Gå til innhold

ang, jobbe sene kvelder og netter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid rundt 5 uke. Jobber som bartender 4-5 kvelder/netter i uka. Stressnivået er så klart ganske høyt, spesielt i helgene.Har ikke en eneste fri helg før januar 2009. Pluss at det er en del tunge løft, når det kommer til rydding når kvelden er slutt, og noe også i løpet av kvelden. Jobber på to forskjellige steder. Ene jobben ligger 1 t og 20 min unna med tog, noe som er litt slitsomt. Hva tenker dere at dere hadde gjort i denne situasjonen? Bør jeg fortsette så lenge jeg orker, eller tror dere denne type stress, mye kveld og natt og noe tunge løft er noe man bør være forsiktig med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet 75 % natt, er 6+ 4 og har fått helt fritak. Din jordmor kan beordre omplassering på dagen, hvis ikke arbeidsgiver kan omplassere deg, blir du hjemme med svangerskapspenger, med samme lønn.

Nattarbeid øker risiko for S.A, for tidlig fødsel og lav fødselsvekt. Også ifølge arbeidsmiljøloven har du rett på fritak.

Skrevet

mai barn i vente:

Åssen nattjobb er det du har siden du er blitt fritatt?? Jeg har også nattarbeid..

Skrevet

Jeg jobbet natta og det har gått helt fint det gjennom to svangerskap, går nå i mitt 3. svangerskap og jobber fremdeles natta. Går helt strålende det. Men nå tar ikke jeg toget i over en time til og fra og jeg jobber ikke som bartender med masse bråk og støy om natta. Bare du selv som kjenner om du klarer å fortsette med arbeidet eller ikke.

Skrevet

Jeg jobbet også natt begge gangene jeg gikk gravid. Mye stress og uro på jobb,hadde SA i uke 18,da jobbet jeg 100%.2.gangen jeg gikk gravid ba jeg om tilrettelegging,fikk ikke,så sokte derfor svangerskapspenger. Fikk da dekket inntekten min 100%.Var kjedelig å gå hjemme,men absolutt å foretrekke framfor nattejobbing.Sier ikke det ikke for å skremme,men hvis du kjenner det på kroppen og er uvel,så be om tilrettelegging/svangerskapspenger.

Skrevet

Hei!

Som hun i det første svaret sier så har man forskning som viser at nattarbeid gir større risiko for bl.a. spontanabort. Dette vil nok legen din eller jordmor kjenne til. Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for deg så du slipper arbeid som gir deg økt risiko i svangerskapet. Dersom det ikke lar seg gjøre å tilrettelegge har du krav på svangerskapspenger. Du kan få informasjon om dette ved å ta kontakt med fagforeningen din. Dersom du ikke er medlem av noen fagforening kan du prøve å høre med NAV eller legen din. Forøvrig vil jeg anbefale deg å melde deg inn i en fagforening dersom du ikke er medlem allerede. Det kan være veldig greit å ha noen i ryggen dersom svangerskapet skulle by på problemer i forhold til arbeidsgiver og arbeidssituasjon. (Bli satt opp på færre vakter etc.)

Til sist vil jeg si at du vil alltid finne mange som har jobbet natt og kommet seg greit gjennom svangerskapet. Samtidig er forskningen på økt SA risiko ganske entydig, så det kan være lurt og være føre var og ikke se for mye til hvordan det ahr gått med enkelttilfeller omkring deg. ( Det er jo tross alt mange røykere som blir over 70 år. Det betyr ikke at røyking er anbefalt.)

Lykke til videre i svangerskapet!

Skrevet

Jeg jobbet 75 % natt i hjemmesykepleien. Rolige vakter, men ønsker ikke å risikere noe. Jeg aborterte i uke 12 for noen år siden, og det var forferdelig.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Jeg ble litt klokere av dette. Skal en tur til legen i dag. Formen er på trynet, og i kombinasjon med kvelds og nattjobb er det virkelig ikke noe særlig. Ikke jobb på dagtid heller for den saks skyld. Så får vi se hva legen sier, og ta det derifra. Takk igjen for all hjelp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...