trollmor & trollungene Skrevet 7. september 2008 #1 Skrevet 7. september 2008 Hva er kjennetegnene og hvordan oppdaget dere det? Har en gutt på 15 mnd som alltid har hatt problemer med fast føde. Fullammet til 11 mnd pga spisevegring mot fast føde. Har nå gått over til rismelk med grøtpulver. Noen ganger spiser han tørt brød/knekkebrød eller tørre havrepuff. Hadde en liten periode hvor han spiste litt middagsmat, men det er lenge siden. Grøt har han bare kastet opp. Altså veldig vanskelig å få i mat. Brekker seg og kaster opp hvis han får for mye i munnen ( dvs en hel t skje) eller må smake på mat når han helst ikke ønsker det. Blir han lagt kort stund etter et måltid tar det som regel ikke lang tid før han kaster opp. Brekker seg og gulper under måltider som han selv ønsker å innta. Etter inntak av væske kommer det ofte litt opp igjen. Raper mye og har ofte magesmerter. Har vært til samtale hos barnelege men han mente bare at det ikke var noen voksne som ikke spiste så det var bare å ta det med ro. (les hysterisk førstegangsmor.) Helsesøster har bare vært opptatt av at jeg må tilby fast føde så spiser han bare han blir sulten nok. Ikke så mye hjelp eller støtte å hente. Så det jeg lurer på da er det bare jeg som overreagerer (gravid og hormontroll om dagen) eller er det noe hold ireflux mistankene mine?
lengter daler ned i skjul... Skrevet 7. september 2008 #2 Skrevet 7. september 2008 reflux er jo at lukkemuskelen ikke er så sterk. sånn at maten som går ned i magen, kommer opp igjen fordi det "lokket" som vanligvis skal gå på for å holde maten nede ikke gjør det. tror du hadde merket det også ved mm eller mme. ofte er det ikke bare gulp, uten sprutgulp, som står rett ut i rommet. barnet legger oftest ikke på seg. gutten min hadde svak lukkemuskel/reflux, han gikk opp i vekt men var veldig plaget, dette var før han begynte med fast føde. han hadde denne kraftige ggulpinga om og om igjen i ca 1 time etter hvert måltid, var veldig lei seg og tydelig plaget av det. for meg høres det ikke helt ut som reflux, men jeg er absolutt ingen ekspert. sjekka de om han var trang i halsen?
trollmor & trollungene Skrevet 7. september 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. september 2008 Glemte å nevne det. Vært plaget av både gulp og sprutgulp i perioder. På de siste kontrollene har han hatt en nedgang i vekstkurven sin. Barnelegen på helsestasjonen ville at han skulle utredes for melkeallergi pga vektnedgangen. det har vi ikke gjort ettersom vi selv bruker ris eller soyamelk i matlagingen. Han er også plaget av løs avføring/diare to tre ganger daglig. Hadde kolikk til han var 4.5 mnd og har alltid hatt en veldig sensitiv mage. Barnelegen jeg var hos sjekket ingen ting. Sa bare at han var jo blid og fornøyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå