Gå til innhold

Hva tenker dere om skrivefeil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting er innlegg som er postet her av folk i det ganske land; helt greit med leif'er. Vi har alle ulike forutsetninger til å formulere oss. Noen har dysleksi, andre vektlegger rett og slett ikke rettskriving.

Men når "journalister" på nettsteder som f.eks dib skriver desverre med EN s?? (Hovedsiden)

Er man forpliktet til å prestere bedre enn som så, eller er det "ikke så viktig" med det skriftlige?

Jeg er nok litt nazi utover det normale på rettskriving (men slettes ikke feilfri selv). Samtidig; 100% klar over både dysleksi og det faktum at vi vektlegger ulike ting her i livet..

Hva mener dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blåser i hva folk skriver på forumet sånn som her og korrekturleser sjelden meg selv, men på "offentlige" sider som (nett-)aviser, tv-teksting, nettsider og ikke minst eiendomsannonser osv så er jeg mer nazi og syns absolutt man burde "kunne bedre" i en slik jobb, eller ha noen som korrekturleser for seg. I det minste har man jo stavekontroll på pcen...?

Skrevet

Godt formulert! Signerer rugekassa! (Men burde du ikke føde snart???)

Skrevet

Føde snart ja - mortilgunnar syns også det :oD Men er bare snart 17 uker på vei, så det er leeeeeeenge til jeg syns noen fødsel er ok, hehe.

Skrevet

a-ha, synes liksom du har vært rugekasse en evighet, jeg...

Men da får du knipe igjen noen måneder til, gitt:-)

Skrevet

hahaha... ser du, det er ikke bare jeg som syns du går gravid i evigheter! hehe

Skrevet

Sier meg enig med "rugekassa";) Bryr meg ikke noe om hvordan folk skriver f.eks her inne. Regner med de fleste har det som meg - tusen ting å holde på med, så her fyker det unna på touchen - og tenker lite på hvordan jeg formulerer teksten eller hvordan rettskrivingen min er. Sitter jeg derimot og jobber med masteroppgaven min er jeg meget nøye! Og det irriterer meg max når jeg leser artikler, nyheter o.l(skrevet av journalister el. fagfolk) som er stappfulle av feil. Er man journalist så bør teksten jammen meg være korrekt!

Skrevet

Jeg er helt enig med deg!

Skriveleifer er ikke så nøye på et nettsted egentlig, selv om jeg ikke klarer å ta et innlegg seriøst hvis det er en god del skrivefeil. Bortsett fra hvis mortilgunnar har skrevet det, for hun er den eneste jeg vet at har dysleksi, så jeg tenker ikke over det med henne. Så er hun så skjønn;-)

Men på offentlige sider, reportasjer osv. syns jeg det er særdeles uproft med skrivefeil.

Skrevet

søte snille monajenten :-)

Skrevet

Gunnarmamma..satt faktisk med et snev av dårlig samvittighet da jeg postet dette; derfor jeg poengterte tydelig hva jeg mente.

Jeg vet du har dysleksi, men du er et premieeksempel på at man ikke nødvendigvis trenger gjemme seg bak en diagnose. Skriving og lesing gjør underverker!!

Du fikser det godt - om jeg ikke hadde visst du var dyslektiker, ville jeg aldri gjettet det:-)

Skrevet

Enig med Rugekassa jeg og. I fora som dette bryr jeg med ikke om en manglende "s" eller små bokstaver etter punktum. Men i aviser, ukeblad, på tv, text-tv og fagstoff irriterer jeg meg grønn på all slurv og rettskrivingsfeil. Selv slurver jeg masse her, men skylder på ivrige hender og treg hjerne der ;-)

Det som derimot er litt irriterende her er de få som konsekvent skriver på brei dialekt. Kunne godt skrevet på dialekt jeg og, men hvor pent blir det? " Æg kounn kje fatte at hiin kar'n sko vær så i bedaring åver nåkka sånnt..."

Skrevet

takk for gode ord kjipe-laila. du skal ikke ha noe dårlig samvitighet... hehe... man kan jo ikke lavær og ta opp ting fordi det er noen der ute som kanskje vil føle seg støtt... hehe... det går ikke!

(og ikke følte jeg meg støtt heller ;-) )

Skrevet

Og bare for å kommentere mortilgunnars dysleksi, så hadde ikke jeg lagt merke til at hennes innlegg var noe "verre" enn flere av mine egne, hehe :o)

Skrevet

hehe... takk :-) men hvem det sier mest om kan diskuteres... hehe.. med tanke på at kommunen gir meg 4 privattimer i uka fordi jeg har så sterk dysleksi... heheh..:P

Skrevet

Veldig enig med dere over - her inne og tilsvarende steder der "folk flest" skriver bryr jeg meg ikke særlig mye om det, men journalister som har orddelingsfeil, og/å-feil og stavefeil virker bare skikkelig uprofft.

Jeg er også rimelig nazi på slike ting (er nødt til å være det i jobb, da jeg skriver enormt mye brev og notater/betenkninger) og i profesjonell sammenheng blir det faktisk ubevisst sånn at man tar brev o.l. mindre seriøst hvis de er fulle av skrivefeil når kommer fra saksbehandlere, advokater, konsulenter osv. I privat sammenheng er det imidlertid ikke så nøye, jeg skriver sikkert mye gæli her inne selv (touch-metoden er ikke akkurat helt inne, kan man si).

Hva angår de som skriver på dialekt er jo det oftest greit nok, men noen få blir faktisk innmari vanskelig å forstå innimellom - tok meg for eksempel en stund å skjønne at "sje" betydde "ikke" hos en av dem som antakelig kommer fra stavangerkanten et sted.. Men stort sett går det bra :)

Skrevet

Synes det er utrolig dårlig når journalister på nettsteder,i aviser, blader osv ikke skriver korrekt. Irriterer meg når jeg leser artikler som ikke er godt språklig skrevet.

Selvsagt noe HELT annet her inne. :)

Skrevet

takk *rødme* :-)

Skrevet

egnetilg så har det ikke noe å si om folk har srkive feil. så legne den frsøte og den sitse bksoatevn er satt ritkig så kan alle lese det uetn porlebemr ;)

men, slevøflelig har man ikke sotrt og irrietre seg over, så er det jo greit og si ifra til de som "ikke kan srkvie"

Skrevet

Jeg sendte selv en mail en gang hit til DIB ang. en feil på førstesiden som jeg syntes ble litt for dum på et nettsted som faktisk burde ha litt peiling på akkurat dette temaet. Det var da det sto om babyer som ammet mødrene sine... *ler*

Gjest Sauen og dingsen **1pp**
Skrevet

Jeg er skrivefeil-nazist, spesielt når det kommer til orddeling. Jeg har en kokebok der hvert eneste ord er delt opp i hundre (minst!) På forsiden står det "Den store mat lagings koke boka". Jeg fant den på loftet hos mamma - hadde aldri kjøpt den om jeg så den i butikken. Det er helt grusomt å lese i den!

Dersom man jobber som journalist, forfatter eller you name it og ikke er sikker på egen rettskriving, bør man få noen som kan det til å korrekturlese.

Her inne på DIB bryr jeg meg ikke så mye, siden det blir et litt mer uformelt språk. Jeg skriver helt sikkert feil selv her inne også :-)

Skrevet

Jeg mener at alle kan trykke feil på et tastatur - det er greit.

MEN - må si jeg reagerer på ting som openbart er mangel på kunnskap og at folk ikke bryr seg. Det er så mange som bruker feil spørrepronomen, skriver oxo, bøyer verb feil osv. Det verste er alle orddelingsfeilene. Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å sette sammen sammensatte ord? Og så selvsagt og/å - problemet. Det er da ikke vanskelig vel?

Jeg synest det er trist at folk ikke kan skrive lenger... Det kan da ikke ha vært så ille før??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...