Gå til innhold

Kan fosteret skades av mors stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg er stresset, men jeg tenker veldig mye både på jobben og det jeg har i vente i tiden framover (voksende mage, ultralyd, fødsel, en helt ny verden...) Dette (bl.a) gjør at jeg sover lite og dårlig, og er sliten og trøtt om dagen.

Kan stress påvirke fosteret/barnet negativt, og i såfall på hvilken måte?

Burde jeg kanskje begynne med yoga eller noe? Hva gjør dere for å slappe av?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Både jeg og samboer er bekymret for det samme p.g.a. min jobb. Jeg må bevisst prøve å stresse ned og ikke ha så store forventninger til meg selv.

Har veldig stort ansvar på jobben og har til tider ett arbeidstempo som ikke er sunt.

Nå er det bare en kollega som vet om at jeg er gravid, fordi jeg er helt i begynnelsen av svangerskapet, men jeg tror ikke jeg kan vente mange ukene til før jeg sier noe til de andre slik at de kan avlaste meg mer enn de gjør nå. Jeg venter nr 3 og har også barna mine å ta hensyn til. Hvis arbeidspresset blir for hardt og sjefen ikke tar hensyn vil jeg sykemelde meg, jeg føler at jeg ikke har noe valg.

Jeg sliter også med dårlig søvn allerede, og vurderer å begynne med Yoga.

Ta vare på deg selv, finn tid til å slappe av innimellom og senk på kravene.Hvis det ikke er nok, så ville jeg vurdere sykemelding.

Skrevet

jeg har hørt at LITT stress faktisk kan være sunt ;)

det er noe med adrenalinet... og at litt og litt påvirkning kan gjøre barnet sterkere.

Jeg tror det kan være veldig lurt å begynne med yoga, eller noe annet som får deg til å koble av litt. Fysisk aktivitet reduserer stress! Bra for både mor og barn ;)

jeg tror faktisk stresset er værre for mor (og far? min erfaring er at mannfolka ikke på langt nær er like stresset...)

Det høres ut som om ditt svangerskap blir akkurat likt mitt første! Jeg og sov veldig dårlig, og stresset veldig mye (studier, jobb og tanker på fremtiden...lånekassen NAV permisjoner papirer og søknader kontroller svigers osv osv osv, og ikke minst bekymringer for hvordan barnet i magen har det!) jeg kjenner meg veldig godt igjen.

men tror du kan trøste deg med at alt høres veldig normalt ut :)

Skrevet

Hei

Hvis du har et normalt svangerskap, kan det kanskje ikke gjøre noe å stresse litt. Men tror likevel at det er lurt å senke skuldre og tempo litt, det kan henge lenge igjen om du tar i for masse nå. Har flere venninner som har vært stresset, og de har vært slitne etter fødselen. Ikke sikkert at det har noen sammenheng, men det er lurt å ta vare på seg selv også. Det er ikke dermed sagt at en skal sette seg ned å gjøre ingenting. Hør med legen din, og forklar at du føler deg stresset. Selv må jeg ta det med ro hele tiden. Har mistet mange ganger, og nå som jeg var i permisjon etter en adopsjon lykkes det endelig. Da var jeg helt nedstresset, nøyt våren og sommeren og det er lenge siden jeg har kjent meg så avslappet. Og siden jeg har et komplisert svangerskap skal jeg være mest i ro. Gled deg over alt du kan gjøre, det er kjedelig å bare vente på barnet. Tiden går jo ikke akkurat så fort når en bare er hjemme uten å gjøre noe særlig :-)

Lykke til, og kos deg med tanken på barnet som vokser og trives!

Skrevet

Nattevakt stress er iallefall ikke bra. Jeg har gått 75 % natt, og jordmor fikk beordret omplassering på dagtid for meg. Nå blir det møte med sjefen får å se om de kan godta det. Jeg får da samme lønn, og mister ikke tilleggene mine heldigvis. Hvis ikke de kan ha meg der på dagtid blir det å gå hjemme med svangerskapspenger...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...