Gå til innhold

Han våkner 100 ganger på natta!!!


connie79 er 2barnsmor:)

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Han våkner "hele" tiden mellom natta. Får mat i 19-20 tiden. Så sovner han. Sånn i 2 tiden begynner han å våkne. Får mat, men har urolig søvn etter det. Ligger å roper og prater og uffer seg. Gråter ikke. Han får 160 ml. mme før sengetid. Kan det være dette ikke er nok? Tviler på at jeg får i han mer. Han har alltid sovet godt på natta, er nå siste par ukene dette har begynt. Typisk det, når det er nå sove rutinene innarbeides.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff, høres slitsomt ut... Gutten her har ikke sovet særlig om nettene siden han ble født. Han får kun morsmelk, og ikke mm-erstatning. Har vært veldig slitsomt for både han og meg. Har følt meg som en zombie;) For 1,5 uke siden startet vi med smaksprøve på grøt, og har økt gradvis. Har ikke merket store forskjellen. Men de to siste dagene har vi blandet grøten med MME istedenfor MM, og han sov da først 8 timer, så litt mat, så 3,5 time til. Det var utrolig deilig, det var de første 2 nettene etter fødsel med mer enn 2 timer sammenhengende søvn!:) Så vi kommer til å fortsette med grøt før han legger seg, som jeg blander med MME og litt MM, det er det eneste som har fungert hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette er noe jeg kunne ha skrevet selv. Akkurat slik er det med lilletupp her også. Når hun har fått første måltid trenger det ikke å gå så lenge før hun skal ha neste å det etter det osv. Vi sover ikke like godt vær natt vi voksne eller, men synes det blir mange netter slik. Vi hvet ikke våre arme råd hva vi skal gjøre. Jeg har puppen ennå, men er helt sikker på at jeg har nok melk, så det er ikke det som plager henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi har sovet fra 22.00-08.30 fra 1.5 mnd frem til nå, legger henne tidligere, rundt 21.30, men hun er jo våken omtrent hver annen time og skal ha mat. Hun griner ikke, men ligger og sparker og prater i sengen. Hun er ei stor jente og jeg lurer på om mm ikke er tilstrekkelig for mer enn tre timer søvn. Hun sover nesten ikke på dagen el, kanskje 2 timer hele dagen og det er da 15-20 min i ny og ned. Uuurolig slitsomt, får aldri gjort noen ting. Men hun er fantastisk greit når hun er våken da, smiler, ler, ruller rundt og prater masse. Tror jeg skal begynne med litt grøt før legge tid fremover, kanskje hun sover litt bedre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det kan være rap som plager dem. Typisk å ligge å grynte, stønne, sutre og våkne da.. Min førstefødte var slik, sov ikke gjennom natta før hun var 7 mnd. Kolikk og lite søvn, og våknet HELE tiden. Men i retrospekt ser jeg at vi var alt for dårlige og lite tålmodige med å få henne til å rape.. La henne tom forsiktig over i sin egen seng hvis hun sovnet ved puppen. Rookie mistake, BJØRNETJENESTE!!!!! Det resulterte jo bare i at hun våknet igjen kort tid etter fordi hun ikke hadde fått rapet og så var vi i gang igjen- litt mer pupp, mer luft, mer våkning og sutring..

 

Denne gangen er raping my main mission- og jeg er blitt ordentlig flink med mange gode rapetriks:) Vesla raper i ett sett- maaaange gabger per måltid, både under og etter. Og hun sover som en stein!!! Helt fra starten har hun sovet lange økter på natta (i begynnelsen 5-7 timer i strekk, nå 8-10 timer i strekk!!!)- og denne gangen har jeg ikke lagt henne en eneste gang uten å prøve i det lengste å få til en rap. Selv om hun sovner tar jeg henne opp og prøver ordentlig. Det lønner sge. Og rapene kan komme lenge etter mat og sitter ofte langt inne. Men da sover hun til gjengjeld godt og rolig:) Også har jeg sverget til Minifom da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

gutten min plages nok ikke av rap. for han er ikke urolig.. men han har til tider våknet ekstremt mye på kvelden. tror vi har lagt han for tidlig... men i går var han igjen kjempe trøtt kl 19. har i det siste prøvd å drøye leggingen til 21.. og da har det blitt bedre...

 

i går sovnet han 19 og sov faktisk til 7.45. men han fikk vel mat to ganger da... men det er helt greit for meg..;)

 

hadde bare storesøsteren ikke våknet kl 5 da.. det er tidlig det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemini, kunne du beskrevet dine rapetriks? Vi strever fælt med å få lillegutt til å rape (og gulpe). En stor rap under / etter måltidet er ikke nok. Flere må til, ellers blir det dårlig søvn som flere beskriver over. Som nå - han våknet etter å sovet 20 min :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liksom hatt gode netter frem til nå i det siste vi. men når du sier det Gemini... vi brukte minifom frem til for 2-3 uker siden og det kan jo være etter det han har begynt å våkne. Men han raper greit. Litt dårligere til å rape på natta er han jo... Men vi ha begynt å bli bortskjemte på kvelden da. I dag ville han sove klokka 19. I går. 19.30.. så vi har kvelden sammen. Er jo bare for meg å legge meg tidligere en periode. Men skal jobbe med gode raper etter maten på natta heretter. Siden det er da han er dårligst på det.

 

Ett annet problem jeg har fått er at han bare vil sove på armen min om dagen. Samme feilen jeg gjorde med storesøster. Våkner straks jeg legger han fra meg. ikke lett å få gjort noe hjemme nei.. Han er blitt fryktelig selskapsjuk. Har til og med sett at han kan ligge å kose seg under lekegymmen, så ser han meg og vil opp, så han begynner å gråte... Syntes det er litt tidlig å grine seg til å kose hos mamma men:)

Han er i allefall blitt en skikkelig kosette mammagutt. Blitt litt vanskelig for pappan å roe han på kvelden om han blir for trøtt...

Skal vi la han grine hos pappaen eller bør jeg ta han? Han er jo bare litt over 3 mnd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikori: for å rape legger jeg henne først opp på skulderen min med overkroppen sin og stryker henne på ryggen. Har funnet ut at rapen da kommer raskere hvis jeg går rundt i leil m henne enn om jeg sitter/står stille. Vesla raper også raskere om jeg tar hyppige pauser under måltidet for å rape. Lar jeg henne ligge for lenge å suge, resulterer det i at rapen blir sittende langt inne og dette resulterer i masse gulping i stedet.

 

Et rapetriks vi selv har oppdaget ved en tilfeldighet - og som jeg sverger til- er å sette henne på låret/kneet med bena sine mellom mine ben. Holder overkroppen hennes fast, rett opp, og så "rister/skjelver" jeg fort og forsiktig opp og ned med foten min (tærne i gulvet, hælen opp). Du vet, sånn "risting/skjelving" som enkelte noen ganger gjør m foten, vanskelig å forklare. Men ikke rist for voldsomt, selvsagt, bare forsiktig. Fant ut tilfeldigvis når vi satt slik at da kom rapen opp. Virker som vi "rister" lufta opp. Må sitte en stund, og noen ganger- hvis den sitter langt inne_ må jeg legge henne opp til brystet mitt eller skulderen min igjen mens jeg går og stryke henne på ryggen før det kommer. Å sitte med henne mot brystet mitt, stryke oppovewr ryggen hennes, og gynge på sengekanten kan også funke.

 

Snuppa mi begynte veldig å gulpe etter at jeg droppet minifom'en, så jeg har startet opp igjen med det da.. Selv om hun er 5 mnd (født for tidl). Og det ser ut til å funke. Sammen med masse raping under maten.. Kan også få opp noen rap ved å legge henne litt på magen.. Vel,det var en liten innføring. må ta snuppa nå.. lykke til..

 

Og Connie; han har nok ik vondt av å gråte litt hos pappaen nei.. De lærer tidlig at det kan vær effektivt å gråte for å få det manvil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også glemte jeg "pappagrepet" da: sambo pleier bære henne slik; legger henne med magen ned på underarmen sin- med hodet hennes hvilende ved albueleddet hans. Hold armen litt bøyd så hun har overkroppen litt på skrå oppover. Hjelper mot luft i magen og får også opp litt rap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å så mange gode tips.. gullet her sover bare kortere og kortere dubber, aldri sovet lenge heller max 1 time på dagen.. Men jeg må innrømme er ikke flink til å få han til å rape, slutta med det av en eller annen grunn da han var ca. 2,5 mnd. Han har alltid sovna med puppen, og lirket ham opp i vogna/senga, de første ukene lå han bare ved puppen å sov, sugde enormt, men viste seg at jeg hadde lite melk i starten.

Nå sovner han nesten aldri ved puppen, kun om natta og jeg er overlykkelig for å få ham sovende over i senga, men våkner noen ganger raskt.. Tror jeg får prøve å gjeninnføre raping.. Skal bli moro å se om det blir bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...