Gå til innhold

Lekserutiner for førsteklassinger og eldre barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har enda ingen rutiner for leksene for det er knapt lekser å snakke om. Jeg vet heller ikke når det er mest naturlig å gjøre dem, men tenker at det må være etter han har lekt en stund etter middagen og før barne-tv. Det kratsjer med fritidsaktiviteten, men vi kan vel gjøre ett unntak den dagen.

Hvordan er deres lekserutiner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her har gutten min lekse til hver fredag. Han får leksen med seg hjem hver onsdag. Vi har laget oss den rutinen at han skal gjøre leksen med en gang han kommer hjem fra skolen på torsdagen. Og det går veldig bra. Da sitter jeg og han alene med kjøkkenbordet og gjør leksene før han får lov å gjøre andre ting. Han er veldig motivert, har lyst å gjøre mere, og forteller meg hvor viktig det er at "vi" gjør leksene skikkelig. Er så herlig. Og han har lyst å gjøre mere. Han er hjemme rundt kl to på ettermiddagne. Så vi rekker å gjøre lekser før vi henter søster i b.hagen og før middag.

Skrevet

Å få uforstyrret tid sammen er nøkkelen til gode lekserutiner, tror jeg. Når søsken kommer hjem blir roen forstyrret, må jo forsvare lekene sine, vet du.

Skrevet

I fjord da hun gikk i første, gjorde hun lelsende med det samme hun var inn døra( det var lekser engang i uka)

I år er det lekser til hver torsdag, de har fri onsdager, så da gjør hun leksene på onsdagsmorgenen...:)

Skrevet

Prøver å få en rutine på det at han gjør leksene når han kommer fra skolen. Samboern er hjemme nå fordi han er sykemeldt, og kommer sannsynligvis å være det en god stund.

Men så langt har det ikke funket, i går hadde han en ordentlig lekse, og satt på rommet sitt og gjorde de etter han kom inn om kvelden i 1/2 8 tiden. Funket ganske bra det også, men jeg mener han er mest opplagt til å gjøre lekser når han kommer fra skolen.

Skrevet

Hos oss så er rutinen at vi gjør leksene så fort som mulig, for å frigjøre tid til andre ting. Så fra gutten vår begynte på skolen, så har regelen vært at han må gjøre lekser først, og så kan han leke.

Vi er ikke av dem som utsetter ting, men får ting unna. Og det har ungene tatt etter oss.

Hadde han bare kunnet si at "joda mor, jeg rydder rommet med en gang jeg, så er jeg ferdig med det". Men det tror jeg ikke kommer til å skje, er jeg redd :))))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...