Hegemor og Marcusgullet Skrevet 9. september 2008 #1 Skrevet 9. september 2008 Jeg og samboern har nå bestemt oss for at vi skal flytte fra hverandre. Jeg blir boende der vi leier nå, mens han skal finne seg et nytt sted. Lillegutt skal være hovedsaklig hos meg, men ha samvær med pappan annenhver helg og hver onsdag (eller en annen dag ettersom åssen det passer). Jeg og pappan er enige om alt egentlig, men jeg lurer jo litt på åssen dette kommer til å bli da. Trenger både noen oppmuntrende ord og gode råd om hva jeg må få ordnet og hva jeg har krav på. Pappan kommer til å stille opp masse, han er kjempeflott sånn.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 jeg vil bare si lykke til og at det helt sikkert er til det beste siden dere kom til enighet om det. så bra at dere samarbeider og han stiller opp, kjempe flott er vanskelig å forholde seg til en vanskelig person resten av livet.. (noe jeg vet alt om) bestill en time på nav, det er det beste rådet jeg kan gi deg. ellers kan du og få info på aleneforeldre forumet her ville jeg tro. Lykke til!
Gjest Gul stjerne Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Om du ikke har foreldrepenger får du overgangsstønad fra nav, ca 10300 per mnd minus skatt, til poden er tre år. Om du begynner på utdanning innen ungen er tre, får du overgangsstønad til du er ferdig med studiene, evt til barnet er 7-8 år. Dobbel barnetrygd pluss småbarnstillegg er 2600 per mnd. Bidrag fra far, minimum 980 per mnd, eller er det 1320? Litt usikker der. I tillegg kan du søke bøstøtte. Jeg får neste 4000, husleia er rett over 6000. Dvs at jeg har omlag 14-15 000 å rutte med per mnd. Det går når man tar sine forholdsregler.
Hegemor og Marcusgullet Skrevet 9. september 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. september 2008 Okei. Det hørtes jo bra ut, men kan jeg fortsatt få bostøtte, småbarnstillegg og overgangsstønad hvis jeg jobber?
Banshee Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 http://www.dinbaby.com/forum/thread/136896000
Sjokoladekaka Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 Vil berre rette litt på Tric;) Overgangsstønaden er i dag på 10831,- pr mnd. Den blir redusert etter inntekt, og forsvinn dersom årsinntekta er 360 000 og over. Du kan tjene eit "fribeløp" pr år utan trekk i overgangsstønaden(1/2 G, som er ca 2900 pr mnd). Dette er skattepliktig stønad, men har du full overgangsstønad, så kan du ha frikort, fordi inntekta då blir så lita. Og overgangsstønad har du rett på i 3 år, så lenge yngste barn er under 8 år. Du kan få denne utvida med inntil 2 år ved nødvendig skulegang. Og du treng ikkje starte utdanninga før ungen er 3, som Tric seier. Du skal også ha skatteklasse 2 på all inntekt, som einsleg forsørgar. Det er ikkje dobbel barnetrygd, men ei ekstra barnetrygd i forhold til antalet barn. Småbarnstillegget er eg litt usikker på om det heng saman med overgangsstønaden, og størrelsen du har rett på av denne. Bidraget frå far er utrekna etter di og han si inntekt, og tar du det gjennom NAV, så kan du få forskot. Størrelsen på dette forskotet avheng av di inntekt. Stønad til barnepass er 64% av reelle barnepassutgifter(dvs at det ikkje dekker matpengar i barnehagen). For å ha rett på dette, må du vere student, i arbeid eller reell arbeidssøkar. Bustøtte kan du ha rett på sjølv om du jobbar. Det er to ulike grunnlag som kan brukast; enten dagens inntekt(men då blir bidrag og studielån/stipend rekna med), eller siste likinga som ligg føre(no er det likninga for 2007 som gjeld, som regel beste alternativ). Inntektsgrensa for bustøtte er avhengig av antal barn og vaksne i husstanden. Lykke til i ny situasjon:) Godt dokke er einige, det gjer ting så mykje enklare:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå