susemor-3 små Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Jeg ble klippet med nr 1. Det ble sydd pent igjen og jeg har ikke blitt plaget med det i ettertid. Revning vet jeg ingenting om.
Gjest Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 iflg jordmora på riksen er det faktisk bedre å revne enn og bli klippet, fordi når man revner gror det fortere av seg selv, enn når man klipper (da får man rette, jevne kanter) men jeg har ingen erfaring selv....
SannaMor Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Hmm, har ikke hört för at rifter gror fortere enn klipp, men jeg vet at uten klipp forekommer det oftere ukontrollerte rifter... dvs at riftene går bakover mot anus, hvor man er redd for total ruptur.
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Jeg har også hørt det. Også kan det vel hende de gangene de klipper at de klipper mindre enn om man skal revne ukontrollert. Jeg har ikke blitt sydd et eneste sting i noen av mine fødsler jeg, jordmor var veldig flink å var inne og tøyde og jeg måtte holde igjen for å ikke presse før jeg skulle med nr 1. Tror det har hatt litt å si for min del, og det at jeg var ung da jeg fødte nr 1. Håper jeg får en like fin erfaring nå
mirakel i magen*har født* Skrevet 8. september 2008 #6 Skrevet 8. september 2008 Jeg ble også klippet med nr 1. Det ble sydd pent igjen, men jeg hadde mye ubehag de første mnd etter fødselen. Ble klippet to ganger så det var mange sting. Denne gangen revnet jeg. Jordmor sa hun klippet kun i sjeldne tilfeller- at det var bedre å revne litt. Hun tøyde også en del. Min erfaring er at det er mye bedre å revne enn å bli klippet. Klippet går mye dypere på en måte.... I hvertfall er det min erfaring:)))
lillegutt ventes i oktober Skrevet 8. september 2008 #7 Skrevet 8. september 2008 jeg revnet endel med nr 1, og merket det ikke engang... var litt sår etterpå, men det hadden vel vært uansett?
gutt,gutt,jente(1MA) Skrevet 8. september 2008 #8 Skrevet 8. september 2008 Hei. Ble klippet med nr.1. Dette fordi at revner du kan det gå rett bakover, mens når du blir klippet klipper de litt på skrå slik at det evt revner videre den veien.. Åssen det kjennes etterpå har vel også noe med hvordan de syr å gjøre. Hvor stramt og sånn.. ??
LilleVildeogMamma Skrevet 8. september 2008 #9 Skrevet 8. september 2008 Jordmor vil helst unngå å klippe, da riftene gror lettere når man revner litt av seg selv. Men hvis det er veldig trangt og det ser ut som at man kan revne mye, kanskje helt bak mot anus, klipper hun for å prøve å forhindre det. Det er også vanlig å klippe hvis det blir lagt vakum/tang slik at legen får bedre plass og også for å hindre store rifter. Hvis babyen ikke har det bra på slutten og må ut fort, klipper hun også. Det beste er å revne litt av seg selv og de fleste får små rifter uten at de nødvendigvis må sys. De store riftene er det bare ca. 3% som får og man blir sydd fint sammen av en erfaren gynekolog i så tilfelle. Før i tiden var det mange som desverre fikk store problemer i ettertid, mindre nå til dags. Det er veldig mye fokus på dette nå og fødselshjelperne gjør sitt beste for å forhindre store rifter ! Se puls på nrk klokka 19.30 idag!
De tre gull Skrevet 8. september 2008 #10 Skrevet 8. september 2008 Ble klippet med førstemann og hadde ingen problemer etterpå. Grodde fint og hadde ingen smerter. Med andremann revnet jeg i fra A til Å og til siden. Ble sydd av lege rett etter fødsel i over 1 time. Tipper at det var en del hardangersøm der ja. Etter tre uker måtte jeg inn å reoperere...Pga smerter og infeksjoner.. Full narkose og tre dager på sykehus. Ikke akkurat festlig. Så min erfaring er at klipping er bedre kan man si..
kreps-76 Skrevet 8. september 2008 #11 Skrevet 8. september 2008 Da jeg fødte førstemann revnet jeg mye, totalruptur- og ble sydd sammen på operasjonsstua. Jeg hadde mye vondt hvertfall de første seks ukene, og det var ømt et lite år omtrent. Da jeg skulle ha nummer to var jeg redd for å revne igjen, mest fordi lukkemuskelen i endetarmen røk ved første fødsel, og jeg var redd for komplikasjoner/senskader hvis det skulle skje igjen. Pga faren for at det kunne skje, bestemte gynekologen på føden at jeg skulle klippes for å forebygge dette. Jeg har alltid syntes det har hørtes forferdelig å bli klippet, men jeg ble lovd lokalbedøvelse- og ja, det var MYE bedre å bli klippet. Både under fødselen, fordi jeg kjente at det var plass da han skulle trykkes ut, og det gjorde meg trygg, og i tillegg tok kanskje bedøvelsen vekk det verste presset i underlivet akkurat idet han sto i åpningen?Men det beste var at stingene var helt ubetydelig vonde etterpå- ømt ogsårt selvfølgelig, men etter 5-6 dager kjente jeg ingenting lenger.Jeg er ikke i tvil- jeg skal be om at de klipper når jeg skal føde tredjemann, og håper inderlig å bli møtt på det.
biie Skrevet 8. september 2008 #12 Skrevet 8. september 2008 jeg revnet og måtte sy 7 sting, hadde ingen smerter eller problemer etter på. måtte ha hjelp av kopp (vakum), de tøyde, og trakk med pressriene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå