Gjest Skrevet 8. september 2008 #1 Skrevet 8. september 2008 Jeg lurer litt på hvordan jeg kan forvente meg dette sv.skapet. Jeg jobber i barnehage og med førstemann var jeg sykemeldt fullt de 4 siste mnd pga bekkenløsning. Med andremann kjente jeg bekkenløsningen allerede fra uke 8 og var sykemeldt ut sv.skapet :-( Hvordan har dette vært for deg, hva er dine erfaringer.
flypapir Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 Nå har ikke jeg så mange barn, men kan jo svare uansett... Da jeg gikk gravid med jenta mi fikk jeg bl rundt uke 20. Ble bare verre og verre, men siden jeg var student i praksis "måtte" jeg fullføre minimum halve for å få det godkjent. Presset meg derfor til å jobbe til jeg var 6,5mnd på vei, men da var det full stopp. Gikk dengang til manuell terapeut som behandlet bekkenet mitt med massasje og laser. Denne gangen har jeg hatt smerter i bekkenet siden før jeg fikk positiv test. Jeg har hele veien vært veldig obs på bekkenet og lyttet til kroppen. Nå etter sommeren har jeg startet hos en fysioterapeut hvor jeg får trene opp bekkenmuskelen med slynge. Dette fungerer utmerket, og jeg klarer fremdeles og være i 100% jobb (skole og sfo, så hektiske dager). Er nå 22 uker på vei og kjenner at det begynner å bli tyngre, samt at jeg ikke klarer å hente meg inn igjen... Men denne gangen har jeg den fordelen at jeg VET at jeg MÅ lytte til bekkenet, for det blir jo sjelden bedre. Men så langt har det heldigvis (så langt) gått veldig mye bedre enn jeg har fryktet....
Gjest Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 tusen takk for flott og forklarende svar. Sist fikk jeg fysiohjelp og akupunktur, det siste hjalp mest.
Fire småtroll Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Med førstemann sleit jeg veldig med bekkenet, i tillegg kom isjiasnerven i klem så jeg klarte ikke legge tyngde på det ene benet de værste dagene, da var det så vondt at benet bare knakk sammen... Ble 50% sykemeldt før jeg var halvveis og 100% sykemeldt de siste 4,5 mnd. Gikk til fysioterapeut, men det hjalp ikke noe særlig. Med andremann var det like ille, var såvidt over halvveis da jeg ble 100% sykemeldt. Denne gangen gikk jeg til naprapat, han kunne ikke gjøre noe med selve bekkenløsningen, men hjalp med spenningene og låsningene som jeg laget ved å være anspent pga smertene. Med tredje hadde jeg nesten ingen plager med bekkenet, fungerte helt fint helt til siste slutt. I følge jordmor var dette ganske sjeldent, men det skjer av og til. Hadde overhodet ingen kvalme det svangerskapet heller, så legen spøkte med at jeg bare kunne fortsette å produsere barn. Så lenge svangerskapene ble enklere og enklere ville jeg jo ikke merke at jeg var gravid engang når jeg kom til unge 5 og 6 ;-) Nå er jeg gravid med fjerdemann, og bekkensmertene er tilbake. Er 15 uker på vei nå og merker allerede godt begrensningene mine, er stiv og unaturlig i bevegelsene og det er vondt fra korsryggen og nedover rompa på begge sider. Jobber fremdeles fullt, men tror ærlig talt ikke det kommer vare så veldig mye lengre, kan ikke jobbe meg invalid heller. Nå etter en lang dag er alt vondt, både å stå, sitte, gå og ligge...
Pølsa Skrevet 9. september 2008 #6 Skrevet 9. september 2008 Forskjellige erfaringer her tydeligvis. Jeg hadde ikke bekkenløsning med førstemann, fikk bekkenproblemer i uke 36 med andremann og med tredjemann startet bekkenproblemene i uke 20. Fikk fysioterapi fra uke 34 med sistemann, og det hjalp veldig, men hadde likevel store problemer med å gå de siste ukene før fødselen. Nå er jeg gravid med nr. 4, og er veldig spent på hvordan det kommer til å gå denne gangen. Er bare 4+2 ennå, så kjenner meg foreløpig helt fin!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå