Gå til innhold

Er det noe feil med legen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid for første gang, så jeg vet ikke helt hvordan ting skal fungere når man er til legen på kontroll.Men jeg har ei bestevenninne som nettopp har fått barn og hun har fortalt meg litt om hvordan det bør være...

Over til spørsmålet:

Jeg har vært 3 ganger hos legen, på en mnd. Første gang for å bekrefte at jeg var gravid. Andre gang til 1. kontroll. Kan ikke si det var mye til kontroll, jeg bare satt der og svarte på spm.. Ble ikke veid, ble ikke målt blodtrykk av.

Jeg har vært utrolig kvalm og kastet opp mye og hatt problemer med å få i meg og holde på maten. Jeg fikk først noen tabeletter mot dette, men de funka dårlig, så fikk jeg Postafen, som funka bedre. Derfor måtte jeg tilbake uka etter, for han ville høre hvordan de funket. Da målte han blodtrykket mitt for første gang.

Jeg har måttet levert urinprøve de siste to gangene og blitt tatt blodprøve av 1 av gangene...

Men siden jeg kaster så mye opp og har vært så dårlig, og legen er klar over dette - er ikke det bare enda større grunn til at jeg må veies for hver gang jeg er der? Gjør legen min dette feil? Det virker ikke som at han er så interessert i hva jeg har og si heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei, jeg skjønner du er bekymret, men under min første graviditet var jeg mye dårlig og fikk i meg lite mat. Da fikk jeg beskjed om at barnet fikk den næringen den trengte, og så lenge jeg fikk i meg drikke og hadde en grei allmenn tilstand, så kunne jeg bare ta det med ro. Men hvis jeg begynte å føle meg dehydrert, svimte av, fikk betraktlig svekkede krefter eller fikk feber så måtte jeg si ifra med en gang. Ellers er det ingenting å bekymre seg for.

Fikk også beskjed om å prøve å drikke eple og appelsin juice/nektar, ting med litt næring siden jeg ikke fikk i meg noe særlig mat, og spydde opp det meste. Kroppen tar fortere opp næring i flytende form eller noe... Kan ikke helt huske, men det var visst bra;)

Fikk ikke ekstra oppfølging og ble veid og alt det der ved ordinære kontroller.

Lykke til;)

Skrevet

Dette hørtes merkelig ut. Har legen din retningslinjer for svangerskapsomsorgen??? Skulle ikke tro det. Jordmødrene har mer kompetanse når det gjelder gravide. Jeg går kun til jordmor, for jeg har ikke bruk foren allmennpraktiker som ikke har peiling.. Har dere ikke jordmor der du bor da??

Skrevet

Vi har jordmor, men jeg er på flyttefot så jeg har ikke fått tatt kontakt med noen enda...

Skrevet

Ok... Jeg skal ta det opp med ham neste gang jeg skal dit, hvis han hører etter denne gangen!

Men jeg tror ikke barnet får mye næring, når jeg spyr med en gang jeg har spist. Og når jeg får i meg noe drikke, er det cola eller sjokomelk.

Men det har begynt å bli bedre nå, er ikke like dårlig og spyr ikke like mye - heldigvis! :)

Skrevet

Hei hei. Ville svare her pga jeg har hatt to svangerskap med ekstrem kvalme. Blodtrykket er ikke så farlig i begynnelsen. Det er etter uke 20 de er mer observang ang. det pga svangerskapsforgiftning. Vekta kan jo gå fort ned med kvalme, men det er ikke det de kikker på. Ketoner i urinen din er det de er obse på. Håper du får god oppfølging videre og at du ikke er kvalm så alt for lenge. :) Lykke til!

Skrevet

Hei!

I Gro Nylander sin bok "På vei" står det ganske greit om hva man kan forvente hos legen. Jeg er selv en av de pasientene som ikke til en hver tid er superfornøyd med legen min, men jeg prøver da å heller spørre ham hvorfor han gjør eller ikke gjør ting dersom det ikke er åpenbart for meg. Det hjelper i alle fall meg. Han kan virke litt usikker innimellom fordi jeg spør så mye, men han gir meg stort sett gode svar når jeg spør.

Hva vekt angår så anbefaler de i Gro Nylander sin bok at man veier seg hjemme før man går til legen slik at du alltid veier deg på samme vekten. Det gir mest nøyaktig resultat. Jeg har også vært mye kvalm og har derfor begynnt å veie meg en fast dag i uken om morgenen før jeg spiser. Noe oftere enn det er ikke nødvendig hvis du ikke går veldig mye ned i vekt. Litt variasjoner vil det alltid være. Hvis du går ned så mye som en kilo i uken kan du øke til å veie to ganger i uken. Men hvis du med et slik vekttap samtidig kaster opp og drikker lite bør du kontakte lege. Selv har jeg heldigvis sluppet å gå ned så veldig mye. Ble sykemeldt etter en stund, og det hjalp ganske mye. Nå begynner jeg og bli veldig lei, så håper snart å kunne begynne å jobbe igjen.

Lykke til, og håper det løser seg med legen din eller at du finner en annen lege eller jordmor du får tillit til. (Jordmor finner du som regel ved å henvende deg til den lokale helsestasjonen. Du kan evt. se på din kommune sine nettsider.)

Skrevet

Det er riktig som det blir sagt over at blodtrykksmåling ikke er viktig før ca uke 20. Når det gjelder å få i seg næring, er det faktisk slik at babyen prioriteres før deg, og får du ikke i deg nok næring, vil det tas fra kroppen din. Derfor er ikke mengden næring og kalorier så viktig. Men det bør tas urinprøve med tanke på såkalte ketonlegemer som kan dannes ved sult og som kan være skadelig for fosteret i større mengder. Dersom du taper mer en ca 10% av utgangsvekt eller får i deg så lite væske at du blir uttørket og merker du har svært dårlig urinproduksjon, er dette grunn til innleggelse. Men så lenge du får i deg væske med litt sukker og salter (halvblandet eplemost og farris er supert), så er det oftest nok for en periode.

Lykke til og håper du føler deg bedre snart!

Skrevet

Jeg også kaster opp hele tida, er 10+4. Jeg har gått opp noen kilo alikevel, men det er utrolig plagsomt. Tror ikke det har noe for seg å bli veid hver uke jeg.

Legen min er også veldig rask noen ganger akkurat som han ikke gjør us orntli, men jeg må jo stole på at det han gjør er bra nok.

Selv har jeg uregelmessig hjerterytme og det er ubehagelig. Jeg har vært hos han flere ganger for å få det undersøkt, da lytter han på meg i noen sekunder og sier at alt er helt normalt.

Det er bare det at jeg kjenner at hjertet er urolig til tider og det hopper over eller slår et slag ekstra innimellom, men han lytter liksom aldri lenge nok til å oppdage det føler jeg.

Selv blir jeg jo bekymret, men han mener at alt er normalt og at de ekstra slagene er ufarlig så da får jeg jo stole på det da.

Skrevet

Skjønner at det er ubehagelig med urolig hjerte og vondt at legen ikke tar det på alvor. Men kan berolige deg med at ekstraslag og følelsen av at hjertet hopper over et slag er veldig vanlig og helt ufarlig. Mange får mer av dette, eller kjenner det bedre under graviditeten. Så lenge du ikke har langvarige anfall med helt uregelmessig hjerterytme, kan du nok ta det helt med ro. Lykke til!

Skrevet

Er ikke bare da jeg er gravid. Og jeg kjenner det hver dag flere ganger om dagen, også da jeg er i aktivitet.

Hvilepuls varierer mellom 87 og 95 og er uregelmessig konstant. Legen mener den må over 120 for at det skal være noe galt. Og det er jeg selv som har målt pulsen min, legen har ikke tatt seg tid til å undersøke den.

Hjertet mitt slår noen ekstra slag oftere enn det hopper over et. Et døgn med triometri måling hadde gjort at jeg slappet mere av i forhold til det, men jeg har ikke foreslått det for legen enda.

Det går jo ikke helt amok inni her, så jeg får stole på legen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...