mammaen til 2+1 Skrevet 7. september 2008 #1 Skrevet 7. september 2008 Hei... Var på legevakten i kveld.. pga av syke smerter i underlivet.. det kjennes ut som om urinblæra eller egstokkene holder på å sprenge.. har hatt det av og på i to dager men i kveld ble det helt ekstremt.. Ringte føst føden.. fikk beskjed om å dra på legevakten.. På legevakten fikk jeg værdens mest arrogante lege.. leverte en urintest, tomin etterpå fikk jeg en resept og stempelet UVI. Sporte om jeg trenegte ta det med ro... Nei... fikk jeg til svar... Han var mer intreserti å få meg avgårde en å svare på spørsmål.. Kjennes jo ut som om det holder på å sprekke der nede.. utolig vondt.. vondt å stå,gå sitte, ligge... Er det sånn det kjennes ut med UVI som gravid??? Svir ikke når jeg tisser.. må ikke mer på do en vanlig føler jeg. Det som gjør at jeg blir mest skeptisk er at di siste urinprøvene jeg har hatt har blitt sendt til dyrkning, fordi det har sett ut som UVI.. men det har ikke vært det... Bare forurensning.. så jeg lurer på om den arogante legen har bare sett "antydning til UVI" og send meg hjem fordi han ikke gidder å sjekke. Sambo klikket helt i bilen på vei hjem pga av oppførselen til denne legen.. Han sporte ikke hvor jeg hadde vondt.. var ikke intresert i å høre hell... Var vel mest intresert i å komme seg hjem tenker jeg... Føler meg helt overkjørt og usikker på om det er dette jeg har.. er det isåfall helt trygt å hoppe rundt som vanlig (ikke at jeg kan pga av smertene).. men syns det her var så merkelig.. Erfaringer???
Mjølkekua Skrevet 8. september 2008 #2 Skrevet 8. september 2008 Hei, Veldig trist å ikke bli tatt på alvor. Jeg opplevde heldigvis dyktige og hyggelige mennesker (var både på føden og fastlegen). Jeg opplevde store smerter, men mest av alt var jeg fryktelig redd for jeg skjønte ikke hva smertene var. Jeg hadde UVI i uke 25. Det føltes på samme måte som du beskriver - ingen smerter når jeg tisset, men syke smerter i magen. Klarte ikke ligge, så sov ikke på to netter, og var heller ikke på jobben. Fastlegen min gav meg antibotika og sykemelding for de to dagene jeg ikke hadde sovet. Hun mente imidlertid ikke at det var noe farlig å bevege seg / reise etc. så lenge jeg ikke var redd /følte meg stresset. Da kunne det gå utover barnet. Snakk med fastlegen din om dette. Sikker på at hun/han kan gi deg råd om hvordan du bør forholde deg :-) God bedring - det der er så vondt (og man er så bekymret)!
To gutter og en jente Skrevet 8. september 2008 #3 Skrevet 8. september 2008 For en uproffesjonell lege! Kan høres ut som uvi ja. Har hatt det selv rundt denne tiden i de to forrige svangerskapene mine. Første gang hadde jeg kun litt murringer i underlivet og ante ingenting da jeg tilfeldigvis var på kontroll og fikk konstantert uvi. I forrige svangerskap fikk jeg veldige smerter nederst i magen og ved skambenet. Klarte knapt gå og trodde først det var en form for bekkenløsning. De begynte en fredag husker jeg og ble bare verre utover helgen. Søndag var jeg tilfeldigvis hos svigerinnen min som er lege og hun lurte på om jeg hadde vondt når jeg tisset, for det hørtes ut som uvi. Begynte å merke litt da, men fremdeles ikke vondt å gå på do. Bare litt hyppigere og lite som kom. Mandag var det alikevel ikke tvil. Da ble det veldig vondt å gå på do og jeg tisset blod. Slo sterkt ut på testen. Heldigvis hjelper antibiotikaen nokså fort. (Skulle du blø litt nå er det ingen fare for fosteret. Spurte nemlig legen min om det da jeg hadde det. Han sa at det kun skyltes den kraftige infeksjonen i urinveiene.) En skal være obs på tegn når det gjelder uvi, for symptomene er ikke helt like når en er gravid. Det med hyppig vannlating er dessuten et vanlig graviditetstegn, og kan forveksles. Faren med uvi er at den kan gå opp til nyrene. Kan i tillegg sette i gang fødselen. Så har du mistanke er det bare å levere en liten prøve på legekontoret, så får du svar på et par min. Er nemlig viktig å behandle! Lykke til med behandlingen! Håper du blir fort god!
maibaby2012 Skrevet 8. september 2008 #4 Skrevet 8. september 2008 Jeg hadde også urinveisinfeksjon rundt uke 20. Men legen min tok det veldig alvorlig og sendte urinprøven til dyrking til og med, for å være helt sikke rpå at hun ikke tok feil. Jeg fikk antibiotika og ble veldig fort bedre! Utrolig dårlig av legen å oppføre seg som han gjorde. En skal alltid ta urinveis infeksjoner hos gravide alvorlig, siden det er farlig å ha infeksjoner i kroppen som gravid. Håper du har det bedre nå! Lykke til!
Lillemus Mei Skrevet 8. september 2008 #5 Skrevet 8. september 2008 Jeg fikk vite at min forrige urinprøve (fra begynnelsen av juli...) var positiv da jeg var hos min JM sist uke. Dvs legen min hadde glemt å sjekke prøven på data, evt at den ikke var kommet opp på dataskjermen og så ble det glemt. Så jeg har gått men UVI i mange uker uten å vite det. JM sendte prøven inn til dyrkning,men dagen etter merket jeg at jeg fikk vondt (sting") i den ene siden og skjønte da at det var en begynnende nyrebekkenbetennelse. Jeg ilte til lege og fikk Selexid (= "svak AB som er trygg for gravide),som har hjulpet TAKKET VÆRE at jeg var tidlig ute og forsto at dette kunne gå gale! Å vente på dyrkning kan ta en uke og da kan det komme langt om man har mistanke om at man har gått med UVI en stund allerede.Langkommet nyrebetennelse skal man ikke tulle med, da hjelper kun bredspekret AB som man IKKE kan bruke som gravid. Så derfor et det viktig å komme til behandling a.s.a.p! Man kan kjøpe en egen UVI-prøve på apoteket som viser med en gang om det er UVI. Om den er poritiv på nitritt er det alltid en UVI,men om prøven er positiv på leucocytter kan dette også bety forurenset prøve (utflod). Symtomene på UVI er veldig diffuse og annerledes når man er gravid. Jeg kjenner lett når jeg får en UVI, men denne gangen bare tisset jeg mer og det gjør man jo uansett i disse ukene.. Derfor: om man er usikker kjøp en selvtest og få AB (Selexid) før den evt utvikler seg til nyrebekkenetennelse!!! Husk å ALLTID opplyse til legen at du er gravid da noen AB ikke skal tas av gravide. Normal aktivitet er ok, men ta det med ro og drikk mye og surt.
mammaen til 2+1 Skrevet 8. september 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. september 2008 Takk for svar!!! Blir liksom ekstra urolig når du blir overkjørt hos legen, når du begynner å tvile på om du fikk diagnosen fordi han ville bli fort færdig eller pga av andre ting.! Høres ihvertfall ut som om det er slik UVI føles ut som gravid. Takk for svar jenter!! Det hjelper utrolig mye å høre andres erfaringer! Mye som tydeligvis er anderledes som gravid.. så her er det bare å lytte til kroppen og følge rytmen.. =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå