Anonym bruker Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Må si at i det fleste forhold hos mine nærmeste venner så er det mamma som gjør nesten alt i huset og absolutt mest med ungene. Mannfolkene trenger å bli styrt til ting. Hvordan har dere det? Noen forslag til hva en kan gjøre. her blir det mye masing hvis ting skal bli gjort og jeg har en lei tedens til å bare gjøre det selv, så nå sitter jeg her og føler meg som en jævla slave . Men så er det bare det at er det egentlig så himla ille å gjøre litt i huset å få det koselig... er det egentlig noe å lage så himla styr for. En generasjon før oss eller kanskje to så tenkte de ikke på at det var et problem en gang. Er vi litt sånn som lager problem ut av noe som egentlig ikke trenger å være det?
Anonym bruker Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 jeg må si at i våres vennekrets ,så blir husarbeid mm delt godt på .For min del syntes jeg at mannen min er den som har mest energi når han kommer hjem ,og lager som oftest middag og gjør andre huslige sysler . Vi er 7 par som har hengt i lag i 12 år ,og de fleste av mine venninner skryter også av sine kjære ) koz
Anonym bruker Skrevet 9. september 2008 #3 Skrevet 9. september 2008 Hjemme hos oss deler vi på det meste, men vi har hver våre "spesialfelt". Jeg vasker mest klær, han vasker mest gulv. Den som kommer hjem først lager middag, eller vi gjør det sammen. Rydding gjør begge. Er fornøyd, jeg - men vi har ganske så høy toleranse for rot. Han vil ha det ryddigere enn meg, men vi har tatt noen diskusjoner og kommet frem til noen kompromisser. Tror det er viktig.
Kongeørna Skrevet 21. september 2008 #4 Skrevet 21. september 2008 Vi deler, selvfølgelig. Vi er begge ute i full jobb, betaler for vaskehjelp hver fjortende dag, og resten deles naturlig. Vi har to store gutter i huset, og de er selvfølgelig også med og tar sin del.
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #5 Skrevet 22. september 2008 Eg mener at husarbeid burde vært likestilt.. Er jo ikke rett at vi damene skal gjøre alt.. Det blir litt feil! Huff.. eg gjør vel faktisk alt...har fått beskjed av doktorene at eg ikke skal gjøre noe som helst pga fare for tidlig fødsel(er gravid i uke 30) men mannen min bry seg ikke... veldig frustrerende.. eg skal i tillegg til å holde styr på huset, være mamma til en jente på SAMTIDIG som eg er dårlig pga graviditeten.. Eg synest han kunne gjort mer hjemme... Har gitt opp å "mase" på han... Får det samme svaret hver gang uannsett! Som sant skal være sagt så er jo faktisk det ikke rotete her, men klesvask og oppvask er ganske tungt arbeid... Og eg hadde hoppet i skyene hadde mannen min hjelpt til litt..
malingus Skrevet 22. september 2008 #6 Skrevet 22. september 2008 Her i gården gjør nok mannen min det meste. Jeg er ganske lat og bedagelig skjønner du!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2008 #7 Skrevet 22. september 2008 Klesvask og oppvask tungt arbeid? Jøss, driver du og vasker klær i bekken eller noe sånt?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #8 Skrevet 23. september 2008 Det er vel ingen som vasker klær i bekken mer, men det hender jeg tenker på mormor som gjorde det. Hos oss bor 3 ungdomsgutter, mann hund og jeg. Det produseres enorme mengder skittentøy og oppvask, og i likehet med den som skrev at dette kan være tungt, er jeg enig. Vaskemaskinen vår er i kjelleren, og med ei drøy uke igjen til termin, er jo alt litt tungt. Jeg tror at mange kvinner er mer opptatt av orden enn menn. Og det blir nok til at en del av oss da gjør ting selv og heller bygger opp sinne. Menn burde advares før vi blir sinte om at dette kan føre til kjefting, mindre sexlyst hos kjæresten o.l. Men det er ikke lett.....Hva synes dere andre som sliter med rotegutter? Mase hver dag, kaste eget skittentøy på gulvet, slutte å vaske......håper at noen har bedre tips?
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #9 Skrevet 23. september 2008 Jeg har sagt klart i fra til unga her at hvis klær skal bli vaska så skal de ligge i skittentøyskurven, jeg går *ikke* og plukker opp klær på rommene... Har heldigvis vaskemaskin på badet i første etasje, så da er det bare en trapp det skal bæres opp og ned i... Her i huset er det jeg som gjør det aller, aller meste av husarbeide, og det verste er at samboern var ganske flink da vi flytta sammen, men jeg har skjemt ham bort... Så jeg gjorde nok meg selv en bjørnetjeneste der.
Anonym bruker Skrevet 23. september 2008 #10 Skrevet 23. september 2008 Anonym 01:18 Tydeligvis har ikke du vært gravid med bekkenløsning. Det er faktisk ganske tungt arbeid både oppvask, og henge reine klær på plass! Trenger ikke være så spydig! Skrev vel ikke noe stygt til noen gjorde eg??
Anonym bruker Skrevet 11. oktober 2008 #11 Skrevet 11. oktober 2008 Min kjære mann gjør så og si ingenting husarbeid.... Det hender han handler og lager middag og rydder litt, men resten er det jeg som gjør. Egentlig er det grusomt urettferdig, særlig siden jeg er høygravid også. Jeg pratet mye med han om det i begynnelsen, og han lovte å skjerpe seg, men gjorde det aldri. Så nå har jeg gitt opp, egentlig. Selv om jeg ikke forstår at han virkelig har samvittighet til å la meg gjøre alt alene. Men han er flink med ungene, da. Skifter bleier, bader dem og tar dem med seg ut på tur og besøk osv så jeg får litt tid for meg selv. Også lar han meg sove litt lenger på morgenen, han står nesten alltid først opp med barna. Så han bidrar jo på sin måte. Også er han veldig flink til å rose meg når han ser at jeg har ryddet og vasket. Men skulle virkelig ønske at han også kunne ta kjøkkenet, vaske og støvsuge, vaske klær, brette og legge på plass av og til. Skjønner ikke hvordan dere får mennene deres til å gjøre det, jeg. Men uansett - jeg elsker han og han elsker meg, og vi har det kjempefint sammen, og det er jo det viktigste!!
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2008 #12 Skrevet 12. oktober 2008 Jeg holder på å klikke, og nå er det like før den late egoisten får reisepass! Ikke er han hjemme, og om han er det en sjelden gang, finner man han på sofaen eller i senga. I dag ga jeg beskjed om at jeg heretter ikke kommer til å røre oppvaskmaskinen! Nå skal jeg ha mine 6 år uten å vaske opp. Så får vi se da. Det virker som om når jeg sier ifra om en ting, så går han veeeeldig stille i noen dager, og bare venter på at det skal gå over, og så fortsetter han akkurat som før. Hva f... tror han at jeg er? Jeg har aldri vært så nær å pakke sekken min som i dag. På lørdags natt var jeg syk, spydde som en gris, og da vekker han meg kl 0430 og spør om han kan dra på jakt selvom jeg er syk! Er det mulig????? Der lå jeg og hakket tenner og var skikkelig dårlig, og måtte opp med førstemann når han våknet kl 07. For han dro jo selvsagt på jakt! Skal det være sånn, eller er jeg helt psyk???? Sliten i uke 16...
Ina75 Skrevet 12. oktober 2008 #13 Skrevet 12. oktober 2008 Hm - mange anonyme svar her... Eg bur saman med ein mann som er full av godvilje og som gjer ganske mykje, berre ikkje alltid det som trengs eller det som er viktigast. Og så gjer han det ikkje på "min" måte - så med mine krav har eg nok tatt frå han litt av initiativet, stakkar. Men fordi vi begge har jobba fullt, har det vore naturleg å dele på matlaging og husarbeid. Det blir helst slik at han vaskar ofte og eg vaskar grundig : ) Handling gjer han for det meste. Vi har ikkje barn frå før, men skal ha tvillingar no. Han har vore super gjennom svangerskapet - tolerert mine humørsvingingar stort sett, sjølv om eg merkar han treng litt luft innimellom for å behalde humøret. No er vi begge innstilte på det å bli foreldre. Eg blir nok "sjefen" der òg, for han har ikkje erfaring med barn, men eg er ikkje i tvil om at han kjem til å ta sin del av arbeidet der òg. Det heile har utvikla seg over tid, gjennom mange pratar og diskusjonar - lite krangling, for det likar ingen av oss. Vi har funne fram til "vår" måte å løyse tinga på, sjølv om det tok lang tid.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #14 Skrevet 13. oktober 2008 Mannen min gjør alt i huset i disse dager! Han vasker klær, lager middag, gjør rent osv. Han sier at nå som jeg er gravid (sliten og dårlig) og er i ny jobb (slitsomt i seg selv) trenger jeg ikke bekymre meg for husarbeid... Jeg kjører bil 3 timer om dagen (til og fra jobb) og er sliten i ryggen og overalt ellers når jeg kommer hjem, så da får jeg servert middag som spiser halveis liggende på sofaen. Etter middag brer jeg pleddet over meg og legger meg til for å se på tv eller halvslumre frem til leggetid! Slik tilbringer jeg kveldene, hvis jeg da ikke løper til og fra do for å kaste opp... Mannen min sørger for at jeg alltid har rent tøy å ha på meg om morgenen, og han står opp et kvarter før han må om morgenen for å lage matpakke til meg... I matpakken finner jeg alltid små nøtteposer, forskjellig frukt osv.. Jeg er verdens heldigste heldiggris :-):-)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #15 Skrevet 13. oktober 2008 Jøss! Hvor fant du han der? Kan vi klone han? Fortsatt sliten....
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #16 Skrevet 13. oktober 2008 Fra anonym 9.9 (09.37) Jeg strever med å skjønne dere og så mange andre kvinner som sliter seg helt ut. Stiller dere høye krav til hvordan det skal se ut hjemme, føler dere at et rent og ryddig hjem på noen måte er mer deres ansvar enn mannens? Eller er mennene deres gradvis blitt bortskjemt med at "bare han venter lenge nok så går det nok over/arbeidet blir gjort"? Jeg har nok en høy toleranse for rot, men jeg har heller ikke vært villig til å innta en sjefsrolle i heimen. Der skal vi bo alle sammen og dermed er det opp til alle som bor der å bidra og enes om hva som skal være standarden. Hvordan kan en (mannen) se på at hans kjære alltid er sliten og trøtt og så ikke bidra med omsorg, hjelp og fordeling av arbeidet som må gjøres? Går det for noen av dere an å sette hardt mot hardt; bli en real "bitch" som i en periode KUN lager mat til seg selv (og barna) og lar alt hans klær, rot bli liggende i en "rotekrok" som bare er hans? Så setter du i gang og slenger alt dit helt til han ser poenget?Jeg ville ikke nølt med noe sånt, men jeg er også en temmelig direkte person, og har i tillegg en veldig samvittighetsfull mann - men for meg virker det som dette kan gå på selvrepsekten løs for mange av dere, og i det lange løp kunne det kanskje være lurt å ta noen slike drastiske skritt..?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #17 Skrevet 13. oktober 2008 Her var det mange med menn jeg gjerne skulle byttet min mot... Min mann gjør altfor lite! Ber jeg han gjøre noe, får jeg beskjed om at han ikke lar seg dirigere av noen som er 3 år yngre (hva har det egentlig med saken å gjøre) Senest i går snakket vi om fordelig av husarbeid, legging av ungene, henting i barnehagen, gjøre aktiviteter med ungene på ettermiddagen. Hans kommentar var følgende (HOLD DERE FAST): i utgangspunktet må jeg regne at jeg skal gjøre alt. Alt han gjør må jeg ta som en bonus! Har lenge gått og telt pluss og minus i forholdet. P.t. har jeg bare så lyst å avslutte alt og få dette lagt bak meg, men sambo vil ikke flytte. Det er så vanskelig å "hive" noen ut. Huff.
blirjegsnartmamma Skrevet 13. oktober 2008 #18 Skrevet 13. oktober 2008 Hos oss er det veldig godt delt! Hender jeg må minne på, men han er veldig flink, og lager nok mer middag enn meg også I vennekretsen er det mange forskjellige, men bortsett fra et helt utrolig merkelig par, så virker det som alle har gode ekteskap der de hjelper hverandre, og behandler hverandre pent.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #19 Skrevet 14. oktober 2008 Til anonym 21:54 13.10.2008: Heter typen din Petter???? Sliten fortsatt...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2008 #20 Skrevet 14. oktober 2008 Hei 18:55 Nei, han heter ikke Petter. Fins det flere av den sorten??? Trodde ingen var så gammeldags som min samboer når det gjelder syn på husarbeid. Hilsen 21:54 13.10.2008
Mamma, Jonathan & vesla <3 Skrevet 15. oktober 2008 #21 Skrevet 15. oktober 2008 Vi deler vel det meste 50/50... Men vi har våre "spesialfelt" da. Jeg tar meg av klesvasken (orker ikke at all hvitvasken blir rosa) og han tar seg av det meste av oppvasken... ble litt overasket over at det fortsatt er slik at mennene får "lov" til å være late! Hadde ikke blitt tolerert her i huset i alle fall!!
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2008 #22 Skrevet 17. oktober 2008 X-en min het Petter og han sa at han vasket ikke opp fordi han hadde ikke pupper... Jupp.. X! Værsågod neste!
Mummy Skrevet 20. oktober 2008 #23 Skrevet 20. oktober 2008 Her hos oss er det jeg som gjør nesten alt. Gidder ikke mase på han om å få ting gjort, da blir det bare sure miner og alt han skal gjøre det blir utsatt!!! Da er det bedre å gjøre det selv, selv om det irriterer meg helt grensesløst når han sitter i sofaen med bena på bordet og er på nettet, men s jeg lager mat, gjør rent eller bader ungene. Han tar ALDRI iniativet til å gjøre noe!!! Han mener at siden han skifter dekk på bilen og rydder og vasker den 1gang i året, at det veier opp for alt jeg gjør hjemme!! Flere som har bortskjemte menn?????
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #24 Skrevet 21. oktober 2008 Hei Kona lager middag (ikke i helgene), mens jeg rydder og vasker etter middagen. Jeg vasker 1 etasje + bad 1-2 ganger i uken. Jeg kler på ungene hver morgen,kona lager frokost og følger de til barnehagen (kona henter også) Jeg står opp med ungene hver morgenen i helgene slik at kona kan sove ( vi menn trenger ikke å sove vi) Jeg skifter dekk på bilen, vasker og polerer bilen men det teller ikke da det er en guttegreie.jeg beiser huset, klipper plenen o.l. Jeg leser her og ser at det også er en del av damene som bør se seg selv i speilet og se om all kritikken til mennene er riktige. Jeg tror vel jeg gjør dette for og spare husfreden. Flere som har bortjemte koner/samboere???? Pappa
Mummy Skrevet 21. oktober 2008 #25 Skrevet 21. oktober 2008 Enig i at vi damer kanskje klager mye, men nå er det ikke alle menn som hjelper til sånn som du gjør og min mann gjør det altså ikke!!! Hadde vært kjempefornøyd om mannen min hadde gjort halvparten av det du gjør....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå