eller bare litt sitronsaft) 4 store egg 200gr. sukker Rør alt hvitt 250 gr mel (av glutenfritt, har jeg erfart at posene er bedre enn eskene) 2 ts. bakepulver 1/2 ts. natron 2ts. vaniljesukker Sikt i røra, has i rund smurt form i ca 40min på 175grader Glasur: melis, blanda med sitrondråper. Så den andre: Myk fransk sjokoladekake 250gr kokesjokolade 250gr. smør 4 egg 200gr. melis 125gr. mel (også glutenfritt) smelt smør og sjokolade, visp egg og melis sammen, bland alt i lag, og sikt inn melet. Rund form, 20-25min på 200grader Ellers så kan du gå inn på kakemonsen.no og se. For det finnes masse kaker uten mel:)
Smånetta 14.mai Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 I kaker er det kjempelett å bare bytte ut melet med glutenfritt mel. Bruk fin kakemix fra toro. Det blir så luftige og fine kaker. Boller og gjærbakst er vanskelig og nærmest umulig å elte uten fiberhusk. Det ville jeg ikke ha styra med nå. Frukt, is og sjokolade er jo glutenfritt. Mandelbunn uten mel (mandler, sukker og eggehviter). Også er toro sin muffinsmix lett å lage. Hilsen cøliaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå