Kokkeli nyter våren:) Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Jeg har vært så flink at jeg har alltid brukt slike posepakker bare. Men har den siste tiden prøvd meg å lage sausene selv. Hvit saus har jeg alltid laget fra bunnen. Men får aldri til brun saus syntes jeg. Hvordan gjør dere det?
Mariamin Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Bruner smør i en kjele, har i mel og sper med kjøttkraft ( som regel buljong da...) Jeg bruker da grønnsaksbuljong, da jeg synes den er best. Krydrer med ønsket krydder og må gjerne tilsette litt sukkerkulør. Legg gjerne kjøttet i sausen og la det trekke med en stund før servering.
Bie&babylove:-) Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 Jeg lager bare brun saus selv hvis jeg har stekt kjøtt som for eks skinkesteik ol. Da blir det masse god stekesky i langpanna som jeg sper med litt vann. Så smelter jeg smør i en kjele, har i et par ss med mel og sper med stekeskyen og evt vann eller buljong hvis det blir lite væske. Smaker til med salt og pepper og evt sukkerkulør hvis den blir lys.
Pappalille Skrevet 10. september 2008 #4 Skrevet 10. september 2008 Jeg bruner margarin i _varm_ panne og har oppi mel, "moser" dette sammen til masse små klumper, og steker det til det blir mørkt. Pass på! Det brenner seg lett. Så sper jeg med kraft/buljong, har oppi litt brunost om jeg har og salt og pepper. Har også en liten dæsj appelsinjuice eller lignende i. Det er ofte sånn at om man synes noe trenger mer salt er det faktisk litt syre den trenger. Eier ikke sukkerkulør, og har aldri trengt det for å få denne brun og fin. Det blir litt "røyksmak" på denne, så liker du ikke det er det nok best å bruke en av de andre oppskriftene her =)
mille trille Skrevet 21. april 2009 #5 Skrevet 21. april 2009 først hakker jeg en halv løk og smelter noen klatter med smør i en kasserolle. legger så den hakkede løken i og vender den i smøret på middels til svak varme til den er myk. jeg putter noen spiseskjeer med mel i et glass med lokk, så tilsetter jeg en eller to dl vann og rister til klumpene forsvinner. heller det i kasserollen sammen med løken og lar det koke litt. Man må nå helle i litt veske, melk eller fløte. Fløte blir best synes jeg, men det er nok sunnest med melk til hverdags. Tilsett litt soyasaus, et par brunostskiver, kraft fra kjøtt eller bruk et par buljongterninger hvis du ikke har kjøttkraften. Tilsett litt sukkerkulør for å få den rette fargen, og ha i salt og pepper og evt annet krydder. Løk, kjøttkraft, mye smør og fløte synes jeg hvertfall er det som gjør denne sausen så god.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå