Gå til innhold

Dere dyktige kokker; hvordan er det med ris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I noen oppskrifter jeg har, så står det at man først koker risen på normalt vis, og senere så skal den koke videre med retten i 20 minutter til, og mere enn det innimellom. Pasta blir jo ihjelkokt- hvordan er det med ris?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blir ikke ihjelkokt på samme måte som pasta, men jeg ser vel ingen veldig gode grunner til å tilsette den i retten så tidlig. Litt klebrigere vil den bli. I former som skal i ovnen og slikt funker det jo, men om det er f.eks en gryte det er snakk om kan du vel bare la den putre en stund lenger før du hiver i risen.

Skrevet

Jeg ville nok ikke ha kokt risen på vanlig måte først, og så i 20 minutter til - blir jo bare grøt, da, jo...

Unntaket er når man skal lage stekt ris - da skal risen koke først, så avkjøles, og så wokes - da får den rett konsistens.

Skrevet

Takk for svar! Så det funker i ovn, men ikke i gryter. Kjekt å vite:-) Du skjønner, jeg har dilla på kokebøker, og nå driver jeg og tester ut retter som er fra land jeg som er nye for meg matmessig. Er jo vant til at oppskrifter ikke alltid er så lure å følge, så jeg ble litt i tvil da jeg leste dette med denne risen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...