sivanneg Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Jeg er i uke 24 å har et problem med godteri/sukker... kan vel gjerne kalle meg selv avhengig selv om jeg ikke tror det går ann da:p men i allefall... jeg må starte dagen min med en kopp te og i allefall 3-4 ss med sukker i... hvis ikke er det akkurat som om jeg ikke våkner skikkelig.. men en positiv ting er at jeg i allefall spiser sunn frokost vedsiden av te'en da:) men har jeg penger er godteri førsteprioritet... er jeg på tur til skolen å går forbi butikken (noe jeg må for å komme meg til skolen) må jeg innom der for å kjøpe meg en liten sjokolade eller lignende.. ellers på dagen spiser jeg sånn høvelig normalt og sunt, i tillegg til goderiet... enkelte ganger kan det være så galt at jeg bruker di siste pengene jeg har på goteri i stede for å kjøpe et brø f.eks.... sambo begynner bli litt irritert selv om han prøver å "lære" meg å prioritere, å å kutte ut alt det usunne.. men det er ikke så enkelt..:/ men jeg har alltid vært glad i godteri å har alltid hadd normal vekt.. (170 cm høy og aldri over 60 kg) har lakt på meg 7 kg til nå i svangerskapet da.. men i allefall.. er det noen som har samme "problem" som meg? eller noen som har noe råd får hvordan jeg kan klare å holde meg unna godteriet? takk på fårrhånd:)
MintCondition Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Om du spiser godteri hver dag, i tillegg til te med mye sukker i, så er det jo FOR mye, men det vet du jo selv. Jeg har ikke noen tips, annet enn å tenke over at alt du spiser også går over i babyen, det er ikke moro å få en "sukker-unge" på oppunder 5 kg, med sukkerabstinenser fra dag 1... Tenk også litt på faren for å få svangerskapsdiabetes.
birrisj05.02.09 Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 Åh, du MÅ prøve å kutte veldig mye ned.. men skjønner det er vanskelig, sukker kan være veldig avhengighetsskapende. Hva med å prøve krom? Det skal jo funke mot sukkersug.. hvis man kan ta krom under graviditet, men det tror jeg ikke skal være noe problem. Bare man ikke tar for mye. Snakk med legen om det kanskje? Jo mer søtsaker du spiser jo større blir ungen og jo mer sprenges du nedentil under fødselen, det er kanskje noe å tenke på?
birrisj05.02.09 Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Du kan eventuelt bytte ut sukkeret med fruktose, det har vi hjemme hos foreldrene mine. Søtningsmiddel, mye bedre/sunnere enn rent sukker. Vet ikke helt hvor man får kjøpt sånt.. kanskje helsekost..
Endeligtobarnsmamma Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Uansett om du spiser "ekte" sukker eller kunstig søtningstoff så reagerer kroppen på samme måte. Hjernen får beskjed om at det er noe søtt på vei fra tungen og så er maskineriet i gang. Etter at jeg fikk vite det ble jeg skeptisk til kunstig søtning.... Syns faktisk det er bedre å spise "ekte" sukker innimellom og heller kutte ned. Du kan ikke klare å kutte ut sjokolade og andre usunne sukkrede ting med frukt feks? Melon, ananas osv er jo søte frukter som kanskje kan erstatte søtsuget?
birrisj05.02.09 Skrevet 8. september 2008 #6 Skrevet 8. september 2008 Kunstig søtning er nok ikke bedre sånnsett nei. Selv drikker jeg aldri lettbrus f.eks, drikker heller med vanlig sukker. Lettbrus er jo ikke sunnere. Og smaker heller ikke godt. Tenkte bare at siden kunstig søtning ikke smaker like søtt, så kan det være en måte å få trappa ned på. Fordi det kommer til å smake litt annerledes. Ikke like godt
Gjest Skrevet 8. september 2008 #7 Skrevet 8. september 2008 Har det helt likt som deg... Sliter som F*** med å legge om vanene min. Jeg vet jeg spiser for mye godteri og drikker for mye brus, men jeg greier ikke å kutte ned!! Jeg har som deg alltdi vært glad i godis, men aldri lagt på meg lett. Er ca 175 høy å normalvekta mi ligger på rundt 60 kg. Jeg er nå 27+2 uker på vei, å har lagt på meg ca 15 kg!! Det er MYE syns jeg. Sist kontroll prøvde jeg å ta det opp med jordmor, men hun mente det ikke var noe å henge seg opp i... at alle legger på seg forskjellig og i rykk og napp. Men jeg går rundt meg konstant dårlig samvittighet, og ikke minst kan jeg jo ikke fordra at jeg har lagt på meg så mye... Er livredd for å få en diger "sukkerunge", redd for å ikke bli kvitt alle kiloene etterpå... I tillegg til denne sukkerhungeren har jeg en enorm apettitt. Jeg spiser sunt ellers, men utrolig mye mer enn hva jeg pleier. Så det har jo sitt å si til at jeg legger på meg så mye. Jeg har vært ho legen idag, han mistenker at jeg har problemer med stoffskiftet. Kanskje det er noe du også kan få sjekket? Symptomer han nevnte som jeg har er: hjertebank og høy puls, "ulvehunger"/sukkersug, blir lett varm/svett, har hovnet opp på halsen (jeg trodde det bare var en liten "valk", men han snakket noe om opphovnet skjoldbruskkjertel). Men alt dette kan jo også komme av graviditeten, så derfor testet han for å være sikker. Jeg har ingen råd til deg, men vi begge får prøve å kutte ned! Målet mitt er å holde godteri og brus til helgene, å det SKAL jeg klare. Men en kopp te med litt sukker i skal jeg også unne meg til frokosten. (Uff, ble langt dette ser jeg. Men var så godt å se jeg ikke er alene...)
Gjest Skrevet 8. september 2008 #8 Skrevet 8. september 2008 Du har jo lagt på deg helt normalt. Tabell for gjennomsnittlig vektøkning: Uke 5 - 2,3 kg Uke 7 - 2,6 kg Uke 10 - 3 kg Uke 13 - 3,5 kg Uke 15 - 4 kg Uke 17 - 5,6 kg Uke 20 - 6,2 kg Uke 23 - 7,2 kg Uke 25 - 8,2 kg Uke 27 - 9,3 kg Uke 30 - 10,3 kg Uke 33 - 11,3 kg Uke 35 - 12,2 kg Uke 37 - 13 kg Uke 40 - 14 kg Prøv å spis litt søt frukt istedet for snop. Mango, pære, kiwi, aprikos, melon, jordbær, brungebær, blåbær, bananer. Du kan lage enkle fruktsalater til å knaske på kveldstid. Poppe litt popcorn i gryta. Gulrøtter er veldig greit å spise. Jeg lager meg et stort brett med oppskjærte grønnsaker og frukt + kjeks og litt ost noen kvelder. Og koser meg med samboer. Istedet for å kjøpe godteri, kan du kjøpe en pose med knaske gulrøtter. De er søte, men sunne. Prøv med honning i teen istedenfor sukker. Akasie honning er en veldig søt og god honning. Har du prøvd roiboos te? Den trenger veldig lite søtning for å virkelig være god. Lykke til da:)
mooch Skrevet 8. september 2008 #9 Skrevet 8. september 2008 Hei Jeg kan bare si hva som fungerer for meg. Jeg var som deg før, og kan ikke ha noe som helst i hus uten å spise det (gjelder også mandler, kokesjokolade, kaker i fryseren etc). Så for å unngå problemer så har jeg ingenting hjemme. Og i perioden jeg var som verst hadde jeg ikke med meg penger hvis jeg ikke spesifikt skulle handle mat. Tok med meg matpakke og hadde en vannflaske. Da trenger man ikke penger på skolen. La heller mannen handle mat. Og hvis jeg hadde hatt gjester, og hadde noe til overs når de gikk ut av døren, så kastet jeg det. Innførte også en regel om maks to stk av hver type smågodt når vi handlet. I forhold til sukker i teen så ville jeg prøvd å gradvis redusere det. Jeg klarer meg heller ikke helt uten, men hvis du reduserer gradvis vil du ikke merke det. Alternativt kan du kutte helt, det er utrolig slitsomt i to uker, men siden trenger du det ikke lenger. Men da må du kutte ALT søtt. Inkludert frukt, saft, brus, kunstig søtning osv. Lykke til!
sivanneg Skrevet 8. september 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. september 2008 fint å hør d e fleire såm me:p å tusn takk før goe tips=) må prøv å kjærp me...
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 8. september 2008 #11 Skrevet 8. september 2008 Jeg har gått på Grete Roede- kur et par ganger, og da har jeg skjerpet meg skikkelig. Min erfaring er at det er verst i begynnelsen, så går det lettere etter hvert. Jeg er overbevist om at sukker er noe man blir avhengig av, så hvis du kan f.eks. si til deg selv at du skal kutte ut godteri og sukker i teen i EN uke, så greier du sikkert lettere å kutte ned på mengden etterpå. En uke er jo overkommelig, er det ikke? Men man må bare ha masse viljestyrke og motivasjon.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #12 Skrevet 9. september 2008 Leser alle svarene du har fått, men skjønner egentlig ikke problemet... Så lenge du er så tynn som du er, kan det jo være du trenger det lille ekstra. Hvis jeg var deg, hadde jeg kost meg UTEN dårlig samvittighet så lenge du spiser sunt ellers og ikke veier mer enn du gjør. Du har jo heller ikke akkurat lagt på deg veldig mye så langt i svangerskapet. Man trenger gjerne litt ekstra kg pga ammingen, det tærer på. Er selv glad i godis men veier nok litt mer enn deg;-P
Maya_1 Skrevet 9. september 2008 #13 Skrevet 9. september 2008 Jeg vil ikke si det. Selv om man ikke legger på seg av det kan man få for mye sukker, jeg ville tenkt på svangerskapsdiabetes jeg da.
MintCondition Skrevet 9. september 2008 #14 Skrevet 9. september 2008 At man selv ikke legger på seg så mye har jo ikke så mye å si, men for BABYEN sin del skal man jo ikke hive i seg sukker helt ukritisk. For det første risikerer man å utvikle svangerskapsdiabetes, med alle de problemer både i svangerskapet og ifb med fødsel det kan medføre, og i tillegg er det veldig stor fare for at babyen blir en "sukkerunge", dvs blir altfor altfor stor. Og faren ved DET er jo ikke nødvendigvis at det blir vanskeligere å føde, men at babyen rett og slett blir født med sukker-abstinenser, samt anlegg for selv å få diabetes og bli overvektig. I tillegg har man 3 til 4 ganger så høy risiko for svangerskapsforgiftning om man spiser mye sukker.
Gjest Skrevet 9. september 2008 #15 Skrevet 9. september 2008 Er selvfølgelig enig i mye av dette, men utfra det HI skiver så forstår jeg det dithen at en gjennomsnittsdag for henne er vanlig sunn mat pluss en liten sjokolade pluss 3-4 t-skjeer sukker i teen. Utfra min verden er ikke dette ekstremt mye sukker, jeg tenker at såpass er greit å unne seg så lenge vekten og alle andre mål er ok. Man får jo nøye oppfølging fra lege etc mtp bl.a. urinprøve og blodprøve.
MintCondition Skrevet 9. september 2008 #16 Skrevet 9. september 2008 Neida, jeg tror heller ikke at en liten sjokolade og sukker i teen er farlig, men jeg forsto det slik på HI at hun hadde et seriøst problem med godteri, at hun brukte alt av penger på det liksom.. Men en liten sjokolade om dagen kan man helt sikkert unne seg, om man føler man har fortjent det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå