Gjest Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 I følge denne artikkelen er en av tre alenemødre i Norge fattige http://e24.no/makro-og-politikk/article2641721.ece#af Burde alenemødre fått mer støtte? Er støtten dårlig fordelt? Burde fedre komme mer på banen? Skulle egentlig skru av datan, men fant ut at jeg måtte gi dib noe å diskutere før jeg legger meg, for det ser ut som om siden trenger det.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Ikke mer støtte nei (og jeg er alenemor bare så det er sagt!) slik systemet er i dag. Men en minimumsstøtte der man kan få mer om man er under utdanning, aktivt arbeidssøkende eller i annen aktivitet. Slik at det lønner seg å få gjort noe for å selv øke inntekten. Jeg opplevde å gå fra 15.000 utbetalt til 16.000 utbetalt når jeg gikk fra å leve på trygd til å få meg 100% stilling. Og det blir feil at det skal lønne seg SÅÅ lite å gå ut i jobb. Samtidig, jeg har vært der hvor valget sto mellom brød eller dopapir. Og der og da, mens ungen var baby var det ikke mye å overleve på. Fedre? Ser ikke helt hvordan de skulle løse floken, er man alene er det ofte en grunn for det, og barnefar er vel den siste man vil ha hjelp fra.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Det er jo det vanskelige med all offentlig stoette. Paa den ene siden skal det vaere et sikkerhetsnett for alle som havner i situasjoner hvor man ikke kan klare seg uten hjelp, og paa den andre siden er det vanskelig aa samtidig oppmuntre til selvstendighet. At en av tre alenemoedre er "fattige" er ikke bra, men hvordan gjoere noe med det uten at gruppen foeler seg "tvunget" til aa vaere passive mottagere av stoette?
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 9. september 2008 #4 Skrevet 9. september 2008 Nå er ikke akkurat "alenemødre " en ensartet gruppe da !! kanskje du skal sette deg litt inn i forskjeller mv før du forsøker starte en debatt ? At 1 av 3 er fattige medfører at 2 av 3 IKKE er det.. mange motar ikke støtte i det hele tatt... ei heller barnebidrag.. f.eks ..
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 9. september 2008 #5 Skrevet 9. september 2008 Jeg som trodde vi var rike, søren da burde jeg selge villaen og feriehuset i spania da:P Nei jeg synes støtten er akkurat passe, man skal kunne leve, men man skal ikke bli rik på å være alene heller. Istedet synes jeg det burde finnes en ordning for folk i forhold med barn som har dårlig råd, er urettferdig at det ikke finnes store hjelpen å få for folk i forhold når de har barn og dårlig råd.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Jeg er fullstendig klar over at de fleste alenemoedre klarer seg fint paa egenhaand ettersom jeg har flere venninner i den kategorien. Uansett, jeg ville ha en liten debatt med tanke paa artikkelen som nettopp framstiller alenemoedre som fattige som maa hjelpes mer.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. september 2008 #7 Skrevet 9. september 2008 jeg syns heller at systemet skal legge til rette for at det lønner seg å jobbe ved siden av studier. og at det skal lønne seg og studere, fremfor å gå hjemme, med tanke på kontantsøtten og ikke barnehage så lønner det seg faktisk økonomisk å gå hjemme :/ men jeg syns ikke det skal være "fett" å gå hjemme med små barn, eller å gå på skole. da er også barna så små at de ikke i så stor grad legger merketil at de har mindre en alle andre. men det burdes kanskje gjøre noe for de i skole alder? men enig i at par som er to og studerer burde få mer hjelp
Gjest Skrevet 9. september 2008 #8 Skrevet 9. september 2008 Poenget med systemet er vel at folk skal bli selvhjulpne, for det er jo det folk flest helst vil, og da er det rart at det ikke leoenner seg aa skaffe seg en brukbar utdanning (men likevel gjoer jo mange alenemoedre det da).
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 9. september 2008 #9 Skrevet 9. september 2008 ja men det lønner seg jo helt klart på sikt da... hehe.. men jeg skal ærlig innrøme at jeg mange ganger har tenkt "faen heller, jeg driter i det og begyner å jobbe i stedet" men det lønner seg jo for apselutt ingen, ikke staten som vil få mindre skatt, som sansynligvis altid vil måtte hjelpe til med barnehage og sofo, og ikke for meg som vil bli lavtlønnet for altid, og ikke for far som må betale mer bidrag i mange år. så på langsikt lønner det seg jo og studere :-) men det er håreisene at 1/3 har mindre en 160 000 kr i året. rett og slett nitrist
Gjest Skrevet 9. september 2008 #10 Skrevet 9. september 2008 Ja 2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn, jeg kjenner noen som maatte gaa fra hverandre pga en veldig vanskelig okonomisk situasjon. Ingen stoette for dem som par, mens som aleneforeldre hadde pipa en helt annen sang. Naar de kom seg ovenpaa flyttet de sammen igjen. Merkelig system!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå