1+2=3jenter Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Er 32+2 nå, så det er vel fortsatt håp om at jentene skal snu seg, men forløpig ligger begge i sete. Tv2 kan vel snu seg etter tv1 er født da.... Men lurer litt på diverse... Noen som har gått for vaginal fødsel uten smertestillende med begge i sete? Hvor vanlig er det at man må bruke tang på setefødsel(for å få ut hodet)? Har ikke lyst på keisersnitt, er egentlig redd for epidural, så har ikke lyst til det heller, men ser ikke for meg at det er særlig behagelig med tang eller en arm opp i systemet uten bedøvelse.... For et dillemma.... Har født en gang før, jente på 4kg, uten noe smertestillende, hun lå i hodet og alt gikk kjempefint. Vet jeg må være litt kokko som er redd den nåla i ryggen, men vurderer dobbel setefødsel uten bedøvelse.... Men er ikke bare det at jeg er redd nåla, men liker ikke det som automatisk følger med - mer overvåking, venflon(det er jo bare vondt å ha i hånda hele veien), væske og riestimulerende midler. Vil liksom ha minst mulig slanger, ledninger, nåler og styr på og rundt meg.... Blir gal av å tenke på alt sånt hele tiden. Blir jo ikke bedre av at en jordmor sier at setefødsel skal gå helt fint, og en lege sier da blir det keisersnitt... Blir veldig glad hvis noen kan komme med sine erfaringer...
oftebustat Skrevet 9. september 2008 #2 Skrevet 9. september 2008 Hei! Jeg vet akkurat hvordan du har det nå. Var i en lignende situasjon da jeg skulle ha mine. Tv1 lå i sete fra ca 5.mnd. jeg gikk til spesialist på Volvat gjennom hele svangerskapet ( ikke fordi det var noe galt, men gikk der med førstemann og likte henne veldig godt) og hun sa at hvis tv1 ligger i sete mot slutten da blir det ks, sa at det tar lengre tid med setefødsler, og siden jeg skulle ha to skulle jeg ikke gjennom en lengre fødsel enn nødvendig. Jeg slo meg til ro med det, og legen på sykehuset snakka ikke om fødsel når jeg var på kontroller der. I uke 34 lå tv1 fortsatt i sete og jeg spurte hvordan det ble med fødsel hvis hun fortsatte å ligge i sete. Da sa han at det ble vanlig vaginal fødsel, det var ikke noe problem. Jeg ble helt satt ut, og klarte ikke si noe. Grein hele veien hjem, og ringte legen min. Brukte hele uka fram til neste kontroll på å lese meg opp på setefødsler og var meget godt forberedt da jeg kom til sykehuset. For å gjøre en lang historie litt kortere ba jeg om ks, og fikk det. Hadde en tøff førstefødsel som endte i vakuumforløsning, og det var den legen jeg haddde på s.h.kontrollene nå som forløste. Etter å ha lest journalen min sammen var han enig med meg For meg var det veldig greit å lese om setefødsler slik at jeg visste hva det innebar. Det er ikke noe i veien med å føde i sete, mange sier at de ikke merka forskjellen. det som var utslagsgivende for mitt valg var at når det er setefødsler så klipper de ca 4 cm og når kroppen er ute blir hodet tatt ut med tang. Og tanken på det orka jeg ikke.... I tillegg er jo sjansen for at tv2 blir vanskelig å få tak i etter at tv1 er ute til stede, og da kunne jeg jo risikere å sitte igjen med et 4 cm snitt nedentil og et ks-sår. Det ville jo selvfølgelig være worst-case-scenario, men sjansen var jo der. Jeg vet også at det er flere som har født tvillinger i sete, og de sier det har godt helt fint. Håper noen av dem også svarer deg For jeg mener overhodet ikke å svartmale den muligheten Skjønner at du ikke liker veneflon osv... Men det er vanlig at man får epidural uansett når man skal føde tvillinger, og tror det er enda mer vanlig når det er snakk om setefødsel m tvillinger. Det er jo for å være forberedt i tilfelle de må foreta ks. Når alt dette er sagt, så er jo praksisen så forskjellig fra sykehus til sykehus. Noen steder anbefaler de setefødsel, andre steder ikke. Uansett bør vel bekkenet ditt måles, slik at de vet at det er plass til setefødsel. Ta deg en skikkelig prat med legen på sykehuset, det anbefaler jeg. Nå er tvillingene mine 4 mnd, og er store og friske Jeg angrer ikke et sekund på at jeg valgte ks. Alt gikk helt flott, og jeg dro hjem etter to dager på sykehuset. Liker ikke sykehus, så det var deilig å kommer hjem. Såret har grodd kjempefint, og har ikke hatt plager med det i det hele tatt. Men det er jo så forskjellig det også, noen får mange plager. Så jeg vil ikke anbefale deg det ene eller det andre, for det er jo umulig å si hvordan det blir for deg. Dette ble kjempelangt Men skulle det være noe du lurer på er det bare å spørre Lykke til med alt!!!
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Beklager, men jeg tviler sterkt på at du får lov til å gjennomføre en vaginal tvillingfødsel med påvist seteleie uten epidural..
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 hadde dobbel setefødsel i uke 39. Fikk automatisk epidural da det var større fare for komplikasjoner og at alt sa måtte være "klart" ved et event hasteKS. Hadde ikke noe valg vedr. epiduralen. Det oppsto komplikasjoner og det ble katastrofesnitt, selv om jeg hadde epidural ble det narkose da de ikke hadde tid til å vente på at påfyllet av epiduralen skulle virke.
MarTo Skrevet 10. oktober 2008 #5 Skrevet 10. oktober 2008 Hei. Kjenner igjen din frustrasjon. Jeg hadde TV1 i sete hele graviditeten og TV2 i tverr. Jeg har fra før født 3 barn med hodeleie (de var alle over 4 kg) og det har gått greit uten smertestillende. Jeg var veldig innstilt på å føde normalt. Men etterhvert som TV1 ikke snudde seg bestemte jeg meg for ks. Jordmor prøvde å pushe meg til fødsel mens legene var mer for ks. Da ikke TV1 snudde seg bestemte jeg meg for ks. Alle legene sa at det var ok og mitt valg. Nå er de 7 uker og jeg angrere ikke et sekund på mitt valg. Nålen i ryggen er ikke noe problem - litt ubehagelig men jeg synes at det gikk ok. Jeg hadde 2 stk. venefloer men de var ikke vonde i det hele tatt. Tror også at du må ha epidural når du føder i sete - her har du ikke noe valg. Vil råde deg til å ta en fødselssamtale på sykehuset og ta med mannen og gå igjennom alt skikkelig. Det gjorde jeg og da ble alt mye klarer for meg. Uansett lykke til:)
cammis80 Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 Hei! Eg blei satt i gang uke 38+6 og TV1 lå i seteleie, og eg hadde planer om å føde normalt. Hadde bestemt meg på forhånd at epidural ville eg ha uansett, men faktisk så opplevde eg på A-hus at jordmora prøvde å snakke meg fra det om natta mens eg lå og hadde vondt, ho sa at det var ingen nødvendighet no lenger med epidural selv med tvillinger og setefødsel, så praksisen er ikkje lik overalt. Så viss du er redd nåler så ser det ut som det skal væra mulig. Eg syns det var ganske ubehagelig med den nåla i ryggen men legen bomma litt så bedøvelsen virka litt dårlig i ene sida og eg hadde to venefloner, men det var heilt ok. Men etter 18 tima med rier og begynnende pressrier bestemte heldigvis ny lege på vakt at eg måtte ta keisersnitt, Tv1 ville ikkje komme ned slik at eg kunne presse skikkelig, var veldig sliten da.... og keisersnittet gikk kjempe fint, ville egentlig ikkje det eg heller. Så vanskelig å anbefale noko, men viss du har født før så hadde eg gått for fødsel:) I dag er jentene mine 1 mnd og vi koser oss:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå