Gå til innhold

Er det ikke lov å være syk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sykemeldt et par uker fordi jeg er "utbrent" med smerter i kroppen, i tillegg til at jeg har lettere angst/depresjon. Men nå vil min arbeidsgiver spørre nav om tilrettelegging så jeg kommer tilbake i jobb fortest mulig.

Jeg bare lurer på hva som skjer da? Kommer de til å sette en sofa på arbeidsplassen og si: jobb når du vil og sov når du vil? Må sove 10 timer om natta + 1 time på dagen for å hente meg inn. I tillegg til anspenthet i kroppen gråter jeg en del og det er vel ikke helt ypperlig i omsorgsyrket?

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det nye at arbeidsgiver er forpliktet til aa proeve aa finne loesninger som gjoer at du kan jobbe. Det betyr ikke at du tvinges paa jobb, men at du og legen sammen skal finne ut hva som kan gjoeres for at du skal trives i jobb, er ikke det fint da?

Skrevet

JO! Selvsagt er det fint. Men det jeg trenger er å slappe av i noen uker. deretter ser jeg for meg at jeg kan begynne 100% igjen og så session closed. istedetfor å begynne 50% nå og så kanskje gp i 50% i flere uker.

Skrevet

Se på det som noe positivt. Jo lenger man er sykmeldt, jo vanskeligere er det (statistisk) å komme tilbake i jobb. Dette er også for å gjøre overgangen lettere for deg. Kanskje du kan begynne med å jobbe bare noen timer per dag, aktiv sykmelding. Kanskje seng til å hvile i. Kanskje treningstimer i arbeidstiden. Hensikten er ikke å gjøre det verre for deg, selv om det kanskje føles sånn nå. Meningen er at du skal være med på å avklare hva som er nødvendig for å komme tilbake i jobben igjen. Hva det er, er avhengig av så mangt: hva slags jobb du har, hvilke symptomer du har, hvilke situasjoner du synes er vanskeligst osv.

Skrevet

Du blir nok inkalt til legen din, ogsa kan dere diskutere. Det er jo ogsaa viktig at arbeidet tilrettelegges slik at du ikke blir utbrent paa nytt, saa det er nok litt det det gaar paa ogsaa.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg skjønner at det er for å få meg raskest tilbake i jobb. Men slik det er nå har jeg 0 energi. Jeg har vondt i kroppen, som forsterkes av stress, ofte lei meg/trist, kvalm, vondt i magen (også av stress), gråter. Det er virkelig ikke gunstig når man jobber med mennesker. Jeg kunne kanskje ha jobbet noe dersom det var på et kontor/lager e.l., men ikke foran uskyldige folk.

Det gjør det hele så vanskelig!

Skrevet

Får du en aktiv sykmelding går det også an å finne andre arbeidsområder for deg på din arbeidsplass, altså at du kanskje kan få jobbe på lager eller kontor.

Depresjoner og slikt blir som regel bare verre av å være alene hjemme og sove masse, men har du fysiske symptomer som legen din vet om, er det klart din lege, arbeidsgiver og du i fellesskap vil finne ut av noe som passer for akkurat deg =)

Lykke til!

Skrevet

Du kan ikke ta ut litt ferie da? Hvis du trenger å slappe av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...