Gå til innhold

Kan amming påvirke graviditeten???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 6 uker på vei, og har ei jente på 14 mnd som jeg ammer 2 ganger i døgnet, når hun står opp om morgenen og før hun legger seg om kvelden.

Jeg lurer på om ammingen kan påvirke graviditeten, og har fantasert fram to teorier:

-det beste er å fortsette å amme, og heller slutte etter at 1. trimester er over. Det er best å ikke gjøre noen forandringer. Jeg ammet da jeg ble gravid, og har gjort det fram til nå. Det er best at miljøet er stabilt på en måte, at hormonene ikke pluttselig forandres...

-eller er det best å slutte? graviditeten "skjønner" at her er det opptatt, det er allerede et lite barn som gjør krav på kroppens ressurser, så kanskje det kan være større fare for SA hvis man ammer???

---ikke le ;)

Det er jo hverdagen for mange kvinner i andre land da, at de får barn tett. Man kan jo fortsette å amme hele graviditeten, og det går an å amme flere barn samtidig, påstås det..

Men det jeg lurer på da, egentlig, er om det kan være større fare for SA hvis man ammer. Jeg har tenkt å slutte snart, men vet ikke om det er lurt å gjøre det akkurat nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i utgangspunktet ingen motsetning mellom amming og graviditet. Det foreligger lite forskning på dette området, men et svangerskap uten komplikasjoner er for de fleste forenlig med amming. Er du i tvil, oppsøk kyndig hjelp hos for eksempel jordmor eller lege.

De aller fleste kan fortsette ammingen når de blir gravide igjen

Det finnes som sagt lite forskning på området, men det er ingenting som tyder på at amming under graviditet er skadelig, dersom svangerskapet forløper normalt. Det vil si, dersom du ikke har komplikasjoner som blødninger under svangerskapet, stort vekttap eller symptomer på for tidlig fødsel. Det er opp til deg å finne ut om du vil fortsette å amme når du er blitt gravid igjen, eller om du synes avvenning er best for dere. Noen barn venner seg selv av, på grunn av smaksendringer i melken.

Ikke større sjanse for abort

Det er en vanlig oppfatning at amming kan utløse en abort, noe som under et normalt svangerskap ikke stemmer. Det er riktig at ammingen utløser hormonet oxytocin, som får livmoren til å trekke seg sammen. At livmoren trekker seg sammen (en har kynnere) er helt normalt, og er kroppens måte å forberede fødselen på. Liknende sammentrekninger finner for eksempel sted under et samleie, og dette er jo noe de fleste fortsetter med helt frem til fødselen.

Ernæring- er det nok til alle tre?

Hos en kvinne med et normalt kosthold, som ikke er undervektig, vil det være nok næringsstoffer til henne selv, melken og det ufødte barnet. Det er selvfølgelig viktig å passe på å få i seg nok energi slik at vektoppgangen under svangerskapet er normal. Dessuten er det fint å være litt ekstra påpasselig med hva du spiser, mye frukt og grønnsaker, lite fett og sukker er generelle retningslinjer som fungerer godt her. Pass også på å drikke mye, og helst mye vann.

Kopierte dette fra ammehjelpen.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...