Gå til innhold

Overlate hovedomsorgen til barnefar? trenger deres synspunkter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det samme innlegget som i "aleneforeldre"

Hei! Jeg har gått og kvernet på tanken en stund, men synes nesten det er for viktig skritt uten å gå over absolutt alle mulige scenarioer, og helst få høre/lese erfaringer og synspunkter fra andre i liknende livssituasjon.

Begynner med å beskrive forholdene. Jeg er en student med et barn, barnefaren og jeg har godt samarbeid og han er veldig ålreit person, som grunnleggende har de samme verdiene om barneoppdragelse og etikk som meg.Vi har våre uenigheter, men er begge veldig glade i barnet, og vil det beste for han. Nå er barnefaren i èn by, og jeg i en annen. Hadde vi vært i samme byen, ville det kanskje vært kjempeenkelt - en 60/40 delt omsorg, felles foreldreskap og fryd og gammen, men så enkelt er livet ikke. Han vil ikke flytte, da han har den beste jobben for ham der, pluss nettverket osv. Jeg kan ikke flytte, pga studiene, og det er enda flere år igjen. Barnet er 2 år gammelt og har begynt i barnehage her, og jeg sliter halsen av meg med skole og barn. Har veldig lite sosialt nettverk her for tida, og nesten ingen støtte enn barnehagen som har en kveldsbarnehage tilbud. Barnefaren pendler til byen vi bor i, sånn ca. hver tredje helg, og ferierer sammen med barnet (juleferie/påske/3 uker om sommer). Studiet er meget hardt, og jeg har allerede investert mye av min livsenergi på å skulle gjennomføre det, dessuten er det viktig for barnet at h*ns mor skal ha en solid utdannelse og god jobb. Barnet har vært hos meg i sine to første leveår, og faren sier at han er en like reel omsorgsperson for ungen som jeg, og at ungen har like stor rett på å få en sterk tilknytning til han som til meg, og det er jeg forsåvidt enig i - et barn trenger alle de omsorgsgiverne h*n kan få, og definitivt to interesserte foreldre. Hvis vi skulle bli enige om at han skulle overta hovedomsorgen, ville det være meg som ville da pendle hver