Gå til innhold

hvorfor er så mange opptatt av vekta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

...Det gjelder jo egentlig bare å leve som før, ei skive ekstra om dagen er det bernet krever. Og spiser man som normalt er det kun naturlige forklaringer på vektøkning.. Synes det er sååå mye fokus på vekt. Jeg blir irritert når jeg møter folk på byen, og de spør meg hvor mye jeg har lagt på meg..er det viktig for andre? Så svarer de gjerne " jeg la på meg bare 6 kg gjennom hele svangerskapet jeg", akkurat som om det er kvalifikasjon til medalje. Hmmm

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke dra alle over en kam, men etter min erfaring virker det som de som har lagt på seg lite har et aldri så lite behov for å skryte av det.

Ja, som om det kvalifiserer til medalje ;)

(Men som trøst sies det jo også at de som ikke går opp så mye har nok å ta av fra før, så det er jo ikke automatisk den beste gruppen å høre til. Man kan se det begge veier ;)

Det er vel også naturlig for oss jenter å passe litt på vekta, så klart det kommer frem nå som vi legger på oss og eser ut.

Skrevet

Jeg er nå 16 uker og har allerede lagt på meg 7 kg. men er jo mye i pupper og mage da :) spiser jevnt og variert, er i beveglese og jobber i barnehage. så det jeg går opp får jeg bare gå opp. orker ikke bekymre meg for vekt samtidig med alt annet,er nok å tenke på når en går gravid første gang.

Skrevet

Hehe, jeg har skrevet i et innlegg eller to hvor det har vært spørsmål om vektendring at jeg ikke har lagt på meg, men det er IKKE noe jeg er stolt av, det er i alle fall ikke selvvalgt (kaster opp mye pga svangeskapet). Når det er sagt så klager jeg ikke heller da - jeg som har litt å gå på fra før slipper jo da å føle meg som et fjell. Og det med vektprat fra "venninner" er som regel bare for å fylle tiden med prat, ala "ammer du" (som ofte blir en like stor "bombe" når man først har fått barn selv om det ikke er ment i negativ hensikt fra den som uttaler seg).

Men spør man, får man svar. Og det er jo ikke "fett" man legger på seg som regel heller - de som legger på seg mest har ofte fått masse ekstra vann i kroppen og det kan jo være greit å vite om også. Noe jeg selv er glad jeg har sluppet unna i tidligere svangerskap, men som ikke er noe jeg styrer selv.

Skrevet

Første gang jeg var gravid la jeg ikke på meg mer enn 12 kilo, så forrige gang jeg var gravid hadde jeg ingen bekymringer for vekt, men det skulle straffe seg, det endte opp med at jeg la på meg 28,5 kilo!!!!!!! alt var tungt og etterpå orket jeg jo ingenting, formen var elendig, og det tok LANG tid å få av alle kiloene.. jeg er 172 cm høy og har alltid veid rundt 57 kilo, som er min idealvekt.

Når jeg ble gravid denne gangen må jeg bare si at jeg er helt hysterisk for å legge på meg så mye igjen.. det er jo vanskelig når man blir så EKSTREMT sulten også å ikke spise mer enn man pleier, jeg har ikke lyst på alle de forferdelige ekstra kiloene og den elendige formen som følger med etter fødselen, så jeg tenker MYE på det, og har litt sånn panikkangst for at jeg ikke skal klare å ha selvkontroll til å ikke gå opp så mye, det er et §!&%%§ å gå ned de kiloene igjen, og det er jo heller ikke sunt for barnet i magen å legge på seg for mye, min nr 2 veide 4800 gr!!! og jordmor mente at det hadde stor sammenheng med at jeg spiste så mye under graviditeten.

Jeg skjønner godt at mange bekymrer seg,, og det er jo ikke "bare" å leve som før heller, når man er ekstremt sulten hele tiden, og gjerne må spise for å døyve kvalmen, trening er en episode for seg når man er så sliten og trøtt at man knapt orker flytte seg fra sofaen til sengen osv..

Og jeg hadde også skrytt av det faktisk, dersom jeg bare hadde lagt på meg 6 kilo gjennom hele svangerskapet, all ære til dem, og håper jeg blir en av dem

Skrevet

klart, er jo en mellomting der da. men de som legger på seg lite kan ofte få problemer med amming etterpå. endten at det ikke er nok næring i melken eller at moren går enda mer ned i vekt fordi babyen får alt av næringen. det er greit å ha litt å tære på, og det ambefales jo å gå opp 10-12 kg, men som sagt., det er jo en mellomting på å legge på seg 15 kg og 28 da :):)

Skrevet

Er det retningslinjer på hva som "anbefales" av hvo mange kg man skal gå opp i et svangerskap? Jeg trodde 10-12kg var et gjennomsnitt?

Ikke for å krangle, jeg ble bare litt intr :o)

Skrevet

Jepp, her er en tabell for gjennomsnittlig vektøkning:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Skrevet

Finnes det en tabell for tvilling-gravide eller?

Jeg har allerede sprengt denne her for å si det sånn! ;)

Skrevet

Så deilig å se at jeg ikke er altfor langt unna normalen;-) Takk, takk!

La på meg akkurat 14 kg forrige gang og det var egentlig ganske perfekt fant jeg ut;-) Med amming går man jo kg fort ned så lenge det ikke blir for mange av de....

Jeg er nå i begynnelsen av uke 17 og har lagt på meg ca 6 kg, synes selv det har vært ekstremt mye. Har jo lest om alle som har gått ned så mange kg... Selv har jeg vært kjempekvalm, noe som har resultert i at jeg må spise HELE tiden (ellers er det bare å sette seg foran do-skåla og det orker jeg ikke) og at jeg har tatt det helt med RO. Da kommer kg fort gitt;-P

Skrevet

Jo, det anbefales å gå opp så så mange kg under svangerskapet for at barn og mor skal ha tilgang på de næringsstoffer de trenger og at kroppen ska fungere mest mulig. har studert dette på skolen, så om de ikke driver med vranglære der, så skal det nå være sånn :):)

det går også på det at kroppen skal ha noe å ta av når en begynner å amme også. er jo en del ting som skjer med kroppen ved amming, og somn de som ikke kan/vil amma oppnår. de som ikke ammer har f.eks mer problemer å gå av seg vekten igjen enn de som ammer.

Skrevet

det skal så klart stå at: de som ikke kan/vil amme ikke oppnår :)

Skrevet

Jeg spiser og er like aktiv som normalt (I starten var jeg mye sliten, så da ble det lite bevegelse..) Men klart jeg er noe opptatt av vekta, det er jo en del som legger på seg 30-40 kg!!! Jeg vil ikke være en av dem, det må være en tung fornøyelse, og et helvete å prøve å kvitte seg med de kiloene etterpå, da vil jeg heller være litt føre var.. Målet mitt er å holde seg sånn ca mellom10-15 kg, men vi får se.

Hadde ikke regnet med å legge på meg et gram før jeg var minst 3 mnd på vei, er jo liksom ingen grunn til å legge på seg før den tid, når en tenker på størrelsen/ vekten til barnet da.. Men er i uke 19 nå, har lagt på meg 6-7 kg (de 4 første kom i de første 2 mnd). Det er jo litt, men greit nok, er bare redd for å legge på meg ekstremt mye.. Men i følge diverse helse personell, så er det sånn ca akkurat passe, siden jeg er liten og i passe hold, det er reserver til ammingen..

Skrevet

Vekta er faktisk ikke så viktig. Som jordmødrene sier, så lenge du følger den grønne linja på symfysemål - er ingen mager for store eller små!

Skrevet

hmm je har hørt symfysemål ikke har noe å si jeg da men.. kan like godt være liten unge, som mye fostervann mm der.. hehe.. stemmer nokk ikke helt den der..

Skrevet

Grunnen til at jeg er opptatt av vekt er fordi jeg syns det er fantastisk å endelig gå opp! Som naturlig slank jente syns jeg det er moro å bli mer frodig og kvinnelig. Jeg blir egentlig mer lei av disse "hvorfor er dere så opptatt av vekt"-trådene enn trådene som handler om vekt. Virker som om det er et sårt punkt for mange (kanskje de som allerede er litt overvektige?), men det er jo helt naturlig å gå opp under et svangerskap og normalt å ønske og diskutere det.

Skrevet

Jeg laget denne tråden fordi jeg er LEI de som fokuserer på at de går opp så mye. JEG synes man skal ta de kiloene man får som en GLEDE fordi det bringer så mye lykke med seg. Det jeg er lei av er de som klager over at man går opp i vekt. Det kunne man tenkt på FØR man ble gravid. Jeg veier meg kun på kontrollene, og synes det er et sunnhetstegn at man går opp. Jeg har også alltid vært tynn, bortsett fra de siste tre årene hvor jeg har vært normal.

Tronr nok det er et sårt punkt for mange ja, men man vet jo at man har en risiko for å gå opp i vekt når man blir gravid!!

Synes det blir et litt dumt fokus, det burde heller få være en del av gleden.

Skrevet

Takk selma, den var en slik tabell jeg har vært på utkikk etter :))

Det ble for mange kilo i mitt forrige svangerskap og slet hardt med å få de av meg igjen, vil derfor være strengere med meg selv denne gangen.

Takk :-))))

Skrevet

Helt enig, det er mye fokus på vekt... MEN, som gravid bør man jo passe litt på vekta si, det har jeg fått høre både fra jordmor, fastlege og på sykehuset. Ikke nødvendigvis for å vite på grammet hvor mye man går opp eller ned, men for å passe på plutselige hopp, opp eller ned. Og det er ikke bare å leve som før, ikke for alle. Noen er kvalme og må spise for ikke å kaste opp, andre kaster opp uansett... Selvfølgelig bør man passe på hva man spiser, men det er ikke lett det heller bestandig - er man fryyyyktelig kvalm eller svimmel og det eneste som hjelper er å spise sjokolade så må man kanskje gjøre det for å komme gjennom dagen da, er ikke sikkert det er ønskelig for den som har det sånn! Ingen vil vel legge på seg 30kg, iallefall fryktelig få ! Og når jeg skriver at jeg er på minus 5kg, så er det laaaaangt fra for å skryte, jeg er bekymra rett og slett! Uke 22+4, man skal ikke være på minus da... Jeg ønsker råd og tips fra de som har vært i samme situasjon. Ikke nødvendigvis for å legge på meg masse, men for å høre hvordan det har gått med amming etter fødsel, hvordan barna deres har hatt det både i magen og utenfor, og om komplikasjoner osv... Men selvfølgelig, det er de som "skryter" av de 6kg på et helt svangerskap.... Og det er uheldig for alle og enhver. Presset på å legge på seg lite, og samvittigheten til de som desverre går opp alt for mye. Men sånn er det bare, vi er kvinner, vi deler gjerne info med andre, og trenger å få en forsikring om at man ikke er alene enten man har gått opp eller ned, har vondt her eller dær! Vi søker kanskje litt trygghet i hverandre da? Bare mine tanker...

Skrevet

Jeg er ikke veldig opptatt av vekten, men grunnen til at jeg følger med på vekten og ikke ønsker å ta helt av er fordi jeg skal gå ned disse kiloene også. Kjenner jeg meg selv rett, har jeg ikke selvdisisplin nok til å trene på for å gå ned en haug med ekstra kilo. MEN jeg slanker meg ikke av den grunn. Det blir nok mat, ja.... Er glad i mat:)

Skrevet

Syns det er artig å se og sammenligne litt jeg..

Er dette en skjønnhetskonkurranse da?

Tror ikke vi tenker på det vi som skriver oss inn der..

Jeg lurer da på noe annet å jeg, hvor mange bh str er det vanlig og gå opp og når ca?

Men tror ikke jeg starter en link på det nei, blir mange ganger tolket feil, og da mener jeg tolket i den retning - skjønnhetsidealer..

Skrevet

Først vil jeg bare si at jeg likte innlegget til Bøllefrø i magen :) !!!! Helt enig i alt du skriver

Jeg er selv opptatt av vekta, fordi jeg er overvektig i utgangspunktet. Har lagt på meg 9-10 kg så langt, er i uke 26+2, og jm har sagt at egentlig burde jeg gå NED i vekt totalt. Dette er jeg ikke enig i, men jeg skjønner at jeg ikke bør gå opp mer enn ca 8 kg totalt. Det har jeg jo allerede gått forbi, derfor lurer jeg ofte på hvor mye det er vanlig å gå opp fra nå. Er da veldig interessert i å lese om andres erfaringer. Så som dere ser så skriver jeg ikke inn i disse innleggene pga at jeg vil skryte.. Har ingenting å skryte av. Bortsett fra at jeg har et lite gull i magen. Men jeg er VELDIG interessert i å lese om alle andre sine erfaringer på området, og da DRITER jeg i om de svarer for å skryte eller ikke. Tar meg ikke nær av det i det hele tatt, men setter faktisk pris på at de vil svare. Gjør meg heller ikke noe at folk ikke vil svare. Helt opp til dem selv. Kritiserer altså ingen. Og for men del kan alle spørre om ALT de vil så OFTE de vil her inne, så lar jeg bare være å svare dersom jeg ikke kan eller vil.

Hilsen meg som saumfarer ALLE vekttråder:-)

Skrevet

For meg er symfysemål og vekt det samme, bryr meg egentlig ikke, men er bare nysgjerrig..

Skjønner ikke problemet her jeg.

Skrevet

Sant. Men ser ei og annen "å herreguuuud, jeg har gått opp 3 kilo i uke 25, hva skal jeg gjøre jenter", de kan jeg dy meg for. Heller de det er snakk om her tenker jeg.

Desverre er det ofte de som har gått opp lite som frekventerer vekt-trådene, så vi får ikke noe jevnt bilde av erfaringene som finnes der ute.

Men klart man må holde øye med vekten, ikke bra å hverken gå opp for mye eller for lite. Men er man i faresonen får man nok høre det fra jordmor ja.

Skrevet

Bra sagt Maya_1 :-)

SOm jeg skrev tidligere. Passe på å ha et sunt kosthold. Det som kommer av kilo om man gjør det er det kroppen selv vil ha :-) Lykkekilo som jeg kaller det! Merker at dette ble en litt ømfintlig tråd da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...